Zenés színház

Rosszul sikerült találkozások - I.

2008.05.23. 00:00
Ajánlom
Kovalik Balázs harmadszor állítja színpadra az Anyegint. A rendezőt a koncepcióról, az előadás világáról, a szerepők közötti viszonyokról és az újraolvasás jelentőségéről kérdeztük. INTERJÚ

Kovalik Balázs

- Az évadtervben az szerepelt, hogy az Anyegint Zsámbéki Gábor rendezi. Mi az oka, hogy az előadást végül nem ő állítja színpadra?

- Zsámbéki egészségügyi okokra hivatkozva sajnos lemondta a produkciót. Ezt követően Anatolij Vasziljevet kértük fel, és úgy tűnt, hogy elvállalja, de februárban végül ő is visszalépett. Nem maradt más, mint hogy főrendezőként beugorjak, és megcsináljam az előadást. Ebben az évadban az Operaház két nagyszínházi premiert állított ki, az Elektrát és az Anyegint – egyáltalán nem szerencsés, ha mindkettőt én rendezem. Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy egy opera előkészületei a premier előtt három hónappal rég túl vannak az elkésettségen: a nyolcvanfős kórus itt háromszor öltözik, ez rögtön kétszáznegyven jelmezt jelent, amit meg kell varrni, nem beszélve a szólisták, statiszták jelmezeiről és a díszlet legyártásáról. Ha februárban felkértünk volna egy harmadik rendezőt, hogy gondolkodjon és találjon ki valamit, hogy új produkció születhessen, akkor lekéstük volna a májusi premiert.

- Beugrottál, hogy a németországi és a két miskolci bemutató után harmadszor is színpadra állítsd Csajkovszkij művét?

- Igen, ez egy remake előadás. Az operajátszás műfajában bevett dolog a remake vagy koprodukciós előadások létrehozása. Persze ez nem feltétlenül jó, de időnként pénzügyi és egyéb okok miatt szükség van ilyen produkciók bemutatására, melyek egyébként adott esetben érdekesebbek lehetnek az eredetinél. A mostani bemutató a Miskolci Operafesztivál előadásának Operába történő adaptálása. A koncepció tehát azonos, a díszleteket és a jelmezeket részben újragyártottuk.

- Az első, németországi bemutató óta hat év telt el, pályádon immár visszatérő téma az Anyegin. Mi tud kihívás lenni egy olyan előadás színpadra állításában, mellyel már több ízben foglalkoztál?

- Mindig kihívás új szereplőkkel dolgozni. Nekem fontos, hogy ki játssza az adott szerepet, és hogy milyen a habitusa, gondolkodása. Az is fontos, hogy ezekkel az emberekkel hogyan lehet az Anyegin kapcsán felmerülő témákat megvitatni. Izgalmas, hogy ugyanarról a rendezői értelmezésről vagy elképzelésről mit gondolnak a mostani szereplők, és mit gondoltak az évekkel ezelőttiek. Például Schwerinben Tatjanát egy litván énekesnő játszotta. Ez egészen furcsa volt, hiszen ő sokkal közelebb áll az orosz kultúrkörhöz, mint mi, és mégsem orosz. Ráadásul az előadás németül ment. Ő teljesen más habitusú alkat volt, mint Miskolcon Fodor Gabriella, aki akkor végzett az akadémián az osztályom egyik legtehetségesebb növendékeként. És megint más kihívás olyan tapasztalt énekesnőkkel dolgozni, mint Frankó Tünde vagy Bátori Éva. Miskolcon Andrey Breus énekelte Anyegint. Egy tradicionális, zsigerien ösztönös orosz énekessel egész más Anyegin egyes gesztusairól és viselkedéséről vitatkozni, mint Molnár Leventével, akinek ez szerepdebütálása. Mester Viktória Miskolcon is énekelte Olgát, az ő esetében például az az érdekes - és ez egészen lebilincselő élmény számomra -, hogy az eltelt évek alatt a szerep hogyan dolgozott tovább benne. A munka, ahogy eljutunk a végeredményig, mindegyik előadásban másképp zajlott. Persze a végeredmény látszólag ugyanaz, és a néző számára maga a munkafolyamat lényegtelen. Eljuttatni egy énekest valahonnan valahova - a rendezőnek ez a kaland. Ezek nüansznyi dolgok: másképp fogalmazol egy mondatot, másik szót használsz vagy kiteszel egy névelőt. Apró rezzenésekről, lelkületekről van itt szó.

(Az interjú folytatása szombaton és vasárnap olvasható a fidelio.hu oldalon.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.