Klasszikus

Nők, akik a legnagyobb művészek mögött álltak

2015.03.08. 07:00
Ajánlom
Olykor sikereiket feláldozó művésznők állnak a legsikeresebb művészek mögött. Nőnap alkalmából rájuk emlékezünk. MAGAZIN

Elcsépelt frázis, hogy minden sikeres férfi mögött egy nő áll. Ilyenkor a legtöbbször olyan háziasszonyokra gondolunk, akik készségesen kiszolgálják férjüket, nem várva viszonzást. Sokszor azonban ezek a nők maguk is alkotó emberek, akiknek tehetsége társukéhoz hasonló sikerekre is predesztinálhatta volna őket.

Strepponi_degrada178-114520.jpg

Giuseppina Strepponi Verdi

1. Giuseppina Strepponi Verdi

Verdi második felesége kora egyik legnagyobb lírai szopránja volt, éppen ezért az akkor még ismeretlen nevű zeneszerzőnek óriási megtiszteltetés volt, hogy Giuseppina elénekelte műveit. Azonban ami Verdi számára meghozta a sikert, Giuseppina számára végzetes volt: a Nabucco első előadásában annyira megerőltette hangszalagjait, hogy nem sokkal azután vissza kellett vonulnia. Mindezek ellenére kitartott szerelme mellett: tíz évnyi szeretői viszony után 1859-ben összeházasodtak és még ötven éven keresztül egymás mellett álltak.

 

Marie_du_Agoult_by_Henri_Lehmann_02-115149.jpg

Marie d'Agoult

2. Marie d'Agoult

Marie d'Agoult - ismertebb írói álnevén Daniel Stern - a francia romantikus irodalom és a politikai publicisztika jeles női képviselője volt. A nemesi származású hölgy boldogtalan érdekházasságban élt idős férjével, amikor megismerkedett a fiatal zongoristával, Liszt Ferenccel. Elhagyta férjét és több mint tíz évig tartó szerelmi viszonyba kezdett Liszttel, melyből három gyermek született. (Cosima lányuk egyébként Wagner későbbi felesége lett.) Habár korában jelentős politikai írásokat tett közzé, ma már talán csak Boldog és boldogtalan éveim Liszt Ferenccel címen írt emlékiratai maradtak fenn a köztudatban, melyből megtudhatjuk, milyen egy igazi művészfeleség sorsa.

 

 

RobertandClaraSchumann-115351.jpg

Robert és Clara Schumann

3. Clara Schumann

Születése nevén Clara Wieck nyolc évesen találkozott az akkor 16 éves Robert Schumannal, aki Clara zongoratanár apjának növendéke volt. Clara maga is rendkívül tehetséges zongorista és komponista volt, ezért apja ellenezte a házasságot, melyben úgy látta, lánya feláldozza karrierjét. Végül apja beleegyezése nélkül összeházasodtak, összesen nyolc gyermekük született, Clara pedig anyai teendői mellett zongoraművészként is rendkívül sikeres volt. Ő volt az egyetlen előadó, aki teljes mértékben meg tudott felelni Schumann igényeinek és úgy tudta előadni annak műveit, ahogy azt ő elképzelte. Ki tudja, mire vitte volna Schumann egy ilyen értő előadó nélkül mint felesége?

bartok-pasztory-1024x838-115522.jpg

Bartók Béla és Pásztory Ditta

4. Pásztory Edith

Talán ismerősebben cseng a zongoraművész neve Bartókné Pásztory Dittaként. Egy harmonikus művészszerelem volt az övék Bartókkal, melyből rengeteg zenemű és óriási sikerek születtek. Pásztory Dittának írta például Bartók III. zongoraversenyét is. Amikor férje halála után zongoraművészként a nyilvánosság elé lépett, szinte kizárólag csak Bartók-műveket játszott. A művek interpretációiba is átszűrődő lelki közelség és Pásztory Ditta művészi érzékenysége valószínűleg nagyban hozzájárultak a Bartók-művek sikeréhez is. Közös gyermeküket, Pétert egészen 15 éves koráig maga tanította a zeneszerző, betegsége azonban nem kedvezett a fiú zongoratanulmányai folytatásának. Bartók Péter Apám címmel írta meg emlékezéseit.

Camille_Claudel-115634.jpg

Camille Claudel

5. Camille Claudel

Rodin szerelmének élete tipikus női művészsors - a nőé, aki számára fontosabb a szerelem, mint a saját karrierje. Camille nemcsak szerelmére, de mesterére is akadt Rodin személyében, a tehetséges fiatal nő számára ugyanis ez volt az egyetlen lehetőség a tanulásra. A művészeti akadémiák a XIX. század végén nem engedtek be soraikba hölgyeket. A tehetséges Camille hamarosan Rodin első számú segédje lett. Mivel szobrászati stílusuk megtévesztésig hasonló volt, sok nagy kompozíció mellékalakjait a lány mintázta meg. Tíz évnyi közös munka és szerelem után Rodin ráunt szerelmére, és egyszerűen kidobta. Camille belebolondult elvesztésébe. Elmegyógyintézetben végezte, ráadásul művei Rodin kompozícióinak részeként beleolvadtak a mester életművébe.

ModokMariaesCzobelBela-115752.jpeg

Modok Mária és Czóbel Béla

6. Modok Mária

Czóbel Béla feleségének sorsa is árnyéksors volt. Modok Mária sikeres festőnő volt, amikor megismerkedett Czóbellel, de utána főfoglalkozású feleség lett belőle, aki csak titokban festett, férje ugyanis nem a művésztársat, hanem a nőt kereste benne. Modok Mária kis képeit levágott vászondarabokra, bonbonos-dobozok hátoldalára festette, miközben örömmel nyugodott bele, hogy saját karrierjét feláldozza férje önzésének oltárán. Czóbel csak akkor jött rá, hogy milyen nagy művész élt csöndben mellette, amikor a temetés után rendezgette imádott felesége holmiját, és egymás után kerültek elő az apró remekművek a fiókok mélyéről.

kay_swift_gershwin-115934.jpg

Kay Swift és Gershwin

7. Katharine Faulkner Swift

Katharine Faulkner Swift – vagy ahogy Gershwin szólította: Kay – az első női musicalszerző volt. Neve azonban nem szerzőként, hanem Gershwin egyik slágerének névadójaként vált ismertté, hiszen ő ihlette az Oh, Kay! című számot, ami az első viharos sikert hozta a zeneszerző számára. Pedig Kay több volt, mint múzsa: Gershwin zenei tanácsokat kért a klasszikus zenében és zeneelméletben nála sokkal otthonosabban mozgó Kaytől. Munkakapcsolatuk szerelemmé alakult, ami feltűnt Key férjének is. Miután elvált tőle a férfi, boldogan éltek Gershwin haláláig, házasságra azonban nem kerülhetett sor, mert Gershwin anyja nem egyezett bele, hogy fia egy nem zsidó nőt vegyen el. Kay 95 éves korában hunyt el - míg eszénél volt, Gershwin zenei hagyatékát gondozta.

Alma Mahler

Alma Mahler (Fotó/Forrás: flickr / public domain)

8. Alma Maria Mahler-Werfel

Egy bécsi festő lányaként született a szépségéről messze földön híres hölgy, Alma Maria. Nem csak szép volt, de tehetséges is: számos dalt komponált Rilke, Novalis, Heine, Gustav Falke és mások verseihez. Zeneszerzői munkássága kivételesen akkor sem szorult háttérbe, amikor hozzá ment Gustav Mahlerhez, aki kilenc évvel ezután meghalt. Úgy tűnik, tudott ihletet meríteni a művész férfiakból, hiszen Mahler halála után szerelmi viszonyba keveredett Oskar Kokoschka festővel, majd feleségül ment Walter Gropius építészhez, akitől elvált. Végül házasságot kötött Franz Werfel íróval. Ő a háziasszony és a művésznő-státusz között talált egy kellemes középutat: a két világháború közötti időszakban a szalonja számos művész találkozóhelye volt.

AAA_inverobe_11954-2-120201.jpg

Max Ernst és Dorothea Tanning

9. Dorothea Tanning

Ismerősen cseng Önöknek Dorothea Tanning neve? Férje, Max Ernst sokkal közismertebb a szürrealizmus egyik alapítójaként, pedig Dorothea legalább akkora sikereket ért el korában képzőművészként, mint férje. Ráadásul még írt is. A '40-es években a francia avantgárd alkotóinak közösségében már reflektáltabban lehetett foglalkozni a női kérdésekkel. A róluk készült fotómontázs például jól modellezi a férfi és a női művészek társadalmi megítélését. Ő maga a legújabb technikákon keresztül járta körbe a női témákat. 2011-ben Köztes életek: a művész és az ő világa címen írt memoárt.

p06b69vl-122838.jpg

Frida Kahlo egy padon, 1938 (Fotó/Forrás: Nickolas Muray / Victoria and Albert Museum)

10. Frida Kahlo

Neki sikerült, ami a lista többi szereplőjének nem, de a sikert nem adták ingyen. Művészi áttörésére egy tragikus buszbaleset után került sor, ami után terápiára használta a festészetet. Férje, Diego Rivera a korszak legismertebb mexikói művésze volt, aki ekkorra már igen nagy hírnévre tett szert – festőként és nőcsábászként egyaránt. Viharos kapcsolatuk kezdetén Frida megmutatta a betegsége alatt festett képeit. Rivera egyből felismerte a benne rejlő festőt és nőt egyaránt: "a művészet történetében – mondta róla – ő volt az első asszony, aki higgadt könyörületeséggel jelenítette meg a csakis nő által megtapasztalható általános és konkrét élményeket.”

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.