Versenygyőztesek kamaraestje
szeptember 5. 19:00 ZeneakadémiaA Zeneakadémia szeptemberi koncertjének fellépői olyan tehetséges fiatal muzsikusok, akik a nemzetközi koncerttermek mellett a rangos zenei versenyek zsűrijét is meghódították.
A három különleges tehetségű fiatal muzsikus, Tomasz Daroch, Osztrosits Éva és Váradi László közös koncertjének első felében előbb Ligeti György Cselló szólószonátá ja szólal meg, majd Frédéric Chopin az 1848-as francia forradalom előtti hetekben komponált, op. 8 g-moll triószonátá ja lesz hallható. Az est zárásaképp Chopin egyetlen hegedűs műve, az op. 65 g-moll cselló-zongora szonátája csendül fel.
Nemzetközi harsonaverseny
szeptember 18–25. BMCRichard Strauss fiatal karmestereknek szóló egyik tanácsa, hogy soha ne bátorítsuk a harsonásokat.
A BMC által idén először meghirdetett nemzetközi tenor- és basszusharsona-versenyre huszonöt országból hatvanhat fiatal harsonás jelentkezett. A kezdeményező Hőna Gusztáv harsonaművész, egyetemi tanár, aki 1981 óta rendszeresen vesz részt nemzetközi találkozókon, mesterkurzusokat és előadásokat tart a mai magyar harsonairodalomról, kamara- és szólókoncerteket ad. A kategóriák első díjasai öt-, három- és egyezer eurós versenydíjat vihetnek haza. A versenyt a díjazottak nyilvános koncertje zárja.
Európai Hidak – Franciaország
szeptember 21–28. Müpa
A fesztivál mozgatórugója minden évben egy olyan ország, amely sokszínű, gazdag és komoly zenei hagyományokkal rendelkezik.
Fischer Iván olyan szerzőket válogatott a programba, mint az impresszionista Debussy és Ravel, az általuk lefektetett hagyományok 20. századi képviselője, Dutilleux vagy a főleg zongoradarabjairól ismert Erik Satie. „Nagy szükség van az európai népek közötti bizalomra és barátságra, ennek erősítésére pedig tökéletes eszköz a művészet. Meg kell ismerni egymás kultúráját, ezen keresztül is bepillantva egymás életébe, hogy tudjuk, kivel milyen alapokon építhetünk közös jövőt.”
Sir Antonio Pappano a Müpában
szeptember 27. 19:30 MüpaA karmester 2005 óta áll Olaszország első számú szimfonikus együttesének, az 1908-ban alapított római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának élén.
Együtt rögzítették Csajkovszkij három utolsó szimfóniáját, így a nosztalgikus keringőjéről és elégikus lassú tételéről nevezetes V. szimfóniát is, amelyet a koncerten Rossini Hamupipőkéjének könnyed és energikus nyitánya előz meg. A különleges zenei élményt ígérő esten Saint-Saëns éppen százharminc éve befejezett, Liszt Ferenc emlékének ajánlott szimfóniája is elhangzik, amelyben a szimfonikus összeállítás mellett a billentyűs hangszerek is szerepet kapnak.
Balog József zongoraestje
szeptember 28. 19:30 Zeneakadémia
„Amíg valamit nem tudok technikailag megoldani, addig zeneileg sem fogom megérteni.”
A harmincas évei derekán járó zongorista programja is ezt a komplex megközelítést igazolja. Beethoven bravúrokkal teli, a romantikát sok helyütt már megelőlegező korai C-dúr szonátájához képest Schumann Kinderszenen-sorozata merőben más kihívást jelent, ugyanakkor a Hollywoodot is megjárt Träumerei igazi lélekmuzsika, amiben Debussy az érzékien talányos hangulatfestés képességét igényli, Gershwin populáris dalainak újrafogalmazásával pedig Balog virtuóz és jazzesebb oldalát mutatja meg.
Balassa Sándor és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
szeptember 30. 19:30 Müpa
„Kimondhatjuk, hogy Balassa Sándornak Lajtha László VII. szimfóniájához mérhető nagy magyar zenei mementót sikerült megalkotnia.”
Beethoven Egmont-nyitánya az 1956-os forradalom és szabadságharc zenei szimbólumává vált, sokak szerint pedig az 1958-ban bemutatott XI. szimfóniával – ugyanúgy, mint Balassa Sándor négy évtizeddel később írt gyászzenéjével – Sosztakovics a levert forradalom áldozatainak állított emléket. Talán az eltelt évek is indokolhatják, hogy a drámai jajkiáltásoknak is teret engedő Balassa-kompozíció alapkaraktere inkább lírai és meditatív.
Pusker Júlia és a Concerto Budapest
szeptember 30. 19:30 Zeneakadémia
Egy főherceg és két profi udvari muzsikus – Beethoven erre az egyedi művészi fölállásra komponálta Hármasverseny ét.
A hegedűs ezúttal Pusker Júlia, míg a csellista a még mindig csupán tizennyolc esztendős Devich Gergely lesz, aki nemzetközi versenysikerek mellett egy Junior Príma díjjal is büszkélkedhet. A második részben Keller András a zenekara nevével összecsengő kései Bartók-művet, a Concertót vezényli majd. A címadást Bartók Béla így indokolta: „E szimfónia-szerű zenekari műnek a címét az egyes hangszerek vagy hangszercsoportok koncertáló vagy szólisztikus jellegű kezelésmódja magyarázza”.