A Debrecen közelében épülő BMW gyár sarkánál, a város külterületén fekvő, az M35-ös autópálya és az autógyárhoz vezető lehajtó által határolt 6,5 hektáros területen húznák fel az új 14 ezer négyzetméteres, a Közlekedési Múzeumot is tartalmazó új létesítményt – derül ki az Építészeti és Közlekedési Minisztérium által kidolgozott, a Népszava birtokába került pályázati dokumentációból. Mint írják, a kiírás szerint az intézménynek az állandó és időszaki kiállításokon felül helyet kell biztosítania konferenciáknak, oktatási és üzleti rendezvényeknek is.
Egyúttal a célok között szerepel, hogy a
helyi lakosság kiemelt találkozóhelyévé kell válnia.
A cikk szerzője szerint ez „csaknem lehetetlen küldetésnek tűnik”. A tervezési program szerint ugyan a kijelölt terület a gyárral való intenzív és szerves kapcsolata miatt optimális, azt ugyanakkor elismerik, hogy a környezete „vegyes”. A lap úgy véli, találkozóhelynek nem ideális, ugyanis Debrecen központja tíz kilométerre van, és a helyszín jelenleg csak autóval közelíthető meg, a vasúti kapcsolat nem biztosított és a közösségi közlekedés sincs „teljes mértékben kiépítve”. Ezért a tervezőnek transzfer-buszjárattal kell számolnia.
A tárca tervei szerint a Magyar Közlekedési Múzeum – Debrecen olyan intézmény lesz, ahol a látogatók megismerkedhetnek a magyarországi járműtervezés és -gyártás történetével, találkozhatnak a kutatás-fejlesztés legújabb eredményeivel, valamint együtt gondolkodhatnak a jövőről a BMW csapatával.
A 14 ezer négyzetméteres létesítmény kevesebb mint felét, 6800 négyzetmétert foglalna el az állandó és az időszaki kiállítás, valamint a fogadótér. A műtárgyraktár, az irattár és a restaurátori műhely 3900 négyzetméteren rendezkedhet be, az irodákra és az üzemeltetésre 1900 négyzetméter jutna. Ezenfelül elvárás egy 600 négyzetméteres multifunkcionális konferencia és rendezvénytér, 3D moziterem, egy 350 négyzetméteres oktatási központ és egy ugyanakkora étterem és közösségi tér, valamint egy 150 négyzetméteres panoráma tetőterasz tervezése is.
Az épület köré pedig szabadtéri tevékenységekre alkalmas teret kell tervezni, amelynek legfontosabb eleme egy 15 ezer négyzetméteres tesztpálya.
Az állandó kiállítás négy szekcióra bomlik: járműtörténet, járműtechnika, innováció és a jövő interaktív fóruma.
A kiírás szerint az épületkomplexumnak egyéni karakterűnek kell lennie, amely „a meglévő építészeti értékekre építve alkalmaz kortárs megoldásokat”, lehetőleg minél több természetes anyag használatával. A minisztérium reményei szerint a múzeum évi 350 ezer látogatót vonz majd.
A dokumentum alapján augusztus elején írják ki az egyfordulós nyílt ötletpályázatot, míg a pályaművek beadási határideje novemberben lenne. Az eredményt még karácsony előtt kihirdethetik. A pályamunkák díjazására 120 millió forintot határoztak meg.
Fejléckép: A Közlekedési Múzeum Mivel megyünk? című kiállítása a Budapestre tervezett helyszínén (Fotó/Forrás: Szikora Zsombor / Közlekedési Múzeum)