Radnóti Zsuzsa írásában egy színházi előadás kezdetéhez hasonlítja Karsai György felmentését, amelyben egy nemzetközi hírű szakembert magyarázat és indoklás nélkül ki akarnak rúgni, ő viszont nem hajlandó aláírni a határozatot, és távozik.
A dramaturg szerint Karsai nagysága a szakmai tudásán túl abban áll, hogy még egy antik sorstragédiát is közel tud hozni az emberekhez.
„Képes arra, hogy régmúlt remekművekben felfedezze a jelennek szóló üzeneteket, és kimutasson bennük jelenkori sors-megfeleléseket, ismerőssé váló tragédiákat”
– írja, hozzátéve, hogy mindez a színházi alkotók és nézők gondolataira, nyelvére igazítva történik.
Radnóti kitér Karsai irodalomban elfoglalt helyére is, hiszen számos alkotó kérte ki a professzor tanácsát, vagy dolgozott vele együtt: többek között Térey János az Oresztész-fordítása kapcsán, vagy Závada Péter és Tarnóczi Jakab egy-egy drámája vagy rendezése okán.
Manapság Karsai György gyakorlati színházi munkákban is közreműködik, a Pinceszínházban a Freeszfe rendező osztályának hallgatóival dolgozik együtt a Találkozások Homérosszal beavatószínházi előadás-sorozaton.
„Karsai egyénisége, moderátori képessége a képernyőn keresztül is érvényesül, ráadásul azt is bizonyítva, hogy ő nem csak az ókori irodalom ismerője, mestere, hanem a modernkori színházi kultúránknak is”
– jegyezte meg Radnóti Zsuzsa, meghökkentően szomorú történetként hivatkozva a szakember felfüggesztésére, és megjegyezve, hogy az átalakítások láthatóan nem fejeződtek be ezzel az üggyel. „A helyfoglalás és a hatalomátvétel tehát folytatódik: a hallgatók 2020-2021-es kiűzése után napjainkban a Színház-és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskoláját is szétdúlták” – zárta sorait a dramaturg.
A cikk eredeti szövegét a Népszava nyomán a Színház Online közölte.
Fejléckép: Radnóti Zsuzsa (fotó: Szkárossy Zsuzsa)