Klasszikus

Jeges döbbenet

2023.01.13. 16:00
Ajánlom
Schubert Winterreise című dalciklusa nem kifejezetten az a darab, amit a milánói Scalában akarnak meghallgatni az emberek. Mégis jól tett, aki úgy döntött, részt vesz Markus Werba és Michele Gamba koncertjén, ahol a két előadó a zeneművet a megszokottnál is nyomasztóbb és kegyetlenebb színben tárta a hallgatóság elé.

Érdekes kérdés, hogy a klasszikus zene és az opera világában is végbemenő globalizáció mellett mennyire maradnak meg helyi szokások, illetve milyen földrajzilag meghatározható különbségeket mutatnak a közönség elvárásai. Az olasz zenekultúra történeti jelentőségéből következően az ottani nézők általában igen határozott elképzelésekkel rendelkeznek, milyen produkciókat is szeretnének hallani.

Bár az olasz dalirodalomban igen szép darabokat lehet felfedezni, a kis műfaj népszerűsége meg sem közelíti a színpadi művekét.

Talán marginális kérdésnek tűnik, de elég sokatmondó például az, mennyire nehezen viseli az olasz közönség, ha nem tapsolhat a darab közben, aktív résztvevőként sokkal direktebb hatásokat kívánnak átélni egy zenei esemény közben. A dalok azonban finomabb, áttételesebb megoldásokkal operálnak, így még a milánói Scala viszonylag nemzetközi közönsége is mérsékelt érdeklődést tanúsít a dalestek iránt, ami ezeknek a koncerteknek mind az árképzését, mind a nézőtér telítettségét illetően észrevehető. Még azzal együtt is, hogy a januári hangverseny énekes szólistája az országban roppant népszerű Markus Werba volt, aki mostanában többet lép fel itáliai földön (többek között a Scalában is), mint hazájában, Ausztriában, partnereként pedig Michele Gamba olasz zongorista lépett színpadra.

MarkusWerbaesMicheleGamba3-155407.jpg

Markus Werba és Michele Gamba (Fotó/Forrás: Brescia–Amisano / Teatro alla Scala)

Schubert megfejthetetlen, ám épp ezáltal megfakulhatatlan művészi erővel rendelkező dalciklusát, a Winterreisét az énekesek különféle módon közelítik meg, akad, aki elsősorban a műben megjelenő érzelmi folyamatra koncentrál, és a rejtélyes utazó kitárulkozását, illetve abból következő sebezhetőségét emeli ki, míg mások sokkal kevésbé konkrét, inkább szimbolikusan megjelenített lelki folyamatokat tárnak a hallgatóság elé, ebben az esetben a közvetlen átélés helyett a dalnok öniróniája lesz az erősebb.

Markus Werba színpadi személyiségének ismeretében nem okozott meglepetést, hogy ezúttal sem maradt adósunk az érzelmi átéléssel,

az már inkább, hogy Gambával együtt a két lehetséges megközelítésnek milyen izgalmas keverékét adták. Produkciójukban egyfelől kiemelték a dalok alapkarakterét adó ritmikai elemeket, a Gute nacht lépdelésétől kezdve az ember és természet mindenféle mozgását kifejező hangzáselemekig, ezek azonban sosem mentek át önmagáért való környezetfestésbe, a dalok nem váltak afféle kis képeslapokká, a lelki táj csak annyira vált konkréttá, hogy funkcióját el tudja látni.

Ezzel együtt a két művész nagy hangsúlyt fektetett a dalokban megjelenő érzelmek minél erőteljesebb, szinte szélsőséges átadására, ezt a szót azonban nem a túlzás szinonimájaként értve, hiszen maga Schubert is végleteket jár be a zenéjében. Az ilyen emocionális csúcspontoknál az előadók még arra is hajlamosak voltak, hogy egy kicsit szabadon kezeljék a zenei anyagot, nem csupán a dinamika vagy a tempóváltások jártak be a megszokottnál jóval nagyobb amplitúdót, de néha a ritmika, illetve az énekszólam záróhangjainak hosszúságát tekintve is feszegették a kottában írottak határait. Biztosan van olyan Schubert-szakértő, aki ezt szentségtörésnek érezte volna, és az első dalokban előforduló néhány melléütés esetében még kétségtelenül igaza is lenne. Mondhatnánk, hogy

ez az interpretáció kissé olaszos lett, olyan értelemben, hogy a konkrét előadás a vitathatatlanul sok háttérmunka és alapos kidolgozás ellenére sem nélkülözte a közvetlen érzelmi átélésből fakadó spontaneitást

(ahogyan a népszerű áriáknak is jó pár nagy énekes esetében kialakultak a leírt zenei anyagtól való kisebb eltéréseket mutató változatai). Izgalmas kérdés, mennyire idomult ez a megközelítés a konkrét helyhez és közönséghez, és mennyire táplálkozott a két művész lelki alkatából – vajon más lenne a Winterreiséjük, ha Bécsben, Budapesten, esetleg valahol Németországban adnák elő?

MarkusWerba1-155407.jpg

Markus Werba (Fotó/Forrás: Brescia–Amisano / Teatro alla Scala)

Éppen az átgondolt és releváns koncepció miatt lehet könnyebben szemet hunyni a megvalósítás kisebb hibái felett. Természetesen az énekszólamból is egyaránt ki lehet emelni erényeket és néhány gyengébb pontot. Markus Werbának technikai értelemben egyértelműen a finom pianók jelentik a legerősebb oldalát, csodálatosan érzékenyen tudja megformálni a szinte a semmibe olvadó hangokat. Hátborzongató volt, mikor a hetedik dal, az Auf dem Flusse utolsó előtti versszaka végén,

a zárószótagra (Ring) hirtelen visszavette a hangerőt, ezzel érzékelhetővé téve az áramló és megfagyott folyó, az érző és jéggé dermedt szív szinte skizofrén kontrasztját.

Ugyanakkor az első dalokban úgy éreztem, mintha az egyébként is elsősorban a magasabb hangtartományáról híres baritonnak kissé mély lenne ez a fekvés, a probléma szerencsére hamar megoldódott, ahogyan az érzelmi intenzitás növekedésével az énekszólam is egyre feljebb kúszott. Elismerés illeti viszont Werba levegőgazdálkodását, fantasztikusan hosszú frázisokat volt képes megszakítás nélkül végigénekelni.

Mindezek a technikai finomságok, sőt akár a szépségek is, cél helyett eszközzé, így másodlagos fontosságúvá váltak abban az érzelmi folyamatban, amit a két előadó eredeti látásmóddal és nagy művészi hitelességgel tárt a hallgatóság elé. Ebben az előadásban ugyanis a Winterreise utazójának iszonyatos indulatok dúlták a lelkét,

harcban állt a világgal, a sorsával, negatív érzéseit és küzdelmeit azonban elsősorban önmaga ellen fordította.

Bámulatos, hogy Markus Werba milyen bántó éllel rendelkező hangszínt képes kikeverni, micsoda önpusztító erők működnek az utazóban. A dalokban végigjárt lelki vándorlásnak nála egyértelműen csak az öngyilkosság lehet a vége, és amikor a Der Wegweiser című dalban világossá válik, hogy meg kell halnia, a ciklus hátralévő része arról szól, hogyan képes ezt elfogadni (érdekes pszichológiai jelenség, hogy a darabot egyébként kotta nélkül megszólaltató, azt korábban már szcenírozott produkcióban is előadó énekesnek éppen itt támadt egy kisebb memóriazavara, még ha olyan enyhe is, hogy csak a legélesebb fülű hallgatók vehették észre). Izgalmasan eredeti gondolat lett, hogy a Mut (Bátorság) című dal zárósoraiban („Will kein Gott auf Erden sein, Sind wir selber Götter” – Ha nincs Isten a földön, nekünk magunknak kell istenekké válnunk)

nem valamiféle életkedv buzog fel újra, ahogy a legtöbb előadónál, hanem az ember éppen az élet elvételének isteni jogát követeli magának.

Hogy aztán a záródalban az agg tekerőlantos alakját öltő (a várakozásoknak egyáltalán nem megfelelő) halállal való találkozás pillanatára a hallgató is az emberi szenvedés olyan mélységeit érje el, amelyben a zongoraszólam kopogást, menetelést vagy lélekharangot idéző akkordjainak mindegyikét a szívére mért valóságos csapásnak érzi – hála Michele Gamba fantasztikus játékának.

MarkusWerbaesMicheleGamba2-155407.jpg

Markus Werba és Michele Gamba (Fotó/Forrás: Brescia–Amisano / Teatro alla Scala)

A Schubert-dalok valaha élt egyik legnagyobb előadója, Dietrich Fischer-Dieskau könyvében így írt a Winterreiséről: „Nem szabadna visszarettenni attól, hogy a dalok helyes – minden osztrákos bájt és könnyfacsarást mellőző – tolmácsolása valóban jeges döbbenetet vált ki a hallgatóság körében; akár a megrovást is készséggel el kell viselni ezért.

Mert ha ezek a darabok csak élvezetet, megindultságot vagy borzongást keltenek, távolról sem fogadtuk be teljességgel Schubert mondanivalóját.

Talán nem is kell többet mondani Markus Werba és Michele Gamba dalestjéről, mint azt, hogy a végére csak ez a jeges döbbenet maradt meg, ahogyan azt az egyre kevesebbet mocorgó-köhécselő közönség reakcióiból is érezni lehetett, akik az utolsó hang kicsengése után először hosszan hallgattak, majd kitartó, de megkönnyebbülést nem hozó tapsba kezdtek. „Eine Straße muß ich gehen, Die noch keiner ging zurück” – Olyan utat kell járnom, ahonnan még senki nem tért vissza – énekelte az utazó, és valóban, ebbe a mélységbe már belepillantani is dermesztő volt.

Fejléckép: Markus Werba és Michele Gamba (fotó/forrás: Brescia–Amisano / Teatro alla Scala)

Ki van a fal túloldalán?

Kapcsolódó

Ki van a fal túloldalán?

Bár több mint ötven éve indult világhódító útjára, Olaszországban első alkalommal állították színpadra Bernstein Mise című darabját. A július 3-i előadáson jártunk, a Római Opera impozáns szabadtéri helyszínén, a Caracalla Fürdő romjai között.

A diktátor emberi arca

A diktátor emberi arca

Különleges bemutatóval indította évadát a palermói Teatro Massimo. Viktor Ullmann Atlantisz császára című operáját és Mozart Requiemjét adták elő, ám nem egymás után, hanem jelenetenként összeillesztve, így a két mű még erősebben lépett egymással párbeszédbe. Az új produkció mindkét előadásán jártunk, november 8-án és 9-én.

Zene mindenkinek

Zene mindenkinek

A karácsonyi időszakban idén is műsorra tűzte a Bécsi Állami Opera Moshe Leiser és Patrice Caurier 2013-as Varázsfuvola-rendezését. A december 16-i előadás alapján a szórakoztató, de újító szándékot nem mutató produkciót leginkább az énekesek miatt volt érdemes megnézni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.