Mint minden rendes filmőrült, én is legalább annyira várom a moziban a film előtti előzeteseket, mint magát a filmet, amire beülök. A trailerek sokat tudnak hozzátenni vagy elvenni egy film nézettségéhez, utóbbit például azzal, ha rosszul pozícionálja a mozit, vagyis nem ahhoz a közönséghez juttatja el, akinek szánták. Az előzetesek készítése nemcsak a fontosabb jelenetek septiben összeollózása: rajtuk áll vagy bukik, hogy a közönség beül-e a filmre vagy sem.
Az idén alapított, legjobb magyar filmelőzetesnek járó Arany Blende alapítói tisztában vannak ezzel a szereppel, a díjjal pedig szeretnék felhívni a figyelmet erre a műfajra. Az első elismeréseket pénteken osztották ki az Art+ Cinema moziban.
A zsűri szerint A létezés eufóriája-trailer lett a legjobb, a közönség kedvence pedig az Apró mesék előzetese volt.
"Azért fontos egy ilyen díj létrejötte, mert az előzeteseknek fontos szerepe van a filmélményben, viszont a filmbemutatók után mostoha sorsra jutnak az emlékezetben. A díjjal végre megkaphatják az az őket megillető helyüket" - mondta az átadón Köllő Killa a díj alapítója.
Hogy évről évre adatbázisba rendeződjenek, és szakértő zsűri kiemelhesse a legjobbakat. Így idővel következtetéseket vonhatunk le trendekről, szándékokról, és arról, hogyan gondolkodnak a filmpromócióval foglalkozó szakemberek a nézőről".
Az Arany Blende díjra olyan magyar filmekkel, illetve ezek előzetesével lehetett nevezni, melyeket 2019. január 1. és december 31. között mutattak be nyilvánosan. A film lehetett bármilyen műfajú, hosszúságú. Nevezni magát a hivatalos előzetest (trailer) kellett, mert arra kíváncsiak, ki hogyan próbálta elérni a megcélzott nézőit tavaly – tudatták a díj kiírói a Media1-el. A filmelőzetes hossza 20 másodperc és 2,5 perc között lehet.
A koronavírus következtében változó filmfogyasztási szokások különösen érdekessé teszik a mostani időszakot, így az Arany Blende szervezői egy adatgyűjteményt is létrehoztak, amelynek segítségével olyan kérdésekre kaphatunk majd választ, mint például: Mi miatt fognak újra beülni moziba a nézők? Volt-e bármilyen recept, felfedezhető-e bármilyen összefüggés az előzetesek és a megváltott mozijegyek száma között? Van-e különbség a magyar és a külföldi filmelőzetesek között?
A beérkezett 48 előzetes közül öt kapott díjat.
Arany Blende 2020 Közönségdíj:
Trailer vágó: Hargittai László
Kreatív vezető: Szász Attila
Az Arany Blende 2020 KÖZÖNSÉGDÍJÁT az APRÓ MESÉK FILMELŐZETES #1 nyerte. A díjat Hargittai László trailer vágó és Szász Attila kreatív vezető vette át, aki egyben a film rendezője is. Az összesen leadott 3115 szavazatból 311-et kapott ez az előzetes, pont száz szavazattal megelőzve a sorban következő Tinnitus című film trailerének szavazatait.
Arany Blende 2020, a Zsűri Fődíja
A LÉTEZÉS EUFÓRIÁJA FILMELŐZETES
Trailer producer/vágó: Bedő Barna
A díjat Bedő Barna trailer producer/vágó vette át. A zsűri indoklása:
„A létezés eufóriájának trailere
a film legjobb mondatait, pillanatait egy olyan önálló műalkotássá formálta, ami elgondolkodtat, lenyűgöz és a film azonnali megnézésére csábít.
Technikai megoldásaiban a legjobb hollywoodi trailerek hagyományait használja finoman és erőltetettség nélkül.”
Arany Blende 2020, a Zsűri Ezüst Blende díja
DRAKULICS ELVTÁRS FILMELŐZETES
Trailer producer/vágó: Duszka Péter Gábor
Hangdizájner: Tőzsér Attila
A díjat Duszka Péter Gábor trailer producer és vágó vette át. A zsűri indoklása:
„Készítője ismeri a célközönséget, tisztában van vele, hogy a magyar nézőket egy fergeteges vígjáték ígéretével a legkönnyebb berántani a mozikba, ezért az előzetest is a vizuális és verbális poénokra fűzi fel kiváló ritmusérzékkel.
Gyorsítások, lassítások, zoomolások, metronómszerű hangeffektek, lendületes zene – helyén van minden.”
Arany Blende 2020, a Zsűri Bronz Blende díja
Trailer producer/vágó: Nagy V. Gergő
Vágóasszisztens: Szalai Dani
Hangmérnök: Terner Péter
A díjat Nagy V. Gergő trailer producer és vágó vette át. A zsűri indoklása:
„Fantasztikus hangulatú, minden sablontól mentes előzetesről van szó, magával ragadó zenével.
A szereplők arcközelijén megjelenő finom rezdülések és játékok viszik a nézőt afelé, hogy meg akarja nézni a filmet.”
Zenebank.hu díja a legjobb zenéért és hangdizájnért:
Alkotók: Fehér Marcell és Deák Kristóf
A díjat Fehér Marcell, az előzetes egyik alkotója vette át. A Zenebank Magyarország legnagyobb produkciós zenetára, amely profi világszínvonalú zenei megoldásaival, az egyedi zeneszerzést beleértve, segíti a hazai filmipar műveit. Az ő szakemberei választották ki a külön kategóriadíj nyertesét, nevükben Brugós László adta át díjukat, amely egy nagy értékű, prémium kategóriás zenei licenszcsomag a következő trailerükhöz. Indoklásuk az alábbi volt:
48 előzetest néztünk meg, megvizsgáltuk, hogyan simul egybe a zene a képi világ és hangulat, hogyan ad ez a három réteg egy varázslatos kombinációt,
amely a végén valami többet alkot mint csak a különálló elemek összege. Jó pár filmelőzetes elgondolkodtatott minket a végső eredményt illetően, de egy volt, amelyet minden szempontból egy kicsit különlegesebbnek éreztünk, és ez a Foglyok filmelőzetes."
A díjátadó után egy rövid, retrospektív vetítés következett a magyar trailerek történetéből az 1940-es évektől napjainkig. Az NFI - Filmarchívum a ‘80-as évekig igazi különlegességeket ásott elő, amiket talán csak a készítés évében láttak utoljára nézők. A díjakat a zsűri nevében Maros András adta át. Minden díjazott egy átfogó licensz-csomagot kap a Zenebank.hu-tól, ami a következő trailerüket zeneileg lefedi.