Vizuál

Alászállni a sötétségbe – kritika A kiméra című filmről

2024.04.05. 16:00
Ajánlom
A 2023-as Cannes-i Filmfesztiválon mutatták be Alice Rohrwacher legújabb filmjét, amely április 4-től látható a hazai mozikban. A kiméra spirituális utazásra invitálja a nézőket egy sírrablással foglalkozó férfi történetén keresztül, aki a föld alatt kutatja elillant boldogságát.

Alice Rohrwacher neve talán még nem mond sokat a magyar mozirajongók többségének, de aki látta például a 2018-as A szent és a farkas című drámáját, az bizonyára egyetért velem abban, milyen varázslatos tehetségű rendezőről van szó, aki szinte egy gyermek naivitásával képes a nézőit elvezetni a mesék mágikus világába, úgy, hogy közben mégis félreérthetetlenül a lehangoló valóságról beszél. Az olasz művész rendkívül eredeti módon, már-már a példabeszédek hangvételével mutat rá az átlagemberek vagy a vidéki közösségek hétköznapi problémáira,

miközben egy pillanatig sem mond le a megváltás lehetőségéről.

Történeteit körüllengi valami furcsa, megmagyarázhatatlan szentség, annak a tudása, hogy alakuljon bárhogy is a világ sorsa, az emberi életet még mindig lehetséges csodaként szemlélni.

Ez a szemlélet pedig szerencsére ugyanígy áthatja legújabb, A kiméra című filmjét is. A 2023-as Cannes-i Filmfesztiválon bemutatott drámájában ezúttal is spirituális utazásra invitál, miközben mégis meg tud maradni szemtelenül profánnak.

LA_CHIMERA_Still4-155234.jpg

Jelenet A kiméra című filmből (Fotó/Forrás: Cirko Film)

A profanitás végső soron pedig adja is magát, a történet ugyanis az 1980-as években játszódik, és egy nemzetközi bűnhálózatba beépült olasz csapatról szól, akik etruszk kori sírokat rabolnak ki. A főhős egy brit férfi, szintén a banda tagja, aki a börtönből szabadulva tér vissza Toszkánába. Arthur (Josh O’Connor) eleinte nem szívesen találkozik régi társaival, hiszen a csapat lényegében hagyta, hogy egy korábbi rablásért egyedül vigye el a balhét. Rövidesen aztán megértjük, hogy a férfinak nincs hová mennie, és valójában nincs is más választása, mint hogy ismét csatlakozzon hozzájuk. A különleges képességgel megáldott Arthur – aki egy mágikus, kettéágazó bot segítségével képes beazonosítani az eltemetett kincsek helyét – ellentétben a többiekkel ugyanis nem pénzért, a meggazdagodás reményében rabol sírokat: álmaiban az ő „kimérája”, elvesztett szerelme, Beniamina (Yile Vianello) emléke kísérti újra meg újra.

A föld alatt nem műtárgyakat, hanem az elillant boldogságot, a jóvátehetetlen múltat kutatja.

Alice Rohrwacher imádnivaló módon képes ugrálni a különböző műfajok és stílusok között: A kiméra bizonyos jeleneteiben egy sztereotipikus olasz melodrámának, máskor könnyed komédiának hat, míg a rablások alatt egy heistfilm feszültségével operál, de egyes esetekben a misztikus atmoszférától sem riad vissza. Bár alapvetően egy romantikus drámáról van szó, a különböző hangulatok remekül megférnek egymás mellett. Ennek köszönhetően hiába áll a cselekmény központjában egy súlyos – etikai és jogi értelemben is vett – bűn, a legkevésbé sem beszélhetünk nyomasztó történetről, ehelyett sokkal inkább egy felemelő, kis túlzással mágikus realista alkotást kapunk, amely

jó művészfilmhez méltóan a szórakoztatás mellett teljes lényünket igyekszik megszólítani.

LA_CHIMERE_photo_2C-2023-tempesta-srl-ad-vitam-production-amka-films-productions-arte-france-cinema-scaled-1-1775x1080-155016.jpg

Jelenet A kiméra című filmből (Fotó/Forrás: Ad Vitam Production)

A filmnek két párhuzamos „szála” formálódik szépen lassan, mindegyik Arthurból indul ki, majd válik ketté – éppúgy, ahogy a mágikus bot, amellyel a földalatti kincseket kutatja ki. Az egyik a földi boldogság, a másik valami valóságon túli megbékélés ígéretével kecsegtet. Bármelyik utat is választja végül, az biztos, hogy alá kell szállnia a sötétségbe. Arthurt a meggazdagodás mellett „megkísérti” ráadásul egy újabb szerelem lehetősége is: Beniamina anyjánál megismer egy furcsa, de a maga különcségével és naiv tisztaságával mégis szeretetteljes szolgálólányt, Italiát (Carol Duarte), akiről nézőként hamar elhisszük, hogy képes lehet fényt vinni a férfi életébe.

Rohrwacher drámáját nem csupán a szívhez szóló, metaforikus történet, hanem a karakterek is hihetetlenül élővé teszik,

még a kevésbé jelentős mellékszereplők is rendkívül sokat hozzá tudnak tenni a történethez.

A korona című sorozatból is ismert Josh O’Connor remek választás volt a főszerepre, a színész mély érzékenységgel jeleníti meg Arthur szűnni nem akaró melankóliáját. Különös módon akkor érezhetjük át a leginkább az összetört szívű férfi bánatát, amikor néha, egy-egy pillanatra elgyötört arcán mégiscsak megjelenik egy halvány mosoly. Nem meglepő módon a Beniamina édesanyját alakító Isabella Rossellini ugyancsak varázslatosan lehel életet karakterébe.

LA_CHIMERE_photo_6C-2023-tempesta-srl-ad-vitam-production-amka-films-productions-arte-france-cinema-scaled-1-1775x1080-155015.jpg

Carol Duarte és Josh O'Connor A kiméra című filmben (Fotó/Forrás: Ad Vitam Production)

Az igazi sztár számomra azonban egyértelműen Carol Duarte, aki teljes megjelenésével, főként ragyogó tekintetével képes átadni azt a fajta eszményiséget, ami Italiát jellemzi. A történet egyik legemlékezetesebb pontja, amikor a lány táncra perdül egy mulatságon. Ez a pillanat – Hélène Louvart operatőri munkájának is köszönhetően – a film egyik legjobban sikerült, elbűvölően szuggesztív jelenete, amely sokáig beleég az emlékeinkbe.

És nem kevésbé igaz ez a befejezésre sem, ami abszolút felteszi a pontot az i-re: Rohrwacher egy gyönyörű zárással bocsátja útra a nézőket, olyan megoldással, amelyet a szívünkkel bár megértünk, mégis csupa kérdéseket vet fel bennünk. A kimérát elsősorban az ehhez hasonló emlékezetes pillanatok miatt érdemes látni, no meg azért, mert magunkra, saját fájdalmainkra ismerhetünk benne.

A kiméra

olasz-francia-svájci dráma, 2023, 130 perc

Rendezte: Alice Rohrwacher
Forgatókönyv: Carmela Covino, Marco Pettenello, Alice Rohrwacher
Premier: 2024. április 4.
Forgalmazó: Cirko Film

Fejléckép: Josh O'Connor A kiméra című filmben (Fotó/Forrás: Ad Vitam Productions)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Falfestmény őrzi majd a II. kerületben Szenes Hanna emlékét

Új, ezúttal történelmi témájú akcióval jelentkezik a Színes Város Csoport. A tűzfalfestmény megalkotásával Szenes Hanna, a mártírhalált halt költő és ejtőernyős előtt tisztelegnek.
Vizuál ajánló

Nyaralástörténeti kiállítással nyílt meg a balatonfüredi Esterházy-kastély, amely újra régi fényében látható

A közelmúltban átadott Esterházy-kastély állandó kiállítása mélyebben foglalkozik a város kultúrtörténetével, minden oldalról körüljárva a gyógyvíz és a köré épült komplex gyógyászati központ múltját.
Vizuál ajánló

Visszatért Pozsonyba a Határtalan design kiállítás

A 20 éves múltra visszatekintő Határtalan design második alkalommal mutatkozik be Pozsonyban. A Bratislava Cultural Summer Fesztivál hivatalos programjában is szereplő eseménysor a város egyik legfontosabb kiállítóhelyén, az Umelka Galériában látható július 13. és augusztus 10. között.
Vizuál ajánló

Mikor pusztul el egy birodalom? – szeptemberben érkezik a mozikba Francis Ford Coppola új filmje

Megérkezett az első magyar teaser előzetes a legendás amerikai rendező legújabb, Megalopolisz című sci-fijéhez, amely Coppola testamentuma és egyben a gyáva hollywoodi stúdiórendszer kritikája is.
Vizuál ajánló

Játéktól a mesterségig – népi kézműves kiállítás nyílt a Hagyományok Házában

A Hagyományok Háza egyedülálló tárlattal várja a látogatókat Játéktól a mesterségig címmel, amely a népi kézműves szakképzések végzős hallgatóinak vizsgaremekeit mutatja be, szeptember 25-éig.