Nem ismeretlen terep számotokra házassági drámában szerepelni, mégis mindegyik mű másképpen csavar egyet a történeten. Első elolvasás után mi fogott meg benneteket David Eldridge darabjában?
Kovács Patrícia: A színdarab két szerethető emberről szól, akik alapvetően jól kijönnek egymással, csak valamiért megfeneklett a kapcsolatuk. Kevés az ilyen hétköznapi történet, a legtöbb mű, ami házassági konfliktusokat dolgoz fel, sokkal szélsőségesebb ennél. Ebben az előadásban az igazán izgalmas számomra az, hogyan tudjuk megmutatni a nézőknek, hogy mindkét félnek igaza van.
Schmied Zoltán: Ehhez a témához mindannyiunknak közünk van, hiszen minden házasságban vannak problémák. Itt viszont a házastársak eljutnak odáig, hogy már nem lehet tovább benn tartani a felgyülemlett feszültséget. Tesznek egy kísérletet rá, hogy kiadják magukból, az pedig majd elválik, mik lesznek ennek a következményei.
KP: A nézőknek is mellbevágó élmény lehet átélni két olyan ember őszinte kitárulkozását, akik úgy éltek le egymással tizenhat évet – látszólag jól –, hogy közben a lényeges dolgokról nem tudtak beszélgetni egymással,
sok szempontból nem is ismerik rendesen a másikat, még az első randevújukat is teljesen másképp élték meg.
A házasságuk egy pontján elkezdtek titkolózni, hazudni egymásnak, de ezek is csak tünetei egy sokkal mélyebben gyökerező problémának.

Kovács Patrícia és Schmied Zoltán a Bármit mondhatsz című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)
A darab a hajnali órákban játszódik, amikor a házaspár kislánya a szobájában alszik, a szülők pedig beszélgetni kezdenek a konyhában. Miért lehet az, hogy két ember úgy él le egy életet egymás mellett, hogy nincsenek valós beszélgetéseik, érdeklődő kérdésekkel és megnyíló válaszokkal?
KP: Nekem van olyan mondatom a darabban, hogy mi nem beszélgetünk, hanem ügyeket intézünk, és információkat közlünk egymással, hogy mi van a gyerekkel, mit együnk, mit kell venni.
SZ: Az egyik legnagyobb kihívás egy házasságban, hogy ne vesszen el az emberi szál a nap mint nap jelentkező, praktikus dolgok megoldása közepette. Szokták mondani, hogy vigyázzunk, ne hűljön ki a kapcsolat, de ennél is fontosabb odafigyelni, hogy ne maradjon bennünk semmi kibeszéletlenül,
mert egy pici tüske is akkorára nőhet tizenhat év alatt, ami egy házasság végét jelentheti.
KP: Ez vékony jég, mert az se szerencsés, ha a házastársunk egyben a pszichológusunk is, de az elfojtásnál mindenképp jobb a folyamatos és nyílt kommunikálás. Sokat lehet tanulni az előadáson keresztül arról, hogyan lehet úgy kritikát megfogalmazni, hogy ne bántsuk meg vele a másikat, de mégis el tudjuk mondani, ami a szívünket nyomja.
SZ: A partneren is múlik, hogy ne vegye bántásnak a kritikát, hanem próbálja meglátni benne az építő szándékot. Ebben a darabban olyan dolgok kerülnek felszínre, amiknek már sokkal korábban elő kellett volna jönniük, és lehet, hogy akkor nem fájnának most annyira.
Az őszinteség komoly kihívás mindkét fél részéről, a férj meg is jegyzi egy ponton, hogy túlértékelt dolog, mintha a tudás terhével is nehezen küzdene meg. Gyanítom, hogy ezt is okosan kell adagolni.
KP: Alapvetően igen, de köztük már nagyon kiélezett a helyzet. Egyszer csak kinyílik egy szelep, mindketten elkezdenek beszélni, és csak áradnak belőlük a múltbéli sérelmek.
SZ: Az érzelmi intelligenciával is összefügg, kinek mit jelent az őszinteség. Például a férj azt gondolja, hogy teljesen őszintén éli az életét: elmondja, amit gondol, és azt csinálja, amit szeret. Ennek ellenére
nem biztos, hogy minden élethelyzetben a teljes őszinteség a legcélravezetőbb.
Ahogy Patrícia is fogalmazott, ők már eljutottak arra a szintre, ahol nincs más út, csak beleállni a dolgokba, még akkor is, ha a férjnek ez borzalmasan kemény és fájdalmas.

Kovács Patrícia és Schmied Zoltán a Bármit mondhatsz című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)
Színészként mindig a saját szerepetek igazságával mentek együtt, vagy titkon azért a másik féllel is tudtok azonosulni?
KP: Nem dolgunk belehelyezkedni a másik igazságába, ez inkább a nézőknek lehet érdekes tapasztalat. Ami nagyon szerencsés, hogy a rendező, Dicső Dániel és a darab fordítója, Hárs Anna direkt odafigyeltek, hogy ne tegyék le a voksot egyik szereplő mellett sem, hanem igazából mindkét félnek megvan a maga igaza.
SZ: Nekünk azon kell dolgoznunk, hogy a nézők ne tudjanak egyértelműen dönteni egyik oldal mellett sem, és megmutassuk nekik ennek a nagyfokú őszinteségnek a velejáróit.
Hogyan szólal meg a darab a Rózsavölgyi Szalonban, ahol a nézők karnyújtásnyira élik át a színpadon zajló eseményeket? Patrícia, te először játszol itt, Zoli, neked viszont már korábbról is van tapasztalatod ebben a térben, hiszen szerepeltél a Kezdet című előadásban, illetve továbbra is látható vagy az Apróbetűs szerelem című produkcióban.
KP: Én még sosem játszottam ennyire intim térben, először kicsit furcsa is volt a Vígszínház nagyszínpada után, de nagyon szeretem. Élvezem ezt a lecsupaszított, smink nélküli, pizsamás formát. Csakis arra vetül a fókusz, ami e között a két ember között történik.
SZ: Nekem már van tapasztaltom az említett előadások révén, de kicsit mindig meg kell szokni, hogy a nézők szinte benne ülnek a díszletben. Ez nagyon izgalmas feladat színészileg, egy idő után
muszáj elfelejtenünk azokat a rutinjainkat, amikbe máskor kapaszkodni tudunk játék közben, és ott, helyben kell mindent létrehoznunk.

Kovács Patrícia és Schmied Zoltán a Bármit mondhatsz című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)
Végig nagyon finoman közelednek és távolodnak egymástól a szereplők, miközben folyamatosan nő a feszültség a színpadon. Milyen szempontokra fókuszált Dicső Dániel, amiből építkezni tudtatok?
KP: Most először dolgoztam együtt Danival, akiben egy rendkívül szelíd és kulturált embert ismertem meg, felemelő volt a közös munka! Leginkább abban terelt minket, hogy ne egy perlekedős házaspárt jelenítsünk meg, akik szélsőségesen csapkodnak és veszekednek, hanem igyekezett minket visszafogni ebben, és arra helyezni a hangsúlyt, hogy a nehézségek ellenére még nem múlt el a szeretet a két ember között. Szerintem Dani személyisége miatt is lett ilyen érzékeny az előadásunk, más rendező nem így oldotta volna meg.
SZ: Én másodjára dolgozom együtt Danival, és amit nagyon szeretek benne, hogy sok időt fordít az elemzésre, mindig alaposan átbeszéljük a szereplők motivációit, és együtt próbáljuk megtalálni a legmegfelelőbb formát. Ez most is így történt, nagyon jól rá tudtuk bízni magunkat a meglátásaira.
Hogyan jellemeznétek az általatok megformált karaktereket? Hol tartanak az életükben, milyen stratégiával igyekeznek kihozni a legtöbbet a lehetőségeikből?
KP: Az általam megformált Maggie legfontosabb karakterjegye, hogy sodródik. Tizennyolc éves kora óra nem tudja, hogy igazából mit akar, csak megtörténnek vele a dolgok: egyetem, munka, szerelmek, gyerek, de saját magára nincs igazi válasza. Ez pedig a házasságára is rányomja a bélyegét, és
egyszer csak eljön az idő, amikor fel kell tennie magának a kérdést: ki vagyok én?
Csakhogy közben már elment az élet.
SZ: Gary-nél épp az ellenkezőjét látni: neki átgondolt terve van az életéről, amiben szép házat és nagy családot képzelt el magának, legyen elég pénz, a gyerek járjon jó iskolába, és mindenki érezze jól magát. Reggeltől estig dolgozik, hogy képes legyen mindezt előteremteni, ha pedig felüti a fejét valami probléma, arra igyekszik praktikus megoldást találni, és meg van róla győződve, hogy ez elég, mert jók a szándékai. A lényeg, hogy együtt öregedjenek meg. Azért is éli meg nehezen a kettejük közötti beszélgetést, mert nem biztos, hogy ki tudja hallani Maggie valódi mondandóját.

Kovács Patrícia és Schmied Zoltán a Bármit mondhatsz című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)
Talán pont ez a különbözőség, ami összeköti őket. Szerintetek tudnak ők ketten ütőképes párost alkotni?
SZ: Abban nem vagyok biztos.
KP: Nem ők az álompár.
SZ: Ez arról is szól, hogy hol van egy kapcsolatban az egyensúlyi állapot. Köztük ez valamikor a múltban elbillent, és már nagyon nehéz újra nyugvópontra hozni. A feleség tehetetlennek érzi magát, úgy van vele, hogy már mindent megpróbált, a férj pedig azt gondolja, hogy a nehézségek az élet velejárói, de nem akar változtatni a jelenlegi helyzeten. Mindannyian mást gondolunk ennek a lehetséges kifutásairól, és az az érdekes, hogy a nézők milyen véleményt alkotnak magukban a látottak alapján.
Komoly szerepet kap kettejük beszélgetése során a szex, a vonzalom, a szexuális vágyak. Ez is mintha tabusítva lenne a kapcsolatokban, nem tudunk hangot adni saját szükségleteinknek.
KP: Emlékszem, hogy még fiatalon olvastam egy újságcikket, amit egy szexológus írt arról, mitől jó a szex, és ő is arra vezette ki a dolgot, hogy el kell tudjuk mondani egymásnak a vágyainkat és hogy mit szeretünk. Mert az nem ér, hogy tíz-tizenöt év után a másik fejéhez vágjuk, hogy ez vagy az sosem esett jól tőled.
Ha nem működik a kommunikáció két ember között lelki szinten, akkor nem fognak jól működni az ágyban sem.
SZ: Még egy házasságban sem merünk beszélni róla, hogy mi érdekel vagy mi izgat minket szexuálisan, mert attól félünk, hogy a másik rosszat fog gondolni rólunk vagy azt mondja, úristen, milyen perverzek vagyunk. Közben meg milyen jó lenne, ha erről is nyíltan lehetne kommunikálni, és elfogadni a másik szexuális fantáziáját. Ezek kényes dolgok, de szerintem fontos, hogy a nézők is szembesüljenek vele, hogy ezen is el tud csúszni egy kapcsolat.
KP: Nem lehet erről nem beszélni.

Kovács Patrícia és Schmied Zoltán a Bármit mondhatsz című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)
A gyerekük, a nyolcéves Annabelle láthatatlan jelenléte is erősen hat mindkettőjükre: mintha egyszere összekapcsolná és szétválasztaná a házastársakat.
KP: Nem mindegy, hogy milyenek a hangsúlyok a gyerek életében. Nehéz megtalálni a helyes arányokat, amikor azt látjuk, hogy az anya egész nap ott van vele, és felveszi a rossz zsaru szerepet, míg az apa, aki csak keveset van otthon, nyilván a jó zsaru lesz.
SZ: Mindkettőnknek van gyereke, úgyhogy tapasztalatból mondhatjuk, hogy piszkosul nehéz teljesen jól csinálni. Még ha iszonyatosan nagy is a szerelem két ember között, akkor is nehéz elérni, hogy egyet gondoljunk, például a gyereknevelésről.
KP: Vagy ha nem gondolunk egyet, akkor meg tudjuk hozni azokat a kompromisszumokat, hogy ebben azt fogjuk csinálni, amit te szeretnél, abban meg azt, amit én. Ehhez pedig elképesztően jó összhang kell, mert
minden párkapcsolat csapatjáték, és azok maradnak együtt, akik szövetségben tudnak működni.
És időnként el kell tudjuk hallgattatni a saját egónkat, ami keveseknek megy.
SZ: És az sem mindegy, ki mit hoz magával a saját gyerekkorából. Ők ketten nagyon eltérő egzisztenciával rendelkező családból származnak, ami kihat a hozzáállásukra is: a férj mindent meg akar adni a gyerekének, mert neki nélkülöznie kellett, a feleség meg erre azt mondja, elkényezteted. Ez is bonyolult kérdés.
Ti milyen tanulságot vinnétek magatokkal a saját életetekbe az előadásból?
KP: Én eddig nagyon sok szerepemnél azt érzem, hogy tanultam valamit belőle azáltal, hogy foglalkoztam a sorsával, több lettem. Maggie esetében úgy látom, hogy ő egy nagy felkiáltójel nekem, hogy sose legyek ilyen. A tépelődésével, zárkózottságával és azzal a rengeteg ki nem mondott dologgal, ami felgyülemlett benne, nagyon megnehezíti a körülötte lévőknek, hogy kapcsolódni tudjanak hozzá.
SZ: Én azt, hogy mindenre van megoldás.
Mindig van egy hajnal a konyhában, ahol felszínre tudnak törni a dolgok.
Nyilván az más kérdés, hogy időben történik-e, de nem szabad föladni a próbálkozást. Beszélgetni kell. Ez az, ami ebből a darabból is látszik, és a cím is erre utal: Bármit mondhatsz. Nincs olyan, amit nem. Csak így tudod megérteni a másikat, és ezáltal lesztek képesek közösen változtatni a dolgokon. Néha csak ennyin múlik egy párkapcsolat.
Fejléckép: Schmied Zoltán és Kovács Patrícia (fotó/forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)