Zenés színház

Cecilia Bartoli barokk művekkel tér vissza a Scalába

2018.05.25. 12:51
Ajánlom
Cecilia Bartoli sztárszoprán hosszú távollét után jövőre visszatér a milánói Scalába, hogy részt vegyen az operaház hároméves barokk zenei programjában.

Alexander Pereirának, a Scala osztrák igazgatójának egyik fontos törekvése, hogy ezt a sokáig mellőzött olasz zenei hagyományt ismét meghonosítsa az operaház színpadán. Ezúttal ebben nagy segítségére van hosszú ideje tartó barátsága Bartolival, aki rajong a barokk zenéért.

A mezzoszoprán szerint a barokk zenét kicsit elfelejtették Olaszországban.

Cecilia Bartoli Decca Classics © Uli Weber

Cecilia Bartoli Decca Classics © Uli Weber

Barokk városokban élünk, Olaszországban a barokkot szívhatjuk magunkba. Ezért fontos, hogy visszatérjünk a világos kompozíciókhoz és a barokk zenés művek szerzőihez

– fejtette ki az 51 éves énekesnő, aki „kulturális kincsként” beszélt a 17. századi és 18. század első felében született olasz barokk zenéről. Hangsúlyozta, hogy Verdi és Puccini sem lehetett volna olyan ünnepelt szerző az elődök nélkül. „Mozart zseni volt, de neki is ott volt Haydn, aki nagy inspirációt jelentett számára” – fűzte hozzá.

A Scala barokk programja 2019-ben kezdődik Händel Julius Caesar Egyiptomban című művével, 2020-ban a szerző Semele, majd 2021-ben Ariodante című háromfelvonásos operáját adják elő.

Pereira elmondta: szeretné a három darabot más olasz operaszínpadokon is bemutatni, egyebek mellett a nápolyi San Carlo színházban, amelynek komoly barokk hagyományai vannak.

A Scala igazgatója bejelentette, hogy az előadások sikere érdekében az operaház zenészeit a korszak hangszereivel látják el. Pereira korábban a Zürichi Operában is megvalósított egy hasonló barokk programot Bartolival, és az ottani sikerhez is hozzájárult az eredeti hangszeres tolmácsolás.

Bartoli a kilencvenes években gyakran fellépett a Scalában, legutóbb 2012-ben láthatta a milánói színpadon a közönség, bár akkor az erkélyen ülő türelmetlen nézők lehurrogták. Jelenleg a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékok művészeti vezetője, ezt a tisztséget 2021 végéig tölti be.

Az énekesnő felidézte, hogy távollétét az egyeztetési nehézségek nyújtották ilyen hosszúra, s az is, hogy a Scala repertoárja egészen eddig főleg az 1800-as évek műveire koncentrált.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.