- A kamara.hu fesztivál esszenciális része az irodalom, amelyre idén talán még nagyobb hangsúlyt fektettek, mint az eddigi években: beharangozó irodalmi esteket rendeztek Budapest különböző pontjain.
Simon Izabella: Mindig egy irodalmi téma köré építjük fel a fesztivált és minden évben meghívunk egy kortárs írót vagy költőt. Az októberi beharangozó programokon az elmúlt három év irodalmárai vesznek majd részt: Spiró György, Dragomán György, Szabó T. Anna és Boldizsár Ildikó.
Mona Dániel moderátor fogja irányítani a zenés beszélgetést – annyiban különböznek ezek az estek a fesztivál hagyományos Hatszemközt irodalmi délutánjától, hogy ezúttal mi is a kérdezettek közt leszünk. Három helyszínen rendezzük meg a programokat: október 18-án az Írók boltjába, október 28-án a Dévény Anna Alapítványba, november 3-án pedig a Magvető Caféba várjuk a közönséget. Ezeknek az előesteknek kimondott célja, hogy azok, akik érdeklődnek a kamarazene és irodalom iránt, többet tudjanak meg magáról a fesztiválról is.
Várjon Dénes: A beszélgetéseken mi is zongorázunk majd, illetve néhány művészt felkértünk a mostani fesztivál fellépői közül is, de nagyrészt zeneakadémista vagy frissen végzett fiatalok fognak zenélni: meghívtuk Szalai Lottit, Szabó Marcellt, Kruppa Bálintot, Karasszon Esztert és Farkas Mirát. Ezeknek az irodalmi koncerteknek nincs konkrét tematikája,
a hangsúly az írók személyiségén lesz, illetve az irodalom és zene kapcsolatán.
Ezért is mondhatjuk, hogy a maga nemében egyedülálló a kamara.hu, hiszen ez egy tematikus, minden évben egy kifejezetten irodalmi téma köré rendezett fesztivál.
- Idén Thoman Mann című regényéből indultatok ki. Hogyan jelenik meg ez a mű, illetve maga a szó a fesztivál programjában?
VD.: A Varázshegy egyrészt szimbolizálja azt, hogy a fesztiválon szereplő mindegyik műhöz köthető egy történet, mese, fantázia, vagyis valami varázslatos. Felmerülhet például a kérdés, hogy Brahms op. 23 Schumann-variációi hogyan kapcsolódnak a témához. A darab mögött egy kísérteties történet húzódik:
Schumann közvetlenül az előtt írt leveleiből, hogy elszállították az endenich-i szanatóriumba,
kiderül, hogy álmában egy csodálatos messzi koráltémát hall, amelyet meggyőződése szerint Schubert és Mendelssohn szelleme diktálnak neki.
Lehet tudni, hogy Schumann az erre írt zongoravariációsorozat komponálása közben, az utolsó variáció megírása előtt követett el öngyilkossági kísérletet. Ezt a témát használta fel Brahms saját négykezes variációsorozatához, amelyhez a kamara.hu záróestjén Schumann A költő szerelme dalciklusát kapcsoltuk.
SI.: Maga a hegy is fontos, hiszen szimbolikusan magunk is davosi magaslatokba emelkedünk ebben a négy napban. A hegy önmagában egy felemelkedést jelent lelki értelemben is. Davos, ahol a Varázshegy játszódik, 1560 méter magasan fekszik – fizikailag is teljesen máshogy érzi magát ott az ember. Húszas éveinkben többször részt vettünk ott egy fiataloknak szóló kamarazenei fesztiválon, így magunk is tapasztaltuk ezt a különleges állapotot. Maga a regény is egy teljesen más szférában jeleníti meg a valóságot, tehát ilyen értelemben is kapcsolódik a darabokhoz.
VD.: Thomas Mann egyébként többször is megfogalmazta, hogy ő tulajdonképpen egy íróvá transzformált zenész, így rengeteget ír zenéről, ami nagyon szorosan kapcsolódik kamarazenei fesztiválunk lényegéhez.
- A hegy a fesztivált beharangozó plakáton is megjelenik mintegy kettőtöket összekötő ötvonalas hanghullámként.
VD.: Ha az egyes koncertek nagy formáját nézzük,
a hegy szimbolikája valóban többször felbukkan.
A második koncert első felében például J. S. Bach A fúga művészetének vonósnégyes verziójából hangzanak majd el részletek, amelyre gyakran hivatkoznak a zeneirodalom csúcsaként.
Ezt követi Busoni 2. (e-moll) hegedű-zongora szonátája, ami olyan, mint egy nagy regény zenében elmondva, utolsó tétele pedig egy Bach-korál témára írt variációsorozat, amely reflektál a koncert első darabjára.
- A mese idén nem csak a gyerekprogramon, hanem az irodalmi esten is főszerephez jut, hiszen idei vendégetek Boldizsár Ildikó.
SI.: Ildikó nem csak gyerekkönyveiről híres, hiszen mesegyűjtő is egyben, nagyon sok olyan könyve jelent meg, ami kifejezetten a felnőtteket célozza meg.
A közönség bepillantást nyerhet abba, hogyan látja egy meseterapeuta a gyerekek és felnőttek világát különböző történeteken keresztül.
- Több visszajáró művész mellett újak is feltűnnek a fesztivál fellépői gárdájában, az Escher Vonósnégyes például majdnem mindegyik koncerten színpadra áll. Hogyan kerültetek velük kapcsolatba?
SI.: Közeli barátunk a kvartett csellistája, Brook Speltz, akivel a Marlboro Fesztiválon ismerkedtünk meg. Az Escher Vonósnégyes tagjai mind nagyon fiatalok, de már most óriási hírnévre tettek szert Amerikában. Új vendégeink közt üdvözölhetjük Kim Kashkashiant, aki a világ egyik legnagyobb brácsaművésze és Marie-Claude Chappuis-t, akit egy svájci fesztiválon ismertünk meg.
VD.: Radovan Vlatković és Veronika Eberle már visszajáró vendégeink. A magyar művészek közül nagy örömünkre együtt muzsikálunk Perényi Mikóssal, Megyesi Zoltánnal, Keller Andrással, Klenyán Csabával, Lakatos Györggyel, Fejérvári Zsolttal, Devich Gergellyel és Érdi Tamással.
SI.: Ezek a művészek mind velünk egy nyelvet beszélő nagyszerű muzsikusok, barátok –
gyakorlatilag egy nagy család vagyunk.