Egy olvasónk számolt be az Erkel Színház tegnap esti Gioconda-előadásáról, amelyben Enzo Grimaldo szerepét Boncsér Gergely alakította. „Külföldiek ültek mögöttünk. Boncsér Gergely hangja nem töltötte be a nézőteret, és ezek a külföldiek elkezdték biztatni, hogy hangosabban, hangosabban, nem halljuk, több rendben véleményt nyilvánítva arról, amit hallanak.”
A szünetben aztán odament hozzájuk egy úr – Olvasónk beszámolója alapján az Erkel Színház munkatársa –, ezek a nézők pedig „hiába mondták az igazukat, hogy ők rendszeresen járnak külföldön operába, és ott nincs velük probléma.
A vége az lett, hogy addig ment a molesztálás, míg maguktól elhagyták a színházat.”
Olvasónk szerint ezután a nézők között is fellángolt a vita, hogy meddig szabad tetszést vagy nemtetszést nyilvánítani. „A magyar néző túl illedelmes” – vonta le a következtetést a szemtanú. – „Ahogy képtelen nevetni, ha Mohácsi János az Aidát úgy rendezi meg, hogy azon nevetni kelljen, úgy nem illik nemtetszést nyilvánítani, ha nem hall.”
Olvasónk hozzáteszi: a hangoskodó nézőknek Sümegi Eszter például kifejezetten tetszett, neki lelkesen bravóztak.
Kérdést küldtünk az Operaháznak, amelyben érdeklődünk, szabad-e véleményt nyilvánítani az Operában, és milyen keretek között. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.
Frissítés 2020.02.07. 14:20
A Magyar Állami Operaház megkeresésünkre leírta, hogy habár a véleménynyilvánításnak van helye, elvárják közönségüktől, hogy ne zavarják mások előadásélményét. Hangsúlyozzák továbbá, hogy nem „molesztálták” a hangoskodókat, hanem a vita elcsitítására törekedtek a szünetben. Válaszukat teljes terjedelmében az alábbiakban közöljük.
A Magyar Állami Operaház munkatársai természetesen tisztában vannak vele, hogy a nemzetközi operaéletben a Magyarországon meghonosodottnál vehemensebb véleménynyilvánítások is megszokottak előadásokon, azonban általánosan elfogadott illemszabály, hogy a vendégek – ez esetben a közönség tagjai – az adott vendéglátónál – ez esetben az Erkel Színházban – elfogadott viselkedési normákhoz igazodnak.
A Magyar Állami Operaház rugalmasan kezeli a nézői tetszés- és nemtetszés-nyilvánításokat, ugyanakkor elvárja a közönségétől, hogy viselkedésével ne zavarja huzamosan se más fizető nézők előadásélményét, se az aktuális produkció lebonyolítását. Zene alatti hangos megjegyzések ezért sem koncertteremben, sem színházban nem kívánatosak. Szerencsésebb, ha a véleménynyilvánításra az áriák, duettek után, vagy az előadás végén, a meghajlásnál talál alkalmat a közönség, ahogy jó esetben lelkes nézők sem szakítják meg tapssal az említett zeneszámokat. Ugyanakkor ha nézőtéri munkatársaink nem megfelelő viselkedést tapasztalnak és ez ügyben kéréssel fordulnak a közönség bármely tagjához, elvárható, hogy nézőink ennek eleget tegyenek.
Az Erkel Színházban a 2020. február 6-i Gioconda-előadás első felvonása alatt az erkély felsőbb soraiból egy hat fős olasz társaság fejezte ki nemtetszését. Viselkedésük alkalmas volt arra, hogy a környező nézők előadásélményét megzavarja. Nézőtéri kollégánk figyelmeztette a hangoskodókat, akik a szünetben nézőtársaikkal keveredtek vitába, nem pedig a nézőtéri ültetőkkel. Ezzel együtt az Opera visszautasítja azt a vádat, amely szerint nézőteres kollégái „molesztálták” volna a közönség tagjait, részvételükkel inkább a vita csitítására törekedtek, aminek leírására a „moderál” szó sokkal alkalmasabb. Munkatársaink számára előírás, hogy minden esetben tisztelettudóan és tapintatosan járjanak el még olyan egyértelmű jogsértéseknél is, mint például az előadások rögzítési kísérlete.
Ez régen azért sokkal egyszerűbben ment, az opera hőskorában mindig benne volt a pakliban, hogy lesz valami izgalom előadás közben. Erről szól ez a cikkünk, ez pedig arról, hogy szabad-e fütyülni az operában.

Kapcsolódó
Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben
Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

Kapcsolódó
Lehet-e fütyülni az operában?
Néhány napja egy Pillangókisasszony-előadás kapcsán újra fellángolt a vita, hogy lehet-e véleményt nyilvánítani – fütyülni, hurrogni – az operában. Antonio Pappano már megszólalt a kérdésben, most megkérdezzük Önöket is.
Fejléckép: Erkel Színház. Fotó: Thaler Tamás.