Jazz/World

Fanatikusoknak: utazz vissza 1959 amerikai jazzéletébe!

2019.01.25. 15:15
Ajánlom
Elindult egy blog, ami a műfaj történetének vízválasztó évét hatvan évvel később napról napra rekonstruálja.

1959 az az év, amikor a zenészek kezdtek elszakadni a beboptól és új utakat keresni. 1959 az év, amikor megjelent Miles Davis ikonikus Kind Of Blue című lemeze, Dave Brubeck Time Out-ja, Charles Mingus Mingus Ah Um című albuma, Ornette Coleman The Shape Of The Jazz to Come című lemeze és még megannyi, a jazz szempontjából a mai napig hivatkozási pontnak tekinthető zene. 1959 az az év is, amikor kezdetét vette a vietnámi háború, amikor elindult a feketék integrációja, és a kubai rakétaválság éve is. Ezek a társadalmi-politikai események pedig óhatatlanul hatással voltak a praktizáló jazz-zenészekre, akik saját eszközeikkel, a zenével próbálták kifejezni a zűrzavaros idők személyes aspektusait. Ezeket a változásokat fedte fel a BBC 1959: The Year that Changed Jazz című dokumentumfilmje, most pedig egy jazzfanatikus, nevezett Natalie Weiner indított blogot The 1959 Project címen, ahol minden nap megoszt egy bejegyzést pontosan hatvan évvel korábbról.

Ezek között ikonikus és ritkán látott fotók, televíziós és filmes részletek, interjúk, korabeli cikkek, rövid összefoglalók és hangfelvételek szerepelnek.

jazzinterju-120140.jpg

Kritika az Art Blakey And The Jazz Messengers új albumáról (Fotó/Forrás: The 1959 Project)

Január 24-én például megjelent az egyik első kritika a január közepén debütált az Art Blakey And The Jazz Messengers első Blue Note lemezéről, amelyben a szerző dicséri a fúvós szekciót, ami „soha nem hagy fel a swingeléssel”. A nevezetes fúvós szekcióban Lee Morgan trombitás, Benny Golson tenor szaxofonos foglalt helyet, a zongorista Bobby Timmons, a basszusgitáros Jymie Merritt volt ebben az időben a zenekarban. Ugyancsak a 24-ei bejegyzés tartalmaz egy korabeli interjút, melyben Benny Golson a lemez néhány fontos kompozíciójának keletkezéséről mesél. A Blues Marchról elárulta, azt a Gramblingi Állami Egyetem menetzenekara ihlette, és Art Blakey eleinte elzárkózott ettől az ötlettől, mert azt gondolta, marsot senki nem játszik, csak a New Orleans-i bigbandek a temetéseken. Mire Benny Golson elmagyarázta, hogy nem katonai jellegű menetzenére gondolt, hanem olyanra, mint amit a feketékből álló gramblingi zenekar játszik: funkys, finom zenét. Ugyanitt Benny Golson felidéz egy beszéletést Thelonius Monkkal, aki egyszer így „bókolt” neki:

„Túl tökéletesen játszol (…) Hibáznod kell ahhoz, hogy új dolgokat fedezz fel a zenében”.

Tovább érdekes anekdotákért látogass el Natalie Weiner blogjára!

(címlapkép: Miles Davis 1959 októberében egy stúdiófelvételen, forrás: Getty Images)

Előjáték a jazz darabokra szakadásához - Miles Davis és John Coltrane művészete

Kapcsolódó

Előjáték a jazz darabokra szakadásához - Miles Davis és John Coltrane művészete

Jazztörténeti sorozatunk a műfaj fejlődésének meghatározó korszakai mellett az ezekre hatással bíró történelmi, társadalmi környezetre is kitekintést ad, ezzel is rávilágítva a jazz műfajának mindenkori érvényességére.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Jazz/World magazin

Szabadnak hittük és öröknek – emlékezés Fábián Julira

A tragikusan korán elhunyt énekesnő, Fábián Juli július 9-én lenne 44 éves. Hosszú betegség után, 37 éves korában hunyt el, 2017. december 16-án. Fáy Miklós megemlékezése 2018-ban jelent meg a Fidelio Kult50 kiadványában.
Jazz/World ajánló

Csibész francia jazztrió a BJC-ben

Immár tizenöt éve kezdte meg világhódító útját a Rémi Panossian Trio. A világ nagy jazzfesztiváljain rendszeresen koncertező formáció hamarosan a Budapest Jazz Clubba látogat.