Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

2024.07.11. 09:45
Ajánlom
Melyik legendás rendező melyik filmje után nyilatkozta Quentin Tarantino, hogy soha többé nem akarja látni egyetlen munkáját sem látni? Hogyan válhat marketinges szempontból hátránnyá egy alkotás legfőbb erénye? Melyik toplistás klasszikus rendezője nézte végig saját filmjét egyedül a moziban? Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített a jegyeladások szempontjából a premierje idején. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét.

Egy film sikerét több szempont alapján is lehet értékelni, hagyatkozhatunk például a kritikusok véleményére, a fesztiválokon és gálákon elnyert vagy el nem nyert díjakra, és persze ott vannak a jegyeladások is. Ez utóbbi már csak azért sem elhanyagolható, mivel végső soron a filmgyártás, főleg Hollywoodban, továbbra is pénzügyi megfontolások alapján működik. Ez a szempont azonban nem a legmegbízhatóbb indikátor, mivel nem ad egyenes visszajelzést az adott mű értékére vonatkozóan. Ma már nehéz elhinni, milyen, ma már kultikusnak számító filmek buktak meg pénzügyi értelemben a debütálásuk idején. Ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat, amelyek jól példázzák, milyen nagy a különbség aközött, ha egy film pénzt hoz, és ha egy film megéri a pénzét. Listánk egyúttal ajánlóként is szolgál, a bemutatott alkotások közül egyet sem érdemes kihagyni.

Félelem és reszketés Las Vegasban (1998)

Ma már valószínűleg alig találni olyan művészmozit, amelynek előterében ne lógna kinn Terry Gilliam 1998-as rendezésének plakátja, ám a Hunter S. Thompson regénye alapján készült film megjelenése idején közel sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A történet pszichotikus-szürreális világa bizonyára sokakat elijesztett, amire a kritikusok is rásegíthettek, sokan ugyanis úgy vélték akkoriban, bár vizuális értelemben kreatív alkotásról van szó, de összességében a film céltalan és nem szól semmiről. Ennek eredményeképp a Félelem és reszketés Las Vegasban bevétele meg sem közelítette a gyártási költségeket. A pozitív oldalon ugyanakkor sikerként könyvelhették el az alkotók, hogy megnövelte az érdeklődést Hunter S. Thompson regénye iránt. Mindez persze valószínűleg nem viselte meg Gilliamet, aki egy interjúban azt mondta a rendezéséről: „Azt szeretném, hogy minden idők egyik legjobb és leggyűlöltebb filmjének lássák.”

Twin Peaks – Tűz, jöjj velem! (1992)

Miután 1991-ben a második évad után váratlanul eltörölték a Twin Peakset, a rajongók legnagyobb örömére David Lynch bejelentette, hogy egész estés filmben tér vissza a sorozat világába. Csakhogy, a közönség elvárásaival ellentétben, a rendező nem folytatni akarta a félbeszakadt történetet, hanem egy előzményfilmben gondolkodott, amely visszatér a sorozat alapjaihoz. Ráadásul a film munkálataiban végül nem vett részt a Twin Peaks társszerzője, Mark Frost sem, így Lynch kis túlzással szabadon engedhette fantáziáját – a tőle egyáltalán nem meglepő, a korábbinál is különösebb, szürreális jelenetek azonban végleg kiverték a biztosítékot, a szakmánál és a közönségnél egyaránt. A filmet 1992-es cannes-i premierjekor kifütyülte a közönség, Quentin Tarantino pedig azt nyilatkozta: „David Lynch olyan mélyen eltűnt a saját s*ggében, hogy egyáltalán nincs kedvem megnézni még egy David Lynch-filmet, amíg nem hallok valami mást.” Hosszú éveknek kellett eltelnie, míg a rajongók megértették, hogy a Tűz, jöjj velem! valójában rendkívüli módon tágította és elmélyítette a Twin Peaks rejtélyét. A filmet ma már egyenértékűnek tartják a sorozattal, és utólagos elismerése is hozzájárulhatott, hogy Lynch végül 2017-ben elkészítette a várva várt harmadik évadot.

A komédia királya (1982)

Még a legendás Martin Scorsesének sem sikerült minden alkalommal beváltani a hozzá fűzött reményeket, így történt ez 1982-es klasszikusa, A komédia királya esetében. A film egy megszállott férfiról szól, aki a fejébe veszi, hogy híres komikussá válik és fellép a kor legnézettebb showműsorában. Amikor azonban a terve újra és újra kudarcba fullad, már attól sem riad vissza, hogy elrabolja a műsor házigazdáját. A korlenyomatként és médiakritikaként is helytálló alkotást a korabeli kritika többnyire pozitívan fogadta és elismerte érdemeit, a közönség viszont nem tudott mit kezdeni a történet furcsa, sötét humorával. Ebben bizonyára a Taxisofőr néhány évvel korábbi sikere is közrejátszott, amely magasra tette a nézők elvárásait, főként, hogy Scorsese ismét Robert De Niróval dolgozott együtt. A film végül 2,5 millió dollár bevételt hozott, ami igencsak csalódáskeltő eredmény volt, főleg, hogy a teljes gyártási költség elérte a 19 millió dollárt.

The Master (2012)

Paul Thomas Anderson drámája esetében a bukás relatív. A szakma ugyanis egyöntetűen jól fogadta az alkotó bravúros forgatókönyvét és rendezését, valamint a két főszereplő, Joaquin Phoenix és Philip Seymour Hoffman briliáns alakítását, (Velencében számos díjat kapott a film, emellett három Oscarra is jelölték), és a nyitónapon rekordot döntött, ugyanis több mint 240 ezer dolláros bevételével akkor minden idők legjobb függetlenfilmes indulását tudhatta magáénak, de a produkció végül az Egyesült Államokban nem érte el a szélesebb közönséget. Ma már egyértelműen a 2010-es évek legjobb filmjei közt említik. A történet egy második világháborús veteránról szól, aki a frontról visszatérve nem találja a helyét a társadalomban, ám hamarosan új otthonra lel egy furcsa szektában.

Donnie Darko (2001)

Na jó, Richard Kelly filmjéről azért utólag sem nehéz megérteni, miért nem tolongtak érte a nézők a mozikban, mert ebben a különleges hangulatú történetben minden benne van, amitől a szélesebb közönség többnyire irtózik: furcsa párbeszédek, egy mentális problémákkal küzdő főhős, szürreális álmok, a természetfelettibe hajló fizikai elméletek és egy igencsak nehezen értelmezhető befejezés. A helyzeten az sem segített, hogy a filmet október 26-án, másfél hónappal a szeptember 11-i terrortámadások után mutatták be. A Donnie Darkóban ugyanis van egy jelenet, amelyben egy repülőgép futóműve lezuhan az égből, ez pedig a korabeli előzetesben is látható volt, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy kevesen voltak kíváncsiak rá a mozikban. Ennek ellenére a rajongók életben tartották a produkciót, és óriási kultusz alakult ki körülötte, nem csak lenyűgöző narratív ereje és felkavaró, újranézésre csábító titokzatossága miatt, hanem az akkor még csak 21 éves Jake Gyllenhaal döbbenetesen érett alakítása miatt is.

A remény rabjai (1994)

Az IMDb 250-es toplistájának élére még évtizedekkel ezelőtt bebetonozta magát Frank Darabont klasszikusa a közönség szavazatai alapján, éppen ezért ma már nem könnyű elképzelni, hogy a megjelenés idején pénzügyileg miért nem lehetett sikeres, de tény, hogy 1994 szeptemberében kis túlzással alig voltak rá kíváncsiak a nézők: egy anekdota szerint, amikor a rendező és Liz Glotzer producer a nyitóhétvégén beültek a filmre egy Los Angeles-i moziba, egyedül voltak az egész teremben. A Stephen King regénye alapján készült börtöndráma később megkapta a megérdemelt figyelmet, miután hét Oscar-díjra jelölték, a mozik ismét műsorra tűzték, és ezzel már a gyártási költség sokszorosa jött vissza a jegyeladásokból. Utólag sokan úgy gondolják, több oka is volt, hogy a film nem szerepelt jól eleinte. Ebben szerepet játszhatott a konkurens filmek, mint például a Forrest Gump vagy a Ponyvaregény sikere, a börtönfilmek általános népszerűtlensége, a női karakterek hiánya, illetve az amerikai cím (Shawshank Redemption) is, amely talán túlzottan elvont volt az amerikai közönségnek.

Szárnyas fejvadász (1982)

Ridley Scott filmjét meglehet, ma minden idők legmeghatározóbb sci-fijének tartják – teljes joggal –, de a premierje idején mégsem gondolta mindenki így. A Philip K. Dick regénye alapján készült produkció megosztotta a kritikusokat is, ráadásul a rendezőnek ugyancsak szembe kellett néznie a ténnyel, hogy a konkurens közönségfilmek, például az E.T., a földönkívüli, A dolog vagy a Star Trek 2. – Khan haragja sokkal nagyobb tömegeket vonzanak. A Szárnyas fejvadász ettől függetlenül nem volt totális bukás, de mindenképpen a várakozások és érdemei alatt teljesített, a produkciós költségeket pedig csak később hozta vissza, miután már a közönség és a szakma is felismerte jelentőségét.

Harcosok klubja (1999)

David Fincher 1999-es rendezése minden bizonnyal a 90-es évek egyik legmegosztóbb filmje, amely iróniával kritizálja a fogyasztói társadalmakat. A Harcosok klubja, hiába szerepel előkelő helyeken ma már minden listán, premierjekor közel sem váltotta be a reményeket pénzügyi értelemben, amiben valószínűleg az elhibázott és sokszor újratervezett marketingstratégia is közrejátszott. A stúdió és a rendező ugyanis nem értett egyet abban, hogy ki a produkció célközönsége, valamint azt sem sikerült eldönteniük, tulajdonképpen milyen alkotásról is van szó: művészfilmről vagy közönségfilmről? A stúdió végül húszmillió dollárt költött egy kampányra, amelynek részeként a legnagyobb pankrátorszövetség, a World Wrestling Federation csatornáin is sugározni kezdték az előzetesét – ez ellen maga a rendező tiltakozott a legjobban, mondván, teljesen hibás kontextusba helyezi a történet jelentését. Fincherék látszólag tehát éppen a film legnagyobb erényére fáztak rá: hogy olyan alkotásról van szó, amely a határán mozog a szórakoztatásnak és a társadalomritkának, és éppen ezért sok szemszögből, sokféleképpen lehet nézni, értelmezni. Szerencsére a Harcosok klubja VHS-premierjét követően mindenki számára kiderült, hogy egy felejthetetlen remekműről van szó.

Fejléckép: Jelenet A remény rabjai című filmből (Fotó/Forrás: Port.hu)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Falfestmény őrzi majd a II. kerületben Szenes Hanna emlékét

Új, ezúttal történelmi témájú akcióval jelentkezik a Színes Város Csoport. A tűzfalfestmény megalkotásával Szenes Hanna, a mártírhalált halt költő és ejtőernyős előtt tisztelegnek.
Vizuál ajánló

Nyaralástörténeti kiállítással nyílt meg a balatonfüredi Esterházy-kastély, amely újra régi fényében látható

A közelmúltban átadott Esterházy-kastély állandó kiállítása mélyebben foglalkozik a város kultúrtörténetével, minden oldalról körüljárva a gyógyvíz és a köré épült komplex gyógyászati központ múltját.
Vizuál ajánló

Visszatért Pozsonyba a Határtalan design kiállítás

A 20 éves múltra visszatekintő Határtalan design második alkalommal mutatkozik be Pozsonyban. A Bratislava Cultural Summer Fesztivál hivatalos programjában is szereplő eseménysor a város egyik legfontosabb kiállítóhelyén, az Umelka Galériában látható július 13. és augusztus 10. között.
Vizuál ajánló

Mikor pusztul el egy birodalom? – szeptemberben érkezik a mozikba Francis Ford Coppola új filmje

Megérkezett az első magyar teaser előzetes a legendás amerikai rendező legújabb, Megalopolisz című sci-fijéhez, amely Coppola testamentuma és egyben a gyáva hollywoodi stúdiórendszer kritikája is.
Vizuál ajánló

Játéktól a mesterségig – népi kézműves kiállítás nyílt a Hagyományok Házában

A Hagyományok Háza egyedülálló tárlattal várja a látogatókat Játéktól a mesterségig címmel, amely a népi kézműves szakképzések végzős hallgatóinak vizsgaremekeit mutatja be, szeptember 25-éig.