Zenés színház

Jonas Kaufmann: Az üres teremnek is énekelnék

2018.02.16. 11:14
Ajánlom
„Kérdezz bármit, nem vagyok szégyellős” – mondta Jonas Kaufmann az interjú elején. A tenor Diana Damrauval február 22-én Wolf Olasz daloskönyvét adja elő a Müpában.

Mielőtt elindulna az Olasz daloskönyv turnéja (Bécs, Párizs, London, Essen, Luxemburg, Budapest és Barcelona), Kaufmann a Spectator interjújában leszögezi: nehéz eladni Wolfot – nem csak az angoloknak, hanem a németeknek is. „Az emberek nem ismerik, szóval a menedzserek félnek tőle” – mondja, hozzátéve, hogy nem kellene.

Wolf fantasztikus zeneszerző, nem túl súlyos vagy nehezen befogadható. Ugyanúgy el kellene fogadnunk, mint Schumannt vagy Brahmsot.

Jonas Kaufmann

Jonas Kaufmann (Fotó/Forrás: Regina Recht)

Kaufmann a leghíresebb tenor Fritz Wunderlich óta, írja Norman Lebrecht zenetörténész. Jelenléte meghatároz egy operaévadot. Az utóbbi időben sok hír szólt a lemondásairól, amelyeknek okát sokan nem vették komolyan. A tenor cáfol: „Ismerek énekeseket, akik utálnak énekelni. Azért csinálják, mert fizetik őket érte. Nálam ez fordítva van.

Ha senki nem hallgatna, akkor is énekelnék. Nem szeretek lemondani, mert tudom, hogy sokan mennyi mindent megtesznek, hogy hallhassanak.”

Jonas Kaufmann az interjúban elmondta, hogy Párizsban, illetve a londoni Covent Gardenben érzi legjobban magát, az utóbbi helyen főként Antonio Pappano miatt. Az otthona München, noha aggódik, mi lesz, ha Kirill Petrenko Berlinbe megy a helyi zenekartól. Viszont kényelmetlenül érzi magát a Metropolitan Operában. „Nincsenek olyan jó produkciók. A HD-közvetítések nagy sikerek, de ma már nem kell New Yorkig menni egy jó előadásért. (...) Van, hogy a Met egy Toscát sem tud eladni rendesen.”

Szóba kerül a „szexuális zaklatás-hisztéria is”

(Lebrecht szavai), amelyben egyébként Kaufmann-nak is volt része. „Amikor diák voltam, volt egy támogató, aki helyet biztosított volna nekem a koncertsorozatában, ami persze ragyogó lett volna számomra. De nyilvánvalóan ellenszolgáltatásra számított, pontosan meghatározta nekem, hogy egy szaunában, egy zárt kabinban teljes testes masszázst kellene neki adnom. 20 vagy 22 voltam akkoriban, és van olyan, aki egy ilyet elfogad, azt mondja, ez az én lehetőségem. De én nem. Nagyon-nagyon meg voltam rémülve.”

Ezzel együtt azt gondolja, túlságosan érzékenyek lettünk. Legutóbb Santa Monicában egy ráadást akart adni, Richard Tauber Girls Are Made To Love And Kiss (A lányok szerelemre és csókra valók) kezdetű dalát, és el kellett gondolkodnia, tolerálná-e ezt a közönség. „Ha megkérdezed tőlem, hogy mi a helyzet ezekkel az erotikus elemekkel, amelyeket a zeneszerzők az 1920-as években elhintettek, akkor azt mondom, ezeknek a zenéknek felét el sem lehetne játszani” – mondja, arra célozva, hogy nem szabad minden udvarlást és erotikus közlést, közeledést zaklatásnak venni. – „És az a legsúlyosabb, hogy rengeteg ember van, aki ma már nem ismer módot arra, hogy megközelítsen valakit a másik nemből.”

Tíz hónapot turnézik egy évben, de nem fáradt el. „Azt hiszem, a hangom még friss. Úgy érzem, nincsen határ.”

Jonas Kaufmann - Parla più piano
Az alábbi felvételen a tenor Nino Rota dalát énekli a Keresztapából.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.