Zenés színház

Az évszázad legjobb musicalje lett a magyar drámából, most az Operettben kerül színpadra

2019.03.04. 13:25
Ajánlom
Április 26-án mutatja be az Operettszínház a Molnár Ferenc Liliom c. drámájából készült musicalt, a Carouselt. Pillantson be az olvasópróbára.

Richard Rodgers és Oscar Hammerstein II nagysikerű musicaljét, a Carouselje Molnár Ferenc leghíresebb műve, a Liliom alapján készült. A Broadway-sikert a Time magazin a XX. század legjobb musicaljének választotta, a mű legnagyobb slágere, a „You’ll Never Walk Alone” pedig a Liverpool futballcsapat himnusza lett.

A Carousel – Liliom olvasópróbáján Kiss-B. Atilla főigazgató köszöntötte a társulatot, és kiemelte, egy színház életében minden bemutató ünnep, és szeretné, ha ez így is maradna. „Száztíz évvel ezelőtt írta Molnár Ferenc a Liliomot, ám a sikerre várnia kellett. Évekkel később Csortos Gyula kisugárzása és művészi energiája tette halhatatlanná a művet a Vígszínházban, miközben a Liliom elindult nemzetközi karrierjének útján is és eljutott Amerikába, ahol nem kisebb alkotók neve fűződik hozzá, mint Orson Welles vagy Elia Kazan. Majd a prózai műből 1945-ben musical született Oscar Hammerstein II és Richard Rodgers, a XX. század Amerikájának legsikeresebb szerzőpárosának tollából.

Carousel_9-131659.jpg

Kiss-B. Atilla a Carousel olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Most visszatér hozzánk a Liliom, és célunk, hogy olyan bemutatót ünnepelhessünk, mely által az Operettszínház repertoárja és a mi életünk is gazdagodik”

– mondta, majd átadta a szót Béres Attila rendezőnek, akinek a Liliom végigkísérte az életét. „A 90-es évek közepén a darab professzora és mindentudója, Babarczi László asszisztenseként dolgozhattam, amikor színre vitte a Liliomot. A mű örökre megfertőzött. Ez a hatodik alkalom, hogy találkozunk, ám zenés verzióban még nem rendeztem. Azt gondolom, a Liliomnak méltán ott a helye a nemzetközi panteonban. A nagy nemzeti műveink – mint a Csongor és Tünde, a Bánk bán vagy Az ember tragédiája – közé tartozik a Liliom is. Ez a mi történetünk.” Béres Attila a Liliom első, 1909-es premierjéről elárulta, nem volt túl sikeres, hiszen a bemutatóra érkező nagypolgári közönséget nem igazán érdekelte, mi történik a cselédséggel, akikről Molnár Ferenc írta művét.

Carousel_8-131657.jpg

Béres Attila (áll) a Carousel olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

„Akkor még nem volt átélhető, kézzelfogható az a csodálatos, mély szerelmi történet sem, amit Molnár kitalált. Ez nem egy hurrikán, amiből csendes szellőcske lesz a végére, hanem folyamatos, egyenáramú folyó, olyan szerelem, ami a titkokban lappang.

Ez a két ember szereti egymást, de ezt sosem mondják ki.

Az amerikaiak nagy félreértése is ebből fakad, a musical tengerentúli változatában az első dal az ’If I loved you’ (Ha szeretnélek) címet kapta, amely után így azonnal el is tűnik a csoda. Ezért zseniális, amit Závada Péter költő, dalszövegíró és Lőrinczy Attila dramaturg kitalált. Megtartották a molnári szálat, ami nekem nagyon fontos. Így lett a mi verziónkban az ’If I loved you’-ból ’Ha bíznék' – mondta el a rendező, hogyan maradt a Carousel Liliom. Béres Attila még egy érdekességre felhívta a figyelmet, mint fogalmazott, a mű leghíresebb száma, a ’You’ll Never Walk Alone’. Ez a dal szólt Barack Obama elnöki beiktatásán, ezt hallhatjuk a Liverpool meccsein a szurkolóktól, ez köszönti a végzős amerikai egyetemistákat a diplomaosztón, mégis itthon alig ismert. Reméljük a Budapesti Operettszínház produkciójának köszönhetően itthon is mindenki megismeri majd a slágert, amit milliók énekelnek szerte a világban, és amelyért mindenhol Molnár Ferencnek mondanak köszönetet.

Lőrinczy Attila fordító és dramaturg elmesélte, hogy A chicagói hercegnő óta nem volt akkora öröme a munkában, mint a Liliom átdolgozásánál. „A mű jogkezelője egy New York-i kifinomult, csodálatos ember, aki minden változtatásunkat jóváhagyta” – avatott be.

Külön öröm a társulat számára, hogy a darabban olyan vendégművészeket köszönthetünk, mint Nagy-Kálózy Eszter, aki először dolgozik a Budapesti Operettszínházban, és Jordán Tamás, akit már régi jó ismerősként köszönhetünk színpadunkon, vagy a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatói, Széles Flóra és Borsi-Balogh Máté, akik először vesznek részt ekkora formátumú előadásban. A színház tavaszi bemutatója ugyanis minden eddiginél nagyobb volumenű produkció, amelyben Zenekarunk mellett a színház Balett- és Énekkara, valamint Musical együttese is közreműködik.

Csoportkep-131659.jpg

A Carousel alkotógárdája (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

A Carousel – Liliomban Billy Bigelow-t Dolhai Attila, Sándor Péter és Gömöri András Máté alakítja, Julie Jordan Vágó Zsuzsi és Széles Flóra lesz. Carrie Pipperidge szerepében Peller Annát, Bordás Barbarát és Lusine Sahakayant láthatják. Enoch Snow-t Borsi-Balogh Máté és Bálint Ádám kelti életre, Mrs. Mullint Nagy-Kálózy Eszter és Polyák Lilla játssza, akinek ez lesz élete első prózai szerepe. Nettie Fowler bőrébe Nádasi Veronika, Janza Kata és szintén Polyák Lilla bújik. Jordán Tamás Földes Tamással váltott szereposztásban a Rendőrkapitány és az Égi fogalmazó szerepében lép színre. Jigger Craigin, vagyis a rosszfiúk szerepében Szabó P. Szilveszter és Homonnay Zsolt lesz látható, míg Bascombe szerepében Dézsy Szabó Gábor.

A Carousel – Liliom fordítója Lőrinczy Attila, dalszövegírója Závada Péter. A dramaturg Béres Attila és Lőrinczy Attila, az előadás zenei vezetője Makláry László, aki mellett Silló István vezényli a musicalt. A karigazgató Szabó Mónika. A koreográfiát Duda Éva jegyzi, a díszletet Cziegler Balázs, a jelmezeket Velich Rita tervezi.

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Kapcsolódó

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Egyértelmű, hogy véget ért a posztmodern, de nem ez számít, jó verset kell írni. Az sem számít, hogy rap vagy musicalszöveg, ha szöveg, mellesleg az alkotás józanul megy a legjobban. Závada Péterrel beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.