Tánc

Kritikapályázat: Perdita románc

2015.03.24. 12:51
Ajánlom
A Manon bemutatásával tovább épül a Magyar Nemzeti Balett amúgy is sokszínű repertoárja. Sir Kenneth MacMillan ma már klasszikusnak számító alkotása kedvelt darab a külföldi együttesek repertoárjában. Az Operaházban négy szereposztásban is sikerült kiállítani. Az első szereposztásban Shoko Nakamura táncolja a címszerepet, partnereként Oláh Zoltán a társulat étoile-ja látható. KRITIKAPÁLYÁZAT

Abbé Prévost regénye meglehetősen szokatlan választás balett alapanyagnak. Nem egy tündérmese, mi több, a kéktiszta szerelembe is belerondít egy jó adag kapzsiság. Ráadásul pont a címszereplő csábul el a világi pompa és javak hatására, ahelyett, hogy állhatatosan várná azt, akit neki rendelt az ég. Egyszóval hiányoznak azok a toposzok és ideálok, amelyeket általában a klasszikus baletthoz szoktak társítani. A Manon sokkal földközelibb, mint a balettirodalom egyéb művei, emiatt pedig talán könnyebb is leírni, szerencsevadásznak látni a főszereplőt. De mégis pont ez jellemvonása az, amitől annyira sikeres tud lenni a darab.

Manon váratlanul csöppen a nagyvárosi forgatagba. Lenyűgözi az életében először látott pompa, és elérhető közelségbe kerül az a luxus, amiről addig csak álmodhatott. Ugyanakkor megismerkedik egy fiatalemberrel, Dés Grieux-vel, aki révén megismeri a szerelmet is. Nakamura hitelesen adja vissza az új miliőbe csöppent, ártatlan, fiatal lány rácsodálkozását Lescaut amúgy megkérdőjelezhető értékrendű világára. Kíváncsian veti bele magát a fogadó vidám forgatagába. Beszáll a játékba a többiek játékába, incselkedve libben oda-vissza a megbabonázott, kéjsóvár vendégek között. Dés Grieux-t csak akkor veszi észre, amikor a népes társaság betér a fogadóba. Oláh szólója több mint puszta szerelmi vallomás, karakterében inkább hasonlít egy kinyilatkoztatásra. Oláh egy komolyabb, tapasztaltabb, de az illúzióktól még nem teljesen szabad Dés Grieux-t formál meg.

Ezért esik olyan nagyon nehezére, hogy az érzelmein kívül mást nem nagyon tud nyújtani. Az első felvonás második jelentében lévő pas de deux-jük is arról szól, hogy Dés Grieux szinte porteurként próbálja kiszolgálni a követelőző Manont. Cserébe viszont nem kér semmit (nem úgy, mint később Monsieur G. M., aki pénzért akarja megszerezni a lány bájait). Jutalma mégis az, hogy a pas de deux utolsó két emelésében Manon teljes mértékben rábízza magát. Ezek nem kimunkált balett elemek. Nakamura csak úgy ott van Oláh emelésében. Ilyen természetességgel a továbbiakban már nem találkozunk.

Manon annak ellenére, hogy elkötelezi magát Dés Grieux mellett belekóstolna a nagyvilági életbe is. Monsieur G. M. ajándékai és Lescaut rábeszélése hatására feltámad hiúsága. Kíváncsi arra, hogy mit tud elérni saját maga által. A bordély táncosnői közt pedig valódi bálkirálynő lesz. Nakamura erre a kettősségre alapozva táncolja tovább a karaktert. Megjelennek az első felvonásból bizonyos mozdulatok, mint a spiccen tovalibbenő tipegése, de ez játékosság helyett már kiszámított csábításnak tűnik. Persze az álarc alatt ott van a korábbi Manon, de a pompa és a csillogás nyomot hagy rajta.

Ezért a kalandért súlyos árat kell fizetnie. Bátyját elveszti és Dés Grieux-vel együtt száműzetésbe kényszerülnek. New Orleans kikötője Manon számára a vezeklés helye. De itt se lel nyugalomra, a megaláztatás mellett erőszak jut neki osztályrészül. Utoljára még felrémlenek emlékei, de a finálé pas de deux-jében már csak önmaga árnyékaként van jelen. Oláh Dés Grieux-je kétségbeesetten támogatja partnere minden mozdulatát, mintha ezzel akarna új életet lehelni belé. De Manon már nem tudja úgy megölelni, mint a legelső jelenet végén.

Jurij Kekalo kicsit nyers Lescaut szerepében. Intrikusnak inkább elmegy a figurája, mint a második felvonás részeg bohócának. Partnere Kozmér Alexandra viszont finom humorral formálja meg Lescaut szeretőjét. A kurtizán mindenben Manon ellentéte. A szólója mögött meghúzódó hedonizmus valódi.

Manon ugyan elbukik, de nem egyedül kell szembenéznie a pusztulással. Dés Grieux hiába próbálja sorozatosan megmenteni. Kudarcuk ugyan fájó és végzetes, de mindennek ellenére egymás iránti hűségük az utolsó pillanatig összekapcsolja őket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

19 év után visszatér a legendás IDMC Nemzetközi Táncworkshop

Idén augusztusban egy négynapos warm-up eseménnyel tér vissza a rendezvény, amelynek során visszaemlékező beszélgetésen, nemzetközi hírű művészek kurzusain és előadásain vehetnek részt az érdeklődők a margitszigeti Kristály Színtérben augusztus 5. és 8. között.
Tánc hír

Először nyert magyar művész a világhírű balettversenyen

Június 25-én este adták át a moszkvai székhelyű Benois de la Danse díjait. Férfi táncos kategóriájában Balázsi Gergő Ármin a verseny története során első magyarként megosztott első díjban részesült.
Tánc ajánló

Nyáresti táncelőadások és interaktív programok a TáncParkban

A Nemzeti Táncszínház a Millenárisra költözése óta, minden év júliusában a parkba költözik. Az alkalmi színpadon kilenc napon át, estéről-estére váltják egymást az együttesek.
Tánc ajánló

A Duna Művészegyüttes legvirtuózabb koreográfiáiból válogat a Nemzeti Táncszínház Táncparkjában

Július 12-én 20:30-tól Buda legnagyobb, ikonikus rendezvényhelyszínén, a Millenárison lép fel Duna fergeteges című válogatásműsorával a Duna Művészegyüttes.
Tánc magazin

Villanásnyi ragyogás – végzős balettművész hallgatók vizsgaelőadásán jártunk

Június 11-én tartotta a Magyar Táncművészeti Egyetem a táncművész alapképzési szak klasszikus balett szakirány hallgatóinak előzetes vizsgakoncert-előadását a Nemzeti Táncszínházban, míg a tényleges vizsgakoncertre június 23-án kerül sor a Magyar Állami Operaházban.