Zenés színház

Európai Operaunió

2009.10.17. 09:14
Ajánlom
Október 16-18. között Budapesten tart konferenciát a 28 ország több mint száz "operaipari" szereplőjét tömörítő Opera Europa szervezet. A találkozó fő témája: hogyan vészeljék át a dalszínházak a válságot?

Az Opera Europa brüsszeli székhelyű, európai operaházakat és fesztiválokat tömörítő szervezet. Az operaházak képviselői - főigazgatók, produkciós, műszaki igazgatók és marketingvezetők, valamint a jelmezműhelyek vezetői - évente több alkalommal találkoznak az Opera Europa konferenciáin, hogy tapasztalatot, véleményt cseréljenek, illetve megismerjék a legújabb technikai lehetőségeket.

A konferencia megnyitója előtt tartott szűkkörű sajtótájékoztatón Ioan Holender úr, a Bécsi Staatsoper főintendánsa euroszkeptikus beszédében rámutatott: "a krízis nem lehet kifogás arra, hogy rossz előadásokat csináljunk" s hozzátette, a közönségvesztést sem szabad a válság számlájára írni. A közönségre való odafigyelés annál is fontosabb, mert hiába minden szponzor és marketing, a legtöbb bevételt a nézőknek köszönhetik az operaházak. A nézőknek márpedig "fontos a csomagolás, de fontosabb, ami bennevan": vagyis az, hogy mit, hogyan és kivel játszanak a dalszínházak.

Peter de Caluwe, a brüsszeli La Monnaie operaház főigazgatója az európai összefogás szükségességét hangsúlyozta. Az opera szerinte a legeurópaibb művészeti forma, amelynek történetét az európai kultúrnemzetek együtt alakították. Ezt a nemes hagyományt kívánja az Opera Europa szervezet folytatni, amikor a gyakorlati tapasztalatcsere mellett a veszélyben lévő közös műfaj jövőjéről tanácskoznak. A repertoár megújítása, a nemzetközi közönség megszólítása, a kooperáció, valamint a Közép-európai operajátszás-hagyomány integrálása a nyugati áramlatba azok a fő csapásirányok, amelyek mentén a brüsszeli székhelyű szövetség a jövőt és a válságból kivezető kiutat látja.

Waldemar Dabrovski a Don Giovanni példájával illusztrálta a páneurópai opera-hagyományokat: a spanyol legendát feldolgozó francia dráma alapján olasz szerző írt librettót, majd Mozart operáját a prágai német színházban mutatták be. A lengyel nemzeti opera igazgatója gyújtó hangú beszédében figyelmeztetett, hogy nem csak Bécs és Budapest, de Varsó is Közép-európai (opera)főváros, s hogy az itteni házak büdzséik méretétől eltekintve nem különböznek a nyugati intézményektől. Hozzáfűzte, a volt szocialista országok számára a mostani mégoly válságosnak tetsző idők is paradicsomi állapotot jelentenek az előző rendszer korlátozott lehetőségeihez képest.

Andrejs Zagars, a rigai operaház igazgatója rámutatott, hogy a volt keleti blokk országaiból származó énekesek és karmesterek már régóta ott vannak az európai operaházakban. A 2010 elején a Rózsalovag vendégrendezőjeként Budapestre visszatérő szakember hozzátette, a koprodukciók és a vendégelőadások különösen aktuálisak most, hogy a válság miatt kevesebbet utaznak az emberek.

Magyar részről Kovalik Balázs elmondta, hogy Magyarországon nagy hagyományra tekint vissza a külföldi befolyást visszaszorítani kívánó nemzeti büszkeség, mely szerint itthon minden legalább olyan jó, ha nem jobb, mint "nyugaton". Az Ybl-palota jelenlegi vezetése azonban elkötelezett a nemzetközi nyitás és a koprodukciós előadások felé, ám ehhez a művészeti vezetők elhatározásán kívül hosszú évekre szóló állami kötelezettségvállalásra és előre tervezhető költségvetésre is szükség van. Demonstrálandó a Magyar Állami Operaház nyitottságát, az Opera Europa konferencia résztvevői a Hartmut Schörghofer rendezte Kékszakállút tekintették meg a nyitónap lezárásaként.

http://www.opera-europa.org  

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.