Nem tudom, hányan vannak, akik szeretik Christie felvételeit és tudják: az, hogy Christie a francia barokk zene felé fordult, a vietnámi háborúnak köszönhető. A régi zenés karmesterek közt számosan vannak, akik billentyűs hangszeren kezdték: az amerikaiak jelentős része Kirkpatrick, az európaiak Gustav Leonhardt csembalista köpönyegéből bújtak elő (leegyszerűsítés, tudom, de annyiban maradhatunk talán, e két iskolateremtő billentyűs hatása ma már vitathatatlan). A Harvard kis zenekarát vezető Ralph Kirkpatrick-tanítvány, a jó családban felnőtt Christie, Buffaloból származik, és 1971-ben a katonai behívő elől meglépve kelt át az óceánon túlra.
Az óceántól nem is messzire, Thirében fedezett fel egy kis kastélyt, amihez később visszatért, és amikor már megtehette, átalakíttatott. Az átalakítás a nyolcvanas évek közepén, olyan jól sikerült, hogy a kastély kertjét (melyek neve: jardin du batiment) felvették a kulturális örökség listára is. William Christie lakóháza, a környező kert, maga a csoda: angol és francia kertész (David Martin and Alain Berthet) dolgozik rajta, folyton alakítva azt. A bejárat előtti nyolc sövényszobor, a sövényállatok, a kínai fák, a barokk kertalakzatok, olyan harmóniában szervesülnek, hogy az, aki egy árva hangot sem hallott William Christie-éktől is a kert kitalálóját és gondozóját nem gondolhatja másnak, csak jó embernek. Nem viccelek. Ebből a kertből olyan életélvezet sugárzik, hogy a puszta megtekintése is felér egy életvezetési tanácsadással.
A ház nem messze van, hatvan mérföldre, Nantes-tól, Bretagne alatt, Vendeé tartományban. Nem hosszú az őt oda Párizsból sem. Nyáron rendszeresek a koncertek, fellép többek közt William Christie együttese is, az 1979-ben alapított Les Arts Florissant. Melynek már a neve is utal William Christie két mániájára, a zenére és a kertre (hiszen a név egy Charpentier operából lett kölcsönözve). William Christie zenei kertjének remek virágai közül a legszínesebbek ma már világsztárok. Mint Veronique Gens, Danielle de Niesse vagy Paul Agnew - aki a betegeskedő Christie helyett az utóbbi időben többször át is vette a Les Arts Florissant vezetését.
Egy nem túl komoly, de elolvasásra érdemesült interjúban Christie azt tanácsolja az ifjú karmestereknek: ne törődj a karriereddel, csak azzal foglalkozzál, hogy a tőled telhető legjobb, legcsodálatosabb előadásokat hozd létre. Nincs nagy titok, mondja, csak a munka van, mint a kertekkel. Ki kell menni, minden nap, és művelni kell. Ilyen egyszerű, mondja. És teljes mértékben igazat kell adnunk neki. Christie két szenvedélyében azért is válhatott sikeressé, mert állhatatos volt.