Zenés színház

Liliom hazatalál

Interjú Béres Attila rendezővel
2019.04.19. 17:10
Ajánlom
Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.

Végigkísérte az életét Molnár Ferenc drámája, a Liliom. Miért ragadt meg Önben a történet?

Nagyjából húsz éve foglalkoztam először a drámával, amikor a Marosvásárhelyi Nemzetiben Babarczy László rendező mellett asszisztensként dolgoztam. Megfogott, amit Babarczy erről a szerelemről mondott: ez nem egy lángoló szenvedély, amiért meghalnak a veronai fiatalok, vagy ami Lady Macbethet mozgatja. Liliom és Julika szerelme végtelenül szemérmes, csendes. Abban az előadásban a rendező megcserélte a két utolsó képet: Liliom előbb megy a mennyországba, előbb tudja meg, mi történik a lányával, és utána hal meg. Később volt szerencsém kétszer Liliomot rendezni, és két másik alkalommal a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen vizsgaként is dolgoztam vele.

Tehát ez a hatodik alkalom, hogy a történethez nyúl.

Gyakran kérdik tőlem, hogy nem unom-e. Nem a zenétől nagyszerű ez a darab, hanem attól, amit a mondatai rejtenek. Nem telik el év, hogy ne olvasnám el öt-hatszor a szöveget, pedig tudom már kívülről.

Átértelmezte ezt a szerelmet a húsz év alatt?

Nem. Lehet, hogy azért ragadt meg bennem a dráma, mert a saját életemet is így élem meg.

_E_L6850_GE-142947.jpg

Béres Attila (középen) és az Operettszínház alkotói egy olvasópróbán (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

A Carousel világsikerű musical lett Richard Rodgers és Oscar Hammerstein II feldolgozásában. Mégis azt mondja, hogy félreértették az amerikaiak a történetet. Miért?

Nem értették ennek a szerelemnek a mélységét. Az első felvonásban rögtön csináltak egy nagy szerelmi jelenetet, de szerintem Liliom és Julika – azaz Billy Bigelow és Julie Jordan – sokkal szemérmesebbek, sokkal mélyebbek. Nem kifelé élnek, de nem is tudják kimutatni az érzelmeiket. A musicalben viszont fizikailag és a szövegben is rögtön közel kerülnek egymáshoz.

Ezért Lőrinczy Attila dramaturggal kitűztük, hogy visszacsempésszük a történetbe az eredeti Molnár Ferenc-i karaktert.

Mennyi mozgásterük volt? Az amerikai jogtulajdonosok híresen szigorúak ezekben a kérdésekben.

Valóban, a Broadway-sikerek jogtulajdonosai mindig ragaszkodnak a bevált recepthez. Viszont leveleztünk egy képviselőjükkel, aki megértette, hogy mit jelent, hogy Magyarországon mutatják be ezt a darabot, és azt, hogy nem játszhatjuk itt, Molnár Ferenc hazájában ugyanazt, mint New Yorkban. Végül elfogadta az ajánlatainkat, még azt is, hogy a két zárójelenetet megcseréljük. Attila írt neki egy pontos elemzést, hogy a jelenetcsere nélkül miért mese, azzal pedig miért valódi dráma ez a darab.

_E_L6832_GE-142946.jpg

Béres Attila (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Milyen változtatásokat eszközölnek még?

Lőrinczy Attilával leültünk, és mi, a két Liliom-rajongó, megegyeztünk az elképzeléseinkben. Más lett a darab nyelvezete, mások a karakterek, ami szintén az amerikai-magyar különbségekből fakad. A Carousel egy tengerparton játszódik, nyilván nincsenek olyan szereplői, mint a pesti cselédek, hintásfiúk, ficsúrok. Van egy jelenet, amely arról szól, hogy Liliom lánya leérettségizik – itt hangzik el a You’ll Never Walk Alone című sláger. Én viszont nem hiszem, hogy Molnár Ferenc meg szerette volna mutatni, mi történik a lánnyal. Az amerikaiak a mennyországban játszódó eseményeket meseként értelmezték, nálunk viszont egy Fellini-szerű vízióban lép színre a földi rendőrségre emlékeztető mennyei ítélőszék. A zene dramaturgiájához viszont hűek maradtunk.

Závada Péter írt dalszövegeket a Carouselhez. Mennyire tartotta rajta a szemét a szövegírók munkáján?

Lőrinczy Attila kezdetben ragaszkodott az eredeti szövegkönyvhöz,

én meg győzködtem, hogy márpedig micsoda mondat az eredeti drámában szereplő „eriggy, te, mert rádlépek” – és társai.

Végül egy Molnárhoz hű librettó készült. Závada Péter szövegei, amelyekben gyönyörű sorok vannak, önállóan is megállnák a helyüket.

_E_L6918_GE-142944.jpg

A Carousel alkotói (Fotó/Forrás: Gordon Eszter / Budapesti Operettszínház)

Beszéljünk a színészekről: Széles Flórával egy új színésznő debütál az Operettszínház színpadán, Dolhai Attilát viszont senkinek sem kell bemutatni.

Úgy gondolom, hogy Liliom kortalan karakter, kicsit olyan, mint a 007-es ügynök, akit velem egykorúnak éreztem húsz- és ötvenévesen is. Egy ereje teljében lévő, macsó férfi, aki összekerül egy törékeny lánnyal. Két különböző Liliomunk lesz: Sándor Péter a maga féktelenségével, illetve Dolhai Attila a végtelenül alázatos, racionális attitűdjével egész máshogy fognak játszani. Széles Flóra és Vágó Zsuzsi karakterében pedig egyaránt megvan az, ami Julikát – Julie-t – jellemzi, a tisztaság, az őszinte rácsodálkozás a világra.

 

Fejléckép: A Carousel főszereplői: Dolhai Attila, Széles Flóra, Sándor Péter, Vágó Zsuzsi és Gömöri András Máté. Fotó: Budapesti Operettszínház

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Kapcsolódó

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.

Az évszázad legjobb musicalje lett a magyar drámából, most az Operettben kerül színpadra

Az évszázad legjobb musicalje lett a magyar drámából, most az Operettben kerül színpadra

Április 26-án mutatja be az Operettszínház a Molnár Ferenc Liliom c. drámájából készült musicalt, a Carouselt. Pillantson be az olvasópróbára.

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Závada Péter: „Nem tilos nagy szavakat leírni, csak jól kell őket elhelyezni”

Egyértelmű, hogy véget ért a posztmodern, de nem ez számít, jó verset kell írni. Az sem számít, hogy rap vagy musicalszöveg, ha szöveg, mellesleg az alkotás józanul megy a legjobban. Závada Péterrel beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.