Tánc

„Amikor színpadon van az ember, nincs más lehetősége, mint hogy belehal”

2020.03.10. 17:10
Ajánlom
Március 6-án mutatták be a felfrissített koreográfiájú Laurenciát az Erkel Színházban, amelyben próbavezető balettmesterként működött közre Pongor Ildikó Kossuth- és Liszt Ferenc díjas táncművész, az Operaház örökös tagja és a Halhatatlanok társaságának tagja. Ennek apropóján beszélgettünk az előadás szünetében a mesternővel a pályakezdőségről, a hazai balettről és Leningrádról, szerepálmokról, valamint arról, mit tehet az ember, ha elveszíti a motivációját. 
giselle_1984_forras_operahaz_archivuma-170653.jpg

Pongor Ildikó a Giselle című előadásban (1984) (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma)

Ön volt az egyik próbavezető balettmestere Aradi Mária és Dózsa Imre mellett a felfrissített koreográfiájú Laurenciának, amit pár napja mutattak be az Erkel Színházban. A próbavezető mester és a koreográfus miben működik együtt?

A próbavezető mester olyan, mint egy karmester. A koreográfia tudója, az elvárások összetartó ereje. Mindig megköveteli a pontosságot, a muzikalitást, a stílusbeli precizitást, amit a koreográfus előír. Nagyon együtt kell dolgoznunk, mind a koreográfussal, mind a táncosokkal együtt lélegzünk, együtt gondolkodunk.

Ön is táncolta a Laurenciát. Szerette?

Negyvennyolc éve, azóta már lement egy kevés víz a Szajnán. Táncolható, de marha nehéz darab, magasan van a léc. Nagyon jó érzés volt táncolni!

Egy korábbi nyilatkozatában olvastam, hogy egészen Leningrádig kellett mennie, hogy „lenyugtassák”.  Mi hiányzott akkor az itthoni balett/tánc oktatási rendszerből, ami ott megvolt? 

Leningrádba már eleve csak a kiváltságosok mehettek. Nagyon sok mindent megtanultam ott, hihetetlen mélységekig, atomjaira szedték a testem, majd újból, az alapoktól kellett a koordinációt összerakni. De ott szereztem meg azt a tudást, ami a klasszikus balett tanításához nélkülözhetetlen. Ötvenkét éves koromig táncoltam, ami már önmagában is nagy dolog, mert általában negyvenöt éves korig szoktak „színpadon maradni” a táncosok.

Mindig volt egy orosz mester mellettem, akiben bízhattam.

Ami itthonról akkor a leginkább hiányzott, hogy a testtudata nem mindenkinek volt meg, a balettot sokan csak könyvből tanulták, pedig ez egy olyan hivatás, szakma, ahol föl kell ugrani és meg kell mutatni. Utánzás útján lehet a legjobban tanulni.

adagio_hammer_clavir1_forras_operahaz_archivuma_resize-170654.jpg

Pongor Ildikó a Adagio Hammerklavier című előadásban (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma)

Miként látja a jelenlegi fiatalok, pályára lépők lehetőségeit? Miben könnyebb vagy nehezebb most egy pályakezdő táncos élete? 

Ma már nyitva a világ, nincsenek korlátok. Ha valaki elég jó, sokkal több lehetősége van érvényesülni. Persze a színvonal egyúttal magasabb is, nagyon kell tudni az alapokat, és nagyon kell az embernek szeretnie, amit csinál. Egy olyan nehéz szakma, mint ez, nem is egy, hanem rögtön két embert kíván.

A tánc öröme és a zabolázatlan tehetség hogyan tud túlélni a poroszos oktatási metodika mellett? Ön melyik „tábort” erősítette karrierje kezdetén, tanítványként és melyiket most, mesterként? 

Itt kezdődik a művészet. Először is kristálytisztán kell tudnom, hogyan kell tojást patkolni, aztán jöhet az egyéniség belerakása, amitől az én tojásom csak az enyém lesz.

bahcsiszeraji-szokokut_forras_operahaz_archivuma_resize-170658.jpg

Pongor Ildikó a Bahcsiszeráji szökőkút c. előadásban (Fotó/Forrás: Magyar Állami Operaház Archívuma)

Megszámlálhatatlanul sok szerepet táncolt, az egész repertoárt. Volt olyan, amivel nehezebben tudott azonosulni?

Minden kihívás, minden feladat tud érdekes lenni, csak el kell kapni a hangulatát, meg kell látni benne a szépet. Mindent nagy örömmel és odaadással táncoltam. Amikor nehezebben megy a ráhangolódás, akkor mélyebbre kell ásni, jobban belebújni. De van olyan is, hogy az ember azonnal szerelembe esik, vannak szerepálmok.  Ilyen volt nekem például a Spartacus, A csodálatos mandarin vagy a Bahcsiszeráji szökőkút. Amikor először láttam az Ederlezit, azt mondtam, én ezt akkor is el fogom táncolni, ha piros hó esik. És eltáncoltam.

Amikor színpadon van az ember, nincs más lehetősége, mint hogy belehal. „No other choice”.

Volt olyan pillanat, amikor úgy érezte, elege van a táncból és inkább visszavonulna? Mi adta vissza az ilyen helyzetekben, szakaszokban a motivációját?  

Ha az ember telítődik, az aktív pihenés nagyon jót tud tenni. A tenger, a nap, az úszás, szépeket látni, jó társaságban lenni. Én ebben hiszek. Rögös a pálya, rendkívül nehéz, viszont nagyon rövid! Amíg az ember aktívan táncol, gyakorlatilag egy hetet sem hagyhat ki - nagyon rövid ugyanis az idő. Én tíz évente elmentem gyereket szülni (Ildikónak három lánygyermeke van – a szerk.), olyankor a természet megköveteli, hogy átalakuljon az élet, hogy átkerüljenek a hangsúlyok. A dolgok megoldódnak maguktól. Sokszor hajlamosak vagyunk túlreagálni az eseményeket, nem tudunk kilépni a szerepeinkből és kívülről rámosolyogni önmagunkra.

Az előadás legközelebb március 11-én és 12-én 19 órától látható az Erkel Színház színpadán.

Fejléckép: Pongor Ildikó (fotó: Mezey Béla / Magyar Állami Operaház)

Parasztlány a zsarnok ellen: klasszikus balett az Erkelben

Kapcsolódó

Parasztlány a zsarnok ellen: klasszikus balett az Erkelben

A Magyar Nemzeti Balett március 6-án mutatja be a Michael Messerer koreográfiájára készült Laurencia című balettet az Erkel Színházban. Az idén hét alkalommal látható produkció érzelmekben gazdag története látványos szólókkal, duettekkel, együttesekkel és tömegjelenetekkel kápráztatja el a közönséget.

Pongor Ildikót köszöntjük

Pongor Ildikót köszöntjük

Június 17-én ünnepli hatvanadik születésnapját Pongor Ildikó Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas táncművész, balett-táncos, kiváló művész, a Magyar Állami Operaház mesterművésze.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

19 év után visszatér a legendás IDMC Nemzetközi Táncworkshop

Idén augusztusban egy négynapos warm-up eseménnyel tér vissza a rendezvény, amelynek során visszaemlékező beszélgetésen, nemzetközi hírű művészek kurzusain és előadásain vehetnek részt az érdeklődők a margitszigeti Kristály Színtérben augusztus 5. és 8. között.
Tánc hír

Először nyert magyar művész a világhírű balettversenyen

Június 25-én este adták át a moszkvai székhelyű Benois de la Danse díjait. Férfi táncos kategóriájában Balázsi Gergő Ármin a verseny története során első magyarként megosztott első díjban részesült.
Tánc ajánló

Nyáresti táncelőadások és interaktív programok a TáncParkban

A Nemzeti Táncszínház a Millenárisra költözése óta, minden év júliusában a parkba költözik. Az alkalmi színpadon kilenc napon át, estéről-estére váltják egymást az együttesek.
Tánc ajánló

A Duna Művészegyüttes legvirtuózabb koreográfiáiból válogat a Nemzeti Táncszínház Táncparkjában

Július 12-én 20:30-tól Buda legnagyobb, ikonikus rendezvényhelyszínén, a Millenárison lép fel Duna fergeteges című válogatásműsorával a Duna Művészegyüttes.
Tánc magazin

Villanásnyi ragyogás – végzős balettművész hallgatók vizsgaelőadásán jártunk

Június 11-én tartotta a Magyar Táncművészeti Egyetem a táncművész alapképzési szak klasszikus balett szakirány hallgatóinak előzetes vizsgakoncert-előadását a Nemzeti Táncszínházban, míg a tényleges vizsgakoncertre június 23-án kerül sor a Magyar Állami Operaházban.