Amint már a NOL.hu is megírta, nem hosszabbíthatja meg Kovalik Balázs megbízott művészeti igazgató szerződését Vass Lajos, az Operaház főigazgatója. Az Andrássy úti zenepalota sajtóközleménye egy napokban kelt Kormányhatározatra hivatkozva annyit közölt, hogy a kulturális tárcához tartozó intézmények személyi állományába nem tartozók lejáró szerződései nem hosszabbíthatók meg. A külföldön is elismert Kovalik Balázs, aki az Operaház Szervezeti és Működési Szabályzatában nem szereplő megbízott művészeti igazgatói posztot tölti be évek óta, könnyen a gyakran különös szerződésekkel foglalkoztatott "tanácsadók"-hoz hasonló sorsra juthat, hiába fűződik nevéhez több paradigmaváltó (bár nemegyszer nemtetszést kiváltó) rendezés. A dolog pikantériája, hogy az SZMSZ módosítását hosszú idő óta szeretné elérni az Operaház vezetése, ám a változtatási kérelmet a leköszönő kulturális tárcavezető többször elutasította. (Fischer Ádámot hasonló veszély nem fenyegeti, a főzeneigazgatói posztot ugyanis ismeri az SZMSZ.)
Az érintettek egyelőre nem nyilatkoznak, sőt, Kovalik Balázs lemondta a Fidelio Klasszik szombati adásába tervezett nagyinterjúját. A határozott nyilatkozatairól ismert rendező helyett Kesselyák Gergely lesz Zsoldos Dávid vendége a rádióműsor pénteki nyilvános felvételén.
Kovalik Balázs Budapesten született, hároméves korától fogva színész akart lenni. Volt, amikor cirkuszi bohócnak készült, aztán tanult fuvolázni, énekelni, zongorázni. Háromszor felvételizett a főiskola színész szakára, mindig a 3. rostán esett ki. 1984-től a Budapesti Pinceszínház tagja, 1987-től a Nemzeti Színház Színiakadémiáján tanult, majd másfél év kiesett az életéből, amikor Kalocsán volt katona. 1991-től a Magyar Állami Operaház rendezőasszisztense volt.
Mivel a hazai rendezőképzés nem vonzotta, ezért németországi főiskolákra jelentkezett. Hat helyre. Az első felvételi Münchenben volt, tíz napig tartott, a végére Kovalik Balázs annyira elfáradt, hogy nem értett már semmit. Így fogta magát, hazajött. Gondolta, bízhat a német precizitásban, majd értesítik. Így is lett, értesítették, hogy fölvették. 1993-tól volt az August Everding Bayerische Theaterakademie/Hochschule für Musik in München rendező szakos hallgatója. Még főiskolásként, 1995-ben kérték fel, hogy vigye színre Puccini Turandot című operáját a Szegedi Nemzeti Színházban, az előadás óriási visszhangot keltett, éveken át sikerrel játszották több helyen.
1997-ben kapta meg a rendezői diplomát, attól az évtől kezdve 2009-ig tanított a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, 2006-tól mint a Magánének Tanszék Opera szakcsoportvezetője. 2001 után vendégdocens volt a lipcsei Zeneművészeti Egyetem opera szakán, 2003-től a berlini Művészeti Egyetem opera szakán. Kapott már Üstökös-díjat (1999-ben), 2000-ben lett a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze, 2002-ben Nádasdy Kálmán-díjat, 2002-ben Vámos László-díjat, egy évvel később átvehette a Magyar Köztársasági Érdemreng Lovagkeresztjét, szintén 2003-ban megkapta a kritikusok különdíját is a Borisz Godunovért. 2008. október 30-án pedig ő vehette át az Aegon Művészeti Társdíjat a 2008-as Aegon-díjas költő, Térey János jelöltjeként.
Első rendezése, a Szegedi Nemzeti Színházban bemutatott Turandot után többször dolgozott Münchenben, Szegeden, a Magyar Állami Operaházban, több németországi operaházban, Kairóban, a norvégiai Bergenben, s kiugró sikert aratott három Mozart-operája, amely a Budapesti Tavaszi Fesztivál Mozart-maratonján is szerepelt a Millenáris Teátrumban.