Klasszikus

A kulcsszó a változatosság – beszélgetés Andreas Richterrel, az Esterházy-koncertek intendánsával

2023.12.15. 17:15
Ajánlom
Immár tíz éve, hogy az Esterházy Alapítványok koncertsorozatait Andreas Richter vette kézbe, akinek nevéhez többek között az őszi Herbstgold fesztivál alapítása is fűződik. A zenei menedzserrel a sorozatok programjáról, a fontosabb együttműködéseikről és a jövőbeli terveikről is beszélgettünk.

Immár tízéves kapcsolat fűzi az Esterházy-alapítványokhoz. Milyen háttérrel és motivációval vállalta el, hogy a koncertsorozataik művészeti vezetője legyen?

Korábban zenekari turnékat szerveztem, két nagyon jelentős együttes, a Deutsches Symphonie-Orchester Berlin és a Mahler Chamber Orchestra igazgatója voltam. Így több mint harminc éve dolgozom a zeneiparban, de az Esterházy-koncertek az egyik kedvenc munkám. Először konzulens voltam, aztán lettem a classic.Esterházy-sorozat intendánsa.

Egy remek szervezetben, roppant izgalmas munkakörnyezetben dolgozhatok, amely gazdag történelmi múlthoz kapcsolódik.

Gondoljunk csak az Esterházy-családra, Haydnre és a hozzá köthető zeneszerzőkre, meg persze a csodálatos kastélyokra! Ugyanakkor vonzott az a szemlélet is, hogy összekapcsolják a kultúrát, a turizmust és a vendéglátást, tehát mindazt, ami az életet szebbé és kellemesebbé teszi.

Milyen célok vezették, amikor belekezdett a munkába?

Amikor megérkeztem, már öt-hat éve szerveztek zenekari koncerteket a kismartoni kastélyban. Azután az Esterházy Magánalapítvány vette át az igazgatást a helyszín felett, és változások történtek a programban. Célom volt, hogy megfelelő stratégiát találjak a különböző sorozatok, fesztiválok létrehozására, illetve más kulturális intézményekkel, szponzorokkal, művészekkel való együttműködésekre. A koncertsorozatok legyenek fenntarthatóak, egyszerre illeszkedjenek a hely történetéhez, hagyományához, az Esterházyak múltbéli zenei életéhez, ugyanakkor mégis innovatívan és jövőorientáltan közelítsük meg őket. Egyesítenünk kell az értékeket: a hely gazdag zenei tradícióját olyan további tényezőkkel, mint a kastély környezete, a jó ételek és borok, hogy az emberek jól érezzék magukat nálunk. Természetesen a zene kiemelt szerepet tölt be, már csak azért is, mert van a csodás koncerttermünk, a Haydnsaal, ami szerintem a hasonló méretű termek közül az egyik legnagyszerűbb a világon.

Hogyan hatottak a hely hagyományai a koncertsorozatra?

Természetesen mindenki azt várja, hogy Haydn zenéjét játsszuk, aminek nagy örömmel eleget teszünk, nemcsak azért, mert mi is szeretjük, hanem mert úgy érezzük, az ő zeneszerzői nagyságát még mindig nem értékelik eléggé. Ezért igyekszünk népszerűsíteni is. Ugyanakkor ennek kapcsán megjelenik egy másik szempont, Haydn idejében a zeneszerző saját darabjait és korabeli komponisták alkotásait játszották itt, ezért bár mi nem kizárólag kortárs zenét játszunk, társítjuk Haydn muzsikáját más szerzők, akár mai komponisták műveivel.

Haydn korában a kastély az egyik leghaladóbb és -innovatívabb helyszín volt a zenei világban,

ő maga sok újítást vezetett be, gondoljunk csak arra, hogy létrehozta a vonósnégyes műfaját, vagy nézzük meg, hová jutott el a legkorábbi szimfóniájától az utolsóig vezető úton. Ő volt az első úgynevezett bécsi klasszikus zeneszerző, és sok fiatalabb pályatársára, így Mozartra is hatást gyakorolt. Persze ők ketten aztán más irányba fejlődtek tovább, de ettől még nem szabad Haydn hatását alulértékelni. Éppen ezért meghívunk fiatal zeneszerzőket és előadókat, hogy hozzanak létre új zenét, és az Esterházy-kastély legyen újra a zenei alkotószellem helyszíne. Haydn a saját zenekarával dolgozhatott, tehát igazi műhelymunka folyt a kastélyban. Mi is szervezünk workshopokat, mesterkurzusokat fiatal zenészek számára.

Tihany_koncert_Pannon_Ifjzkar_foto_Cserta_Gabor-162457.jpg

A Pannon Ifjúsági Zenekar koncertje Tihanyban (Fotó/Forrás: Cserta Gábor / Esterházy Magyarroszág Alapítvány)

Milyen szempontok alapján válogatják össze a koncertprogramot?

Bármiféle zenét műsorra tűzünk, ha az elég színvonalas. A hagyomány és a terem méretei miatt ugyanakkor természetesen elsősorban a klasszikuszenére fókuszálunk: Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert és a korszak más szerzői alkotják a program gerincét. Emellett megjelennek a műsoron barokk alkotók is, hogy megmutassuk, Haydn milyen forrásokból táplálkozott. És persze játszunk későbbi zenét is, a Haydnsaal adottságai erre is kiválóan alkalmasak: hatszáz ember tud benne helyet foglalni, a színpadon pedig hatvan-hatvanöt zenész fér el.

Az akusztika kiváló, egy egészen kis kamaraegyüttestől egy Brahms-szimfónia nagyzenekaráig mindenféle formáció jól szól benne.

Az Esterházy-család miatt igyekszünk magyar zenét is játszani, Liszt, Bartók, Kodály műveit és kortárs alkotók muzsikáját is.

Milyen egyedi profillal rendelkeznek a fesztiváljaik?

Fontosnak tartom, hogy a koncertsorozatoknak egyértelműen kirajzolódó koncepciója legyen. A classic.Esterházy eseményei egész évben, januártól karácsonyig tartanak, havonta két-három koncerttel. A legfontosabb fesztiválunk az őszi Herbstgold, amelyet én alapítottam. Korábban ekkor volt az éves Haydn Fesztivál, amelynek a megszűnésével űr keletkezett, ezt kívántuk betölteni. Egy nagyon nyitott, a különböző művészeti ágak kapcsolódására is teret adó eseménysorozatot hoztunk létre, amelynek programjában a klasszikus zene mellett a jazz és a cigányzene is megjelenik. Tartunk szóló- és kamarakoncerteket is, játszunk kamaraoperákat (elsősorban Haydn műveit), és persze a szimfonikus repertoár is helyet kap a programban. A kulcsszó a változatosság.

A tavalyi évben alapítottunk még egy kisebb fesztivált a vonósnégyes-muzsika számára, ez a Quartetto Plus,

ami bő egy hétig tart, mindig márciusban. Néhány híres kvartettet is meghívunk, de mellettük fiatal művészeket is, akiket támogatni szeretnénk. Ebben az évben egy zongorafesztivált rendezünk majd, elsősorban oktatási céllal, lesznek programok gyerekeknek, családoknak. A köztes időkben pedig további minifesztiválok zajlanak különböző profillal, hogy az emberek ne csupán egy koncertre jöjjenek, hanem pár napot velünk maradjanak. Tavaly óta egy új hotel is a vendégeink rendelkezésére áll, közvetlenül a kastély melletti utca túloldalán, így sokkal egyszerűbb számukra hosszabb ideig Kismartonban tartózkodni, és több koncertet meghallgatni.

Hogyan választják ki a koncertsorozatok közreműködőit?

Rezidens zenekarunk az Európai Kamarazenekar, amely egészen kiváló együttes, ők a classic.Esterházy-sorozatban és a Herbstgold fesztiválon is két-két koncertet adnak. Mellettük vannak még olyan zenekarok, amelyeket rendszeresen meghívunk, például a Bécsi Rádiózenekar, az Il Giardino Armonico vagy a Camerata Salzburg. Időnként tartunk szólóesteket énekeseknek vagy hangszeres művészeknek, ebben is a változatosságra törekszünk, mert a helyi közönség azon részének is szeretnénk programokat ajánlani, akik nem akarnak egy jó koncertért Bécsig utazni.

Nadas_koncert_22okt_foto_Gosztom_Gergo-162435.jpg

Koncert Nádas Péter nyolcvanadik születésnapja alkalmából (Fotó/Forrás: Gosztom Gergő / Esterházy Magyarroszág Alapítvány)

Hogyan lett az Európai Kamarazenekar a rezidens együttesük?

Régóta terveztük, hogy egy zenekarral ilyen típusú együttműködésre lépjünk, mivel Kismartonnak nincs saját zenekara, sőt ez Ausztria egyetlen régiója, amelynek saját színháza, illetve operaháza sincs. Azt gondoltuk, jó volna, ha egy zenekar rendszeresen visszatérne, az emberek jobban megismerhetnék a művészeket, illetve mi magunk is tudnánk programokat szervezni, nem pedig csak bekapcsolódnánk más zenekarok turnéiba. Pár évig az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar volt a rezidens együttesünk, aztán

úgy gondoltuk, kicsit tágabb perspektívában kellene szétnézni, így négy zenekar számára tartottunk meghívásos pályázatot.

Arra kértük őket, dolgozzanak ki egy koncepciót, ötletekkel és műsorral, írják le, milyen szólistákkal dolgoznának és így tovább. Létrehoztunk egy bírálóbizottságot az Esterházy-alapítványok vezetőségéből és külső szakemberekből is, és végül az Európai Kamarazenekarra esett a választásunk. A medici.tv is a partnerünk lett, a zenekar minden nálunk adott koncertjét levetítik, amelyeket így évente két-háromszázezer ember néz, nemcsak Európából, hanem például Amerikából is.

Milyen más, fontosabb együttműködéseik vannak?

Két csoportba sorolnám őket, az egyik célja, hogy kismartoni koncertek jöjjenek létre. Két vonósnégyes-versenyen is osztunk díjat: a londoni Wigmore Hall és a kanadai Banff versenyen. A győztesek koncertfelkérést kapnak a következő évre. Együttműködünk a Bécsi Filharmonikusok Akadémiájával és a Berlini Filharmonikusok Karajan Akadémiájával is, a fiatal művészeik minden évben adhatnak nálunk egy koncertet. Aztán vannak azok az együttműködések, amelyek során máshol létrejövő koncerteket támogatunk: például a kitüntetett vonósnégyesek Németországban és Svájcban is felléphetnek, az Esterházy-család miatt pedig Magyarországon is van hasonló együttműködésünk. Budapesten és más helyszíneken is szervezünk hangversenyeket, augusztusban például Tihanyban került rájuk sor.

Melyek lesznek a legérdekesebb jövőbeli koncertjeik?

A budapesti hangversenyeink részletei még nem nyilvánosak, de ott, valamint Sopronban Pannonhalmán és a Balatonnál is tervezünk zenei eseményeket. A kismartoni programunk már elérhető, az Európai Kamarazenekart Sir Simon Rattle fogja vezényelni, aki egy igazi klasszikus zenei szupersztár, és először lép fel Kismartonban.

Schiff András is ad nálunk koncertet, aki viszont visszatérő vendégünk, rendkívül jelentős zongorista.

Szólóban és zenekarral is játszik majd, illetve elhozza néhány tanítványát. Julian Rachlin, a Herbstgold fesztivál művészeti igazgatója szintén fogja vezényelni a zenekart. Jönnek más együttesek is, a már említett Karajan Akadémia zenekara Berlinből, áprilisban Marc Minkowski dirigálja majd őket, és Mendelssohntól a Szentivánéji álom-kísérőzenét adják elő, ezt gyönyörű és népszerű darabot. A Bécsi Rádiózenekar anyák napján játszik majd, ilyenkor mindig rendezünk valamilyen családi programot. A vonósnégyes-fesztiválunkra pedig eljön a Signum Quartet, a Schumann Quartet és egy tehetséges finn muzsikusokból álló vonósnégyes is.

Önhöz melyik zenei stílus vagy zeneszerző áll a legközelebb?

Néha felteszik ezt a kérdést, de sose tudom megmondani, általában az a szerző a legkedvesebb nekem, akivel épp dolgom van. Nagyon szeretem Brahmsot, Mozartot és persze Haydnt, izgalmasnak tartom, ahogy a különféle koncerteken felfedezhetem a sokoldalúságát. Érdekel a kortárs zene, rendkívül kedvelem az operát is, öröm számomra, amikor egy-egy kisebb dalművet előadhatunk. Úgyhogy nem tudok dönteni, éppen ezért is szerencsés, hogy az Esterházy-alapítványok ilyen gazdag, sokszínű és értékes kulturális életet folytatnak.

Czigány Balázs, az Esterházy Magánalapítvány igazgatóhelyettese ismertette a szervezet magyarországi működését:

Melyek az Esterházy Alapítványok magyarországi egységének főbb tevékenységi körei?

Az Esterházy Magyarország Alapítvány 2018-ban jött létre többek között

azzal a céllal, hogy magyarországi, kortárs és összművészeti projekteket támogasson, fiatal zene- és képzőművészeket juttasson hozzá bemutatkozási lehetőségekhez,

illetve a hazai közönséget hazai és nemzetközi előadók produkcióival örvendeztesse meg. Az Alapítvány küldetése az, hogy a hercegi Esterházy-család örökségét az értékteremtés és a kultúraterjesztés területén továbbvigye, emlékeztetve az olyan nagy elődökre, mint Esterházy I. (Fényes) Miklós herceg, aki Fertődön foglalkoztatta éveken át Joseph Haydnt, felhelyezve ezzel Magyarországot a világ zenei térképére. Az EMA hosszútávú együttműködésekre törekszik partnereivel, koncertszervezőkkel, rendezvényhelyszínekkel és magukkal a művészekkel is.

portre27-134839.jpg

Czigány Balázs (Fotó/Forrás: Esterházy Magánalapítvány ©)

Melyek voltak a legfontosabb eredményeik, rendezvényeik a közelmúltban?

Tartós együttműködést sikerült kialakítania a Budapesti Tavaszi és Őszi Fesztivál szervezőivel. Ennek eredményeként jött létre 2021 októberében az EP33Haydn – Performansz hegedűre, csellóra és koponyára című összművészeti produkció, amelyben az Örkény Színház művészei Esterházy Péter 33 változat Haydn-koponyára című drámájából adtak elő részleteket, a Los Angeles-i Viano String Quartet koncertjével szervesen összekapcsolódva.  2022 őszén a Nádas Péter író 80. születésnapját köszöntő eseménysorozat keretében az Alapítvány közreműködésével valósult meg a Budapest Sound Collective koncertje – Hiány két hang között címmel, melyet Haydn, Nádas és az Esterházyak kapcsolata ihletett.

A koncerten két Haydn-szimfónia csendült fel, a zenedarabok között pedig Nádas Péter olvasta fel az Esterházy Péter halálára írt esszéjét.

Idén májusban pedig a Budapesti Tavaszi Fesztivál zárókoncertjét támogatta az EMA, amelyre a Zeneakadémián került sor, a Budapest Sound Collective, Ana de la Vega (fuvola) és Ramón Ortega Quero (oboa) közreműködésével, Dubóczky Gergely vezényletével. A művészek Haydn és Beethoven ismertebb és ritkaságszámba menő műveit, valamint Ligeti György Fuvola-oboa kettősversenyét adták elő, utóbbit Ligeti György 100. születésnapjának tiszteletére.

2022-ben, Joseph Haydn születésének 290. évfordulójára az EMA egy képzőművészeti és zenei programsorozattal emlékezett meg. Nyár elején nyitott másik fontos együttműködő partnerének, a Tihanyi Bencés Apátságnak a kiállítótermében az Ereklye, Haydnkopf kiállítás, amelyen öt kortárs magyar képzőművész reflektált Haydn ellopott koponyájának történetére, A nyár végén a Tihanyi Apátság temploma adott otthont a brit Marmen Quartet fellépésének, ősszel pedig Haydn Nelson-miséje csendült fel a Győri Filharmonikus Zenekar, Veszprém Város Vegyeskara és az OPUS Énekegyüttes közreműködésével.

Milyen tervei, célkitűzései vannak az alapítványnak a jövőre nézve?

Az EMA projektjei mögött világos koncepció áll: a kortárs és klasszikus művészeti megközelítések párbeszédbe állítása, az Esterházy-örökséghez és egymáshoz is szervesen kapcsolódó zenei és összművészeti produkciók színre vitele, világhírű művészek hazai debütáltatása, valamint hosszú távú együttműködés kialakítása hazai kulturális intézményekkel és alkotóművészekkel, ezzel is építve a hazai kulturális szcénát és színvonalas produkciókkal kielégítve a hazai közönség igényeit.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Andreas Richter (forrás: Esterhazy Betriebe AG)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.