Zenés színház

Nemtetszésüket fejezték ki a nézők, rendreutasították őket az Erkelben

2020.02.07. 10:25
Ajánlom
Egy csapat külföldinek nem tetszett, ahogy a tenor énekel a Gioconda előadásán. Hangosan biztatták, mire a szünetben odaléptek hozzájuk az Operaház munkatársai. (FRISSÍTVE!)

Egy olvasónk számolt be az Erkel Színház tegnap esti Gioconda-előadásáról, amelyben Enzo Grimaldo szerepét Boncsér Gergely alakította. „Külföldiek ültek mögöttünk. Boncsér Gergely hangja nem töltötte be a nézőteret, és ezek a külföldiek elkezdték biztatni, hogy hangosabban, hangosabban, nem halljuk, több rendben véleményt nyilvánítva arról, amit hallanak.”

A szünetben aztán odament hozzájuk egy úr – Olvasónk beszámolója alapján az Erkel Színház munkatársa –, ezek a nézők pedig „hiába mondták az igazukat, hogy ők rendszeresen járnak külföldön operába, és ott nincs velük probléma.

A vége az lett, hogy addig ment a molesztálás, míg maguktól elhagyták a színházat.”

Olvasónk szerint ezután a nézők között is fellángolt a vita, hogy meddig szabad tetszést vagy nemtetszést nyilvánítani. „A magyar néző túl illedelmes” – vonta le a következtetést a szemtanú. – „Ahogy képtelen nevetni, ha Mohácsi János az Aidát úgy rendezi meg, hogy azon nevetni kelljen, úgy nem illik nemtetszést nyilvánítani, ha nem hall.”

Olvasónk hozzáteszi: a hangoskodó nézőknek Sümegi Eszter például kifejezetten tetszett, neki lelkesen bravóztak.

Kérdést küldtünk az Operaháznak, amelyben érdeklődünk, szabad-e véleményt nyilvánítani az Operában, és milyen keretek között. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.

Frissítés 2020.02.07. 14:20

A Magyar Állami Operaház megkeresésünkre leírta, hogy habár a véleménynyilvánításnak van helye, elvárják közönségüktől, hogy ne zavarják mások előadásélményét. Hangsúlyozzák továbbá, hogy nem „molesztálták” a hangoskodókat, hanem a vita elcsitítására törekedtek a szünetben. Válaszukat teljes terjedelmében az alábbiakban közöljük.

A Magyar Állami Operaház munkatársai természetesen tisztában vannak vele, hogy a nemzetközi operaéletben a Magyarországon meghonosodottnál vehemensebb véleménynyilvánítások is megszokottak előadásokon, azonban általánosan elfogadott illemszabály, hogy a vendégek – ez esetben a közönség tagjai – az adott vendéglátónál – ez esetben az Erkel Színházban – elfogadott viselkedési normákhoz igazodnak.

A Magyar Állami Operaház rugalmasan kezeli a nézői tetszés- és nemtetszés-nyilvánításokat, ugyanakkor elvárja a közönségétől, hogy viselkedésével ne zavarja huzamosan se más fizető nézők előadásélményét, se az aktuális produkció lebonyolítását. Zene alatti hangos megjegyzések ezért sem koncertteremben, sem színházban nem kívánatosak. Szerencsésebb, ha a véleménynyilvánításra az áriák, duettek után, vagy az előadás végén, a meghajlásnál talál alkalmat a közönség, ahogy jó esetben lelkes nézők sem szakítják meg tapssal az említett zeneszámokat. Ugyanakkor ha nézőtéri munkatársaink nem megfelelő viselkedést tapasztalnak és ez ügyben kéréssel fordulnak a közönség bármely tagjához, elvárható, hogy nézőink ennek eleget tegyenek.

Az Erkel Színházban a 2020. február 6-i Gioconda-előadás első felvonása alatt az erkély felsőbb soraiból egy hat fős olasz társaság fejezte ki nemtetszését. Viselkedésük alkalmas volt arra, hogy a környező nézők előadásélményét megzavarja. Nézőtéri kollégánk figyelmeztette a hangoskodókat, akik a szünetben nézőtársaikkal keveredtek vitába, nem pedig a nézőtéri ültetőkkel. Ezzel együtt az Opera visszautasítja azt a vádat, amely szerint nézőteres kollégái „molesztálták” volna a közönség tagjait, részvételükkel inkább a vita csitítására törekedtek, aminek leírására a „moderál” szó sokkal alkalmasabb. Munkatársaink számára előírás, hogy minden esetben tisztelettudóan és tapintatosan járjanak el még olyan egyértelmű jogsértéseknél is, mint például az előadások rögzítési kísérlete.

Ez régen azért sokkal egyszerűbben ment, az opera hőskorában mindig benne volt a pakliban, hogy lesz valami izgalom előadás közben. Erről szól ez a cikkünk, ez pedig arról, hogy szabad-e fütyülni az operában.

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Kapcsolódó

Az opera régen hatalmas buli volt, ma meg csak ülünk a sötétben

Az opera fénykorának közönsége evett, ivott és beszélgetett Verdi operái alatt, mégis tudta, mikor kell ünnepelni egy új művet, és mikor kell színpadra kérni a szerzőt. Hogyan zajlott egy operaelőadás egykor, és hogyan zajlik ma?

Lehet-e fütyülni az operában?

Kapcsolódó

Lehet-e fütyülni az operában?

Néhány napja egy Pillangókisasszony-előadás kapcsán újra fellángolt a vita, hogy lehet-e véleményt nyilvánítani – fütyülni, hurrogni – az operában. Antonio Pappano már megszólalt a kérdésben, most megkérdezzük Önöket is.

 

Fejléckép: Erkel Színház. Fotó: Thaler Tamás.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.