Zenés színház

Kovalik nem csak vetített

2009.07.13. 11:20
Ajánlom
Kovalik Balázs Münchenben állította színpadra a Bohéméletet. A kritikák tanúsága szerint egyöntetű sikerrel.

Puccini egy nagy mozi, Opera naná, mozi pfuj, Diszkóból a lakókocsiba, Meglepő vicc - ilyen címekkel jelentek meg a kritikák. Az alcímek pedig: Kovalik Balázs felfrissíti Puccini Bohéméletét Münchenben, Diákhatalom (szó szerint: diákerő) a Prinzregententheaterben. Az ARD tévécsatorna ajánlójában a hónap előadásának nevezi a produkciót, a Süddeutsche Zeitung (SZ) kritikusa pedig azzal zárja írását, hogy a müncheni Staatsoperben erre a friss levegőjű Bohéméletre kellene lecserélni a repertoár poros darabját.

A Prinzregententheater az August Everding Bajor Színiakadémia - az 1993-ban megnyitott intézmény diákja volt Kovalik - operákat és musicaleket bemutató színháza, de otthont ad a Bajor Állami Opera (Bayerische Staatsoper) és a Staatstheater am Gärtnerplatz előadásainak is. Jelenleg a Bajor Operafesztivál eseményei zajlanak a klasszicista-korai szecessziós stílusú, a bayreuthi színházat idéző épület falai közt, amelynek nagytermében, ahol a Bohéméletet is játszották, 1029 néző foglalhat helyet, az Akademietheaterben 250-en, a stúdióban hatvanan, a Reaktorhalléban 199-en nézhetik az előadást.

A Bohémélet premierje június 17-én és 19-én (két szereposztás) volt, és a hónapban még négy alkalommal játszotta az Akadémia növendékeiből álló nemzetközi társulat. A kritikusok nem fukarkodtak a pozitív jelzőkkel, ha az énekesi teljesítményekről esett szó, és komoly dicséretet kapott a Müncheni Rádió Ulf Schirmer dirigálta zenekara is.

Kovalik koncepciójában a művészélet gyötrelmeiről szóló könnyes-megható darab megszabadult minden pátosztól, a hamis érzelmektől, Puccinit kibontotta a szentimentális giccsből. Ami maradt, az a történet valódi igazsága, mélysége, amit a rendező két szinten egyszerre mutat be.

Ha az énekesek nem énekelnek, akkor a sminkben ülnek vagy a filmrendező instrukcióit hallgatják - Kovalik ugyanis egy szappanopera forgatásán játszatja a Bohéméletet, a hatvanas-hetvenes évek rikító színű ruháiban. Az összkép olyan, ahogy egy recenzens érzékletesen jegyzi meg, mintha Elvis és a Beatles összedolgoztak volna.

Kovaliknál nem a szerepek, hanem a szereplők drámáját látjuk. A melodráma a kamera előtt játszódik, Mimi és Rodolfo szerelmi története azonban átkerül a mai Franciaországba (a harmadik felvonásban egy diszkó bejárata előtt vagyunk az elnökválasztás idején, a falakon Le Pen-plakátok - a lakásprobléma, a művészek nehéz anyagi helyzete nem változott az opera megírása óta). Az O soave fanciulla közben a forgatási lámpák fénye kialszik, a (filmben) Rodolfót és Mimit játszó színészek eltűnnek a lakókocsiban. A harmadik felvonásban - a már említett diszkó előtt, ahol Kovalik erősen karakterizálja a tömeggel - Rodolfót, aki a lakókocsiban már új szerelmével él, egy telefonfülkéből hívja Mimi, hogy elváljanak. Mimi - szerepe szerint - a kamera előtt meghal, majd a színésznő feláll és kisétál a díszletből. Az épp pihenő, székében ülő kollégája teljesen összetörve, fájdalmában utánakiált. A kép kimerevedik. A patetikus zárlat, az érzelmeknek ez a meglehetősen kétséges kifejezési módja a rendező olvasatában a főszereplők magántörténetéhez tartozik, akiknek semmilyen közös jövőjük nem lehet.

A színpadra helyezett plazmatévék, amelyeken közelik és nagytotálok váltják egymást, folyamatosan figyelmeztetnek arra, hogy az előadásban két valóság van. Ezt a két síkot, a filmeset és a nem-filmeset, a német szakírók indokoltnak érzik. A SZ-ban rendkívül muzikális rendezőnek nevezett Kovalik a zene segítségével "ugrál" film és valóság között, Puccini zenéjéből kiindulva abból kiindulva lép át egyikből a másikba, ami által a derűs és komor jelenetek közötti kontraszt- a zeneszerző intenciónak megfelelően - felerősödik. "Az ember nem is gondolná, hogy ennyi humor, néha valódi mélységű, néha meg banális, van ebben az operában" - írja meglepetten a recenzens. És ha már indokolni kell a filmes referenciát, arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy Puccini mekkora mértékben inspirálta a westernfilmek zenéjét - hívja fel a figyelmet egy operablogger.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.