Jazz/World

"A pillanat varázsa mindig nagyon erős"

2015.06.01. 06:58
Ajánlom
Micheller Myrtill az egyik legkifinomultabb énektechnikával rendelkező magyar jazzénekesnő, aki előbb francia szakon szerzett diplomát, majd a Zeneakadémián végzett jazz-ének szakon. Pintér Tiborral alkotott Voice&Guitar duójuk idén ünnepli tizedik jubileumát, erre az alkalomra jelentették meg azonos című albumukat is. Micheller Myrtill-lel a jubileumról, valamint a Budapesti Nyári Fesztiválról beszélgettünk, ahol több formációban lesz hallható meghívott énekesként. INTERJÚ

- Hogyan kezdődött a munkakapcsolatotok Pintér Tiborral?

- Annak apropóján kezdtünk bele a közös munkába, hogy rátaláltam egy versenyre, ahol ének-gitár duók mérettették meg magukat Németországban. Elkészültünk az első felvételekkel, majd a többfordulós versenyben a legjobb nyolc közé kerültünk. Ez az eredmény annyira felvillanyozott minket, hogy belefogtunk egy nagyobb lélegzetvételű munkába, ami immár tíz éve tart.  A mostani, jubileumi lemezünk már a negyedik lesz. Szerencsére mindig vannak új ötleteink és nemcsak zeneileg, de emberileg is egy hullámhosszon vagyunk.

- A minimalista ének-gitár felállás szabadságot vagy inkább kötöttséget jelent, amikor egy új szám elkészítésén dolgoztok?

- Valóban minimális ez a fajta hangszerelés, hiszen még elektronikus segítséggel sem élünk. Ezt szabadságként is fölfoghatnánk, ha azt nézzük, hogy csak egy emberhez kell alkalmazkodni. Ugyanakkor nagyon sok mindent kell megtervezni ahhoz, hogy egy koncertestén át lekössük a hallgatóság figyelmét. Itt nem lehet „lesz, ami lesz" alapon zenélni. Ahhoz, hogy ez mégis élő és izgalmas legyen, kell egy olyan gitáros, mint Pintér Tibor, aki az évek alatt egy nagyon komplex gitártechnikát fejlesztett ki. Teljes mértékben az ő kezében van a zene groove-ja: ő játssza a basszust, a ritmuskíséretet, a harmóniákat, és gitárszólók is sűrűn vannak. Énekesként engem is más motivációk mozgatnak: próbálok érdekesen, színesen, zeneien, virtuózan énekelni.

- Itthon az elsők között kezdtél magas színvonalon foglalkozni a django swing műfajával és elvégezted a francia szakot is. Honnan ered a francia kultúra iránti kötődés?

- Ez a vonzalom gyerekkorom óta megvan, azért is iratkoztam be francia szakra, hogy magas szinten elsajátítsam a nyelvet. Ugyanakkor mivel jazz-zenét tanultam, nem szerettem volna francia sanzonénekessé válni kizárólag a nyelv miatt. Sokat gondolkodtam, hogy a két általam szeretett dolgot hogyan lehetne összekapcsolni. Adódott a francia eredetű django swing, de ez eredendően instrumentális zene, így folyamatos kutatómunkára van szükség, hogy megtaláljam azokat a dalokat, amik erre a nagyon egyenes és lüktető swingritmusra ráillenek. A legnagyobb kihívással akkor szembesültünk, amikor a Swinguistique-kel elhatároztuk, hogy készítünk egy magyar nyelvű CD-t ebben a stílusban. A magyar nyelv prozódiája még kevésbé alkalmazkodik a swing lüktetéséhez, de a saját dalokkal és feldolgozásokkal itt is sikerült megtalálni azt a középutat, ahol a zenei jellemzők is jól mutatkoznak, és a magyar nyelv hangsúlyozása sem sérül.

- A jubileumi CD-n szereplő tíz dal hogyan feleltethető meg a Voice & Gutiar tíz évének?

- Ezen a lemezen azt szerettük volna megmutatni, hogy az ének-gitár felállással mennyiféle stílust lehet megszólaltatni. A swingdalokon túl találhatók rajta latinos muzsikák és bluesos hangvételű dalok is, valamint sok-sok popszámnak az átdolgozása. Ezekhez igyekeztünk sajátságos lüktetésű kíséretet kidolgozni. Végre erre a lemezre jól beérett számok kerültek fel, ami nagyon jót tett a lemezanyagnak.

- Milyen produkciókban leszel hallható a Budapesti Nyári Fesztiválon?

- A Jazzy-toronyban vendégként fogok szerepelni egy Sinatra-Piaf esten Farkas Gábor Gábriel zenekara mellett. Habár soha nem akartam sanzonénekessé válni, azt meg kell hagyni, hogy a francia muzsikában Piaf megkerülhetetlen. Azt gondolom, hogy még mai napig is követendő lenne az a fajta színpadi jelenlét, amit ő képviselt. Nyilvánvalóan nem törekszem az ő leutánzására, de rendkívüli inspirációval hatnak rám a dalai, úgyhogy nagyon várom ezt az estét.  A másik koncert pedig a Swing á la Django formációval lesz: ők sajátos hangszerelésben szólaltatják meg a gipsy swinget, hiszen cimbalmot is használnak. Mindig hatalmas izgalommal várom ezeket a vendégszerepléseket, mert hiába próbálunk sokat, a pillanat varázsa mindig nagyon erős.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Jazz/World magazin

Szabadnak hittük és öröknek – emlékezés Fábián Julira

A tragikusan korán elhunyt énekesnő, Fábián Juli július 9-én lenne 44 éves. Hosszú betegség után, 37 éves korában hunyt el, 2017. december 16-án. Fáy Miklós megemlékezése 2018-ban jelent meg a Fidelio Kult50 kiadványában.
Jazz/World ajánló

Csibész francia jazztrió a BJC-ben

Immár tizenöt éve kezdte meg világhódító útját a Rémi Panossian Trio. A világ nagy jazzfesztiváljain rendszeresen koncertező formáció hamarosan a Budapest Jazz Clubba látogat.