Vashegyi György (fotó: Felvégi Andrea) |
A nagyszerű koncertről így számolt be egy kritikus: "A Purcell Kórus szólamai tartalmas, de a zenét szellőzni engedő szövetet alkotnak, mozgékonyak és egészséges anyagúak. S amit a nem-historikus vokális együttesek többsége nem tud: úgy jelenítik meg a nagyságot, úgy idéznek meg szerkesztésben-terjedelemben tekintélyes formákat, hogy nem monumentalizálnak. Vashegyi György tagolt, színekben és kontrasztokban bővelkedő Évszakokat vezényelt, értelmezésében minden lehetséges ponton természetes módon juttatva érvényre a drámai elemeket, a mozgalmasságot, és nyomatékosan hivatkozva a Jahreszeiten legfőbb specialitására, egyszersmind legnagyobb vonzerejére: a kompozíció kedélyvilágát és karaktereit átitató népies zamatokra."
És hogyan látja a karmester e vonzó kompozíciót? "Az elmúlt évtizedekben a historikus zenei mozgalom egyik komoly kérdése volt, hogy a szinte "bűvös" 1800-as év átlépése után, a későbbi repertoár megszólaltatásakor van-e, lehet-e létjogosultsága és értelme a korabeli, illetve korhű hangszerek használatának.
Számunkra Magyarországon e téren az első mérföldkő Joseph Haydn Évszakok című oratóriumának fertőszentmiklósi előadása volt 2003-ban. E művében az 1800-ban hatvannyolc éves mester, aki fiatalkorát még a késő barokk zenei világában töltötte, döbbenetesen biztos kézzel rajzolta, szinte jósolta meg a kibontakozó romantikát, egészen Wagner művészetéig."
(2009. április 1. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - Haydn: Évszakok; km.: Szabóki Tünde, Timothy Bentch, Kovács István (ének), Orfeo Zenekar, Purcell Kórus; vez.: Vashegyi György)
|
|
|