A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:
„A Weöres Sándor halála óta tartó korszak egyik, ha nem a legnagyobb költője” – Tóth Krisztinát köszöntötte így Kemény István tavaly, ötvenedik születésnapján a Jelenkor folyóiratban. Babérkoszorús költőnk a kerek évforduló alkalmából 2017-ben három új kötettel jelentkezett: az Ünnep című jubileumi kötet ötven versét Lator László válogatta, Világadapter címmel új költeményeit, Párducpompa címmel új novelláit olvashatjuk. Áramló kifejezésvágya a feledés és a felidézhetetlenség mélyrétegeiből, a kíváncsiság, a helykeresés és a helymeghatározás motívumaiból építkezik: ellesett mozdulatok, tekintetek, véletlenül meghallott kifejezések az ő saját életének tapasztalataival keverednek költészetében és prózájában.
Ha sokat változott is, az a hajdani keserédes dalhang érett, sokszólamú verseiben azóta is ott bujkál. Festőnek készült, írásaiban is ott van a látvány, a fogható világ. A tartalmas részletek”
– írja Lator László az Ünnep előszavában. „De a pontosan rajzolt, kinagyított világ-darabok valami kísérteties, sejtelmes egészre mutatnak. Tárgyakra és elevenekre tapadó, többnyire gyöngéd, olykor szenvtelen figyelme gyorsan mozduló képzelettel társul. A fogható a féleszmélet, az álmok, a tudatalatti váratlan képeibe olvad át, rendszerint nem is tudjuk, hol lépjük át erre vagy arra a határt. Az álom a való, a való az álom haszonélvezője.”
Napjaink egyik legolvasottabb hazai írója (írónője) költőként indult, és már egyetemista korában megjelent első verseskötetével felhívta magára a figyelmet, az Őszi kabátlobogást 1989-ben Radnóti Miklós-emlékéremmel díjazták, első önálló novelláskötete, a Vonalkód tizenkét éve robbant a kortárs magyar irodalomban. Rendkívül termékeny szerző, a költészet, a rövid próza, a regény, a dráma műfajai mellett a virágzó magyar gyerekirodalom egyik vezető alakja, műfordítóként is jelentős életművel. Első regényének, az Akváriumnak minden szereplője a szeretethiányt tekinti az elfogadott, az egyetlen megélhető állapotnak.
"Ha fölfeslik is, valahol azért mégiscsak törvények szövedéke a világ, olykor átláthatatlan, vagy a hajnali derengésben pókfonálként felcsillanó összefüggések hálója: a szálak vége az idő más-más zugába kötve.” (Tóth Krisztina: Miserere, részlet)
Tóth Krisztinát olvasni jó. Komolyan veszi az írást, de játszani is tud – ahogyan Lator László is megjegyzi: „kifacsarja, félrehallja a szavakat, mulatságos képzettársításokat indít.” Kiváló arányérzékkel keveri a naturalizmust, az iróniát és a fekete humort, szociális érzékenysége, realitásészlelése „életszagú” szövegek finom hálózataiban bontakozik ki. Tisztán, szinte „csevegésszerűen” közöl, mégis kompozíciós tudatosság, szisztematikus építkezés, a pálya során „folytonosság és változás” jellemzi szövegeit. Költő, aki prózát ír.
„Tisztában vagyok azzal, hogy nincs »főmű«, de mégis ez hajtja előre az embert, ez készteti időnként a műfajok közötti váltásra. Ez a tapogatózás, ez a nyughatatlanság, keresés, hogy valamit akarok, mást, mint a korábbi dolgok”
– mondta a Revizor Online kérdésére költészet és próza összefüggéseiről. A kivételes tehetség, a szerteágazó életmű nyitva áll a befogadó előtt, írásaiból hangoskönyvek, színpadi és filmes adaptációk készülnek, műveit számos nyelvre fordítják. Bikinivonal címmel Pelsőczy Réka rendezett előadást novelláiból, a Pixel szövegtestei színművészetis tanítványait ihlették meg, nemrég pedig a Rózsavölgyi Szalonban mutatták be első, felnőtteknek szóló színdarabját, a Pokemon gót.
Ha Krisztát olvasom, az az érzésem, hogy létezik Egy Nagy Klasszikus Magyar Vers, sőt A Klasszikus Magyar Vers, és Kriszta azt írja tovább, sőt, mintha annak most, ezekben az évtizedekben ő lenne az őrzője”
– mondja róla Kemény István, és nincs ok a kételkedésre. Sőt, új értelmezést nyer az írónő ars poeticája, melyet a wmn.hu oldalon olvashatunk:
Mindig az érdekel, amit abban a pillanatban még nem vagyok képes megalkotni.”
Mi ez a sorozat?
Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.
Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>
Fejléckép: Tóth Krisztina, Fotó: Bulla Bea