Zenés színház

Két rajongó musicalt csinált A Bridgerton családból, beperelte őket a Netflix

2022.08.15. 12:50
Ajánlom
A projektet a zeneszerzés iránti szenvedélyük miatt indította el Abigail Barlow és Emily Bear, a rövid videók pedig olyan népszerűek lettek, hogy idén Grammy-díjat nyertek a bennük elhangzó zenével. Ezt viszont már nem nézte jó szemmel az eredeti sorozatot gyártó Netflix.

2020-as indulása óta az egyik legnépszerűbb történelmi témájú sorozattá nőtte ki magát A Bridgerton család, a történet pedig számos rajongót alkotásra ösztönzött. Nem volt ez másként Abigail Barlow-val sem, aki felkereste Emily Bear zongorista-zeneszerzőt, és pár nappal a bemutató után egy videót töltött fel a TikTok oldalára azzal a kérdéssel, hogy mi történne, ha a Bridgerton musical lenne.

A Daphne’s Song (később Oceans away) – bár a két lány pusztán kedvtelésből töltötte fel – rövid időn belül hatalmas nézettséget generált, így az első dalt hamarosan több követte, sőt lemez is készült belőle, amit a szerzők saját maguk csináltak és adtak ki.

A megjelenés idején a videók 200 milliós megtekintésnél és 48 millió kedvelésnél jártak.

A musical népszerűségéhez az is hozzájárult, hogy a rajongók a készítés folyamatába is beleláthattak, ugyanis Barlow és Bear mindent pontosan dokumentáltak. Az elismerő szakmai kritikák is egyre gyakoribbá váltak, még Julia Quinn, a sorozat alapját adó regénysorozat írója, valamint a Netflix is gratulált a sikerhez.

A legnagyobb elismerést idén áprilisban érték el, amikor jelölték őket a 64. Grammy-díj legjobb musicalalbum kategóriájában. A jelölést díjra is váltották, olyan alkotókat utasítva maguk mögé, mint Andrew Lloyd Webber, Stephen Schwartz vagy Steven Sater, ráadásul

a szobor elnyerésével több rekordot is megdöntöttek: ők voltak a kategóriájuk valaha volt legfiatalabb jelöltjei, sőt a Grammy történetében sem fordult elő még soha, hova valaki 20, illetve 23 évesen nyerjen.

A díj után már kiléptek a virtuális térből, július 26-án az amerikai National Symphony Orchestra közreműködésével előadták a teljes albumot a Kennedy Központban, szeptemberben pedig a Royal Albert Hallba látogatnak.

@abigailbarlowww Ignore the terrible ✨queens English✨ #IsThisAvailable #fyp ♬ original sound - Abigail Barlow

 

Azt viszont, hogy A Bridgerton család musical ennyire népszerű lett, már a Netflix sem nézte tétlenül: beperelték a lányokat, többek között szerzői jogok megsértése, valamint bejegyzett védjegy jogosulatlan használata miatt. A streamingszolgáltató állítása szerint többször jelezték a fiatal zenészek felé, hogy mivel a sorozat az ő tulajdonukban áll, csak engedéllyel lehetett volna színpadra állítani, amivel Barlow és Bear nem rendelkezett, ráadásul a Kennedy Központban rendezett koncert jelentős anyagi hasznot is hozott nekik.

A Netflix félrevezetőnek tartja a musicallel kapcsolatos kommunikációt is, amely tévesen azt sugallja, hogy a lányok jogosan használják az albumuk címében a Bridgerton nevet (az lemez eredeti címe The Unofficial Bridgerton Musical vagyis A „nemhivatalos” Bridgerton musical). A darab szerzői egyelőre hivatalosan nem reagáltak a vádakra.

Fejléckép: Abigail Barlow és Emily Bear a 64. Grammy-gálán (fotó: Mindy Small / Getty Images Hungary)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.