"Ha az elhivatottság szóra keresünk példát és megszemélyesítőt, Frieder Bernius nevének említésével mindent elmondtunk erről a jelenségről. A német karnagy elsőéves főiskolás volt, amikor negyvennégy évvel ezelőtt megalakította Németország egyik vezető énekkaraként működő kórusát. Ma már maga Frieder Bernius is "intézmény", s ha lenne olyan titulus, amilyen Telemann-nak a rendelkezésére állt Hamburgban úgy három évszázaddal ezelőtt, akkor Bernius ma Stuttgart zeneigazgatója lenne. A Stuttgarti Kamarakórus mellé 1985-ben létrehozta a Stuttgarti Barokk Zenekart, majd 2006-ban a 19. századi zenére specializálódott, szintén korhű hangszereken játszó Hofkapelle Stuttgartot, és szoros kötelék fűzi a Klassische Philharmonie Stuttgart együtteséhez is. A világhírű dirigens repertoárja így a reneszánsztól egészen a kortárs zenéig terjed; lemezeinek száma a százhoz közelít, és mindegy neki, hogy a cappella kórusművekről vagy romantikus nagyoperákról van szó.
Földrajzilag azonban kétségtelenül a német zene az anyanyelve, a műfajok között pedig az oratórium áll hozzá a legközelebb. E két kategória találkozik Bach Máté-passiójában, amelynek legfontosabb szereplője nem Jézus, és nem is Pilátus, hanem a mesélő: az evangélista, aki végigvezet bennünket Krisztus szenvedéstörténetén. Ő viszi hátán a művet és az előadást, s nagyban rajta múlik a produkció sikere. Tilman Lichdi személyében napjaink egyik legjobb evangélistáját üdvözölhetjük, így biztosak lehetünk abban, hogy az előadás méltó lesz minden idők legmegrázóbb passió-feldolgozásához.
Rendező: Művészetek Palotája"
Forrás: Művészetek Palotája
A Passióról szóló előadást Somfai Lászlótól lásd a Bartók Rádió honlapján.