Zenés színház

Meseopera ősbemutatójára készül az Erkel Színház

2015.04.07. 18:04
Ajánlom
Tallér Zsófia meseoperáját, a Leánder és Lenszirmot április 11-én mutatják be az Erkel Színházban, Zsótér Sándor rendezésében.

Zsótér Sándor az idei évadban második alkalommal rendez az Opera felkérésére. A színrevitelt ismét állandó alkotótársai segítik: a díszleteket Ambrus Mária, a jelmezeket Benedek Mari tervezte, a koreográfus Ladányi Andrea.

Tallér Zsófia új műve az Opera gyermekközönségnek szánt repertoárját gazdagítja egy családi meseoperaként aposztrofált darabbal. A szerző az 1990-es évek elejétől vesz részt a hazai komolyzenei életben, zeneoktatóként és komponistaként is komoly sikereket ért el. Munkái között operai kötődésű a Millenniumi Operapályázat győztes operája II. felvonásának hangszerelése (Bozay Attila: Az öt utolsó szín) és Vajda János: Mario és a varázsló című alkotásának áthangszerelése kisebb együttesre a Neue Opernbühne Berlin számára. Darabjaival rendszeresen jelen van a hazai művészeti fesztiválokon, de Triesztben, Rómában és Bécsben is bemutatták kompozícióit. Filmzenéket - Mundruczó Kornél és Gothár Péter alkotásaihoz - valamint prózai darabokhoz színpadi zenéket is szerez. Az Operától 2013 novemberében kapott felkérést egy gyermekopera megkomponálására. Az alapmesét maga választotta, akcióban gazdag történetet keresve és lehetőleg olyat, amelynek már létezik színpadi adaptációja. Szilágyi Andor Leánder és Lenszirom című történetének furcsa, stilizált nyelvezete, s bájos öniróniája fogta meg végül; vallja, hogy a történet, amely mögött ott rejlik egyszerre a népmesék világa, de a Csongor és Tünde vagy A varázsfuvola hangulata is, a szülők vagy akár a nagyobb gyerekek számára is érthető és élvezetes lehet. Fontos szerzői szándéka volt, hogy a színpadon mindig történjék valami, ezt a mozgalmasságot pedig Szőllősi Barnabás librettója is remekül megőrzi.

„Zsótér Sándorral tíz éve teremtünk közösen operai szituációkat, alapvetően prózai előadásokba (Az öreg hölgy látogatása, A kaukázusi krétakör) elhelyezve azokat. Ez azonban most egy az egyben operai vállalkozás, amit különösen izgalmassá tesz az a tény, hogy gyermekek és felnőttek számára egyaránt érvényes előadást kívánunk létrehozni" - nyilatkozta az Opera magazinnak Tallér Zsófia, aki az alkotófolyamat elején leszögezte: „Nem hiszem, hogy felnőtteknek komolykodva, gyerekeknek pedig infantilisan kell írni. A hiteles, természetes megfogalmazást tartom fontosnak - a gyerekközönség erre különösen érzékeny." Az előadás rendezőjéről, Zsótér Sándorról pedig így nyilatkozik: „Mindig azt mondja a zenéről: ő nem ért hozzá... A rendezéseit látva tökéletesen tudja, mi történik. Sokszor jobban, mint akinek ez a mestersége."

A Leánder és Lenszirom két címszereplője Molnár Ágnes és Bakonyi Marcell. A Lenszirom szerepét alakító szoprán az Opera Magazinnak elmondta: „Ez az opera tele van humorral, érdekes karakterekkel, s persze ott szerepel benne a kihagyhatatlan szerelmi szál is. Lenszirom egy kissé elkényeztetett, gyerekes királylány, akiből a darab végére komoly, érett nő válik, a szeretet vezérelte döntések által. Nemcsak énekesként kihívás ez a mű számomra, hiszen színészileg is izgalmas lesz megformálni a főhős szerelmét." A Leándert megformáló Bakonyi Marcell külföldi házakban énekel, de nem először lép fel a Magyar Állami Operaház produkciójában. A bemutató előtt Molnár Ágneshez hasonlóan nyilatkozott a karakterformálásról: „... több ifjúsági előadásban is szerepeltem már, a  Zürichi Operában például Fafnert játszottam A nibelung gyűrűje gyerekeknek című produkcióban. Tallér Zsófia munkája magas színvonalú, a zenei szövet sokféle motívumból áll össze. Leánder figurája is összetett, hiszen a mese elején egy önsajnáló csúf koboldot ismerünk meg, aki a történet végére megszépül. Színészi szempontból is nagyszerű kihívás lesz a szerep megformálása, nagy várakozással tekintek elébe." A családi meseopera előadásait Bogányi Tibor dirigálja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.