A MÁV Szimfonikus Zenekar Kollár Imrével |
Április 17-én, pénteken este a hangversenyt a kitűnő és sokszínű szerzeményei okán az egyik legismertebb kortárs szerzőnk, Orbán György három szerenádja közül az első, az 1984-ben keletkezett nyitja meg. Ezt követően a zongora poétájának is nevezett Chopin f-moll zongoraversenye csendül fel, gyönyörű, lírai tételekben szólva a lélek legfinomabb rezdüléseiről és a romantikus lelkivilág mélységesen személyes, gyakran szélsőségesen túlzó jelenségeiről. A szerző 1832-ben a Pleyel teremben mutatta be óriási sikerrel zongoraversenyét. A bemutatón ott volt az ifjú Liszt Ferenc is, aki így írt róla: A mégoly viharos tetszésnyilvánítás sem bizonyult elegendőnek, hogy kifejezze elragadtatásunkat ez iránt a zseniális muzsikus iránt, aki művészetének a lehető legszerencsésebb újdonságaival a költői ihlet kifejezésének új korszakát nyitotta meg.”
A versenymű megszólaltatója Bogányi Gergely lesz, akit fellépései alkalmával közönsége sosem múló lelkesedéssel fogad, és emellett számos díjjal is jutalmazták művészi teljesítményét. Liszt- és Kossuth-díja mellett második otthonában, Finnországban is magas állami kitüntetést kapott. Érzékeny, ugyanakkor szenvedéllyel átfűtött játékmódja teszi az ifjú zongoristát az egyik legnépszerűbb magyar előadóművésszé.
A koncert második felében Rimszkij-Korszakovnak, a késő romantika orosz zenéjének egyik legjelesebb alakjának 1888-ban komponált Seherezádé című zenekari szvitje csendül fel, mely az Ezeregyéjszaka mesevilágát eleveníti meg. A Seherezádé hegedű-szólóját Pilz János hegedűművész játssza.
Április 24-én, pénteken két nagyszabású oratórikus mű hangzik el a Zeneakadémia Nagytermében a MÁV Szimfonikusok bérleti előadásán. Elsőként Kovács Zoltán oratóriuma, melyet 2002-2003-ban a Pécsi Szimfonikus Zenekar felkérésére komponált. A műben kétféle szöveget használ fel a zeneszerző: a középkori szerzetes, Nicetas Te Deum kezdetű latin nyelvű himnuszát, illetve Csorba Győző Amor Sanctus című költeményét. Míg a latin himnusz a korabeli hívő ember feltétel nélküli, korláttalan hitéről vall, a 20. századi költő saját kora emberének Istennel való, kételyekkel, szorongással teli kapcsolatát fogalmazza meg. A koncert zárószámaként elhangzó Mozart: Requiem, szerzőjének befejezetlenül maradt utolsó műve azért is olyan megrendítő, mert saját gyász-zenéjét írta meg benne, mégha ennek - talán - nem is volt tudatában. Az est közreműködői Kertesi Ingrid, Bódi Marianna, Fekete Attila, Busa Tamás és a Nemzeti Énekkar, Antal Mátyás karigazgató vezetésével. A karmestere ezúttal is Kollár Imre, a MÁV Szimfonikusok művészeti vezetője.
(2009. április 17. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) -MÁV Szimfonikus Zenekar; km.: Bogányi Gergely (zongora); vez.: Kollár Imre; Orbán György: Szerenád; Chopin: f-moll zongoraverseny; Rimszkij-Korszakov: Seherezádé
2009. április 24. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - MÁV Szimfonikus Zenekar; km.. Kertesi Ingrid, Bódi Marianna, Fekete Attila, Busa Tamás, Nemzeti Énekkar (karig.: Antal Mátyás); vez.: Kollár Imre; Kovács Zoltán: Amor Sanctus; Mozart: Requiem)