Zenés színház

Semmivel minden ellen

2017.07.10. 14:56
Ajánlom
Az elmúlt hétvégén került sor a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának egyik utolsó saját programjára, az egy férfi és egy női hangra hangszerelt monológok estjére, melynek során Fekete Ernő és Kerekes Éva több mint húsz szerepet játszott el.

A felolvasóest előtt mondott bevezetőjében Müller Péter író leszögezte, hogy a cím ellenére nem fogunk Shakespeare-monológokat hallani, hanem a legendás szerző teremtményeinek a gondolatait ismerhetjük meg. Hogy Shakespeare maga mit gondolt, nem tudhatjuk, de fölosztotta magát, szétrobbantotta magát világokká – és ebből nyújtott széles válogatást a Kállay Géza Shakespeare-kutató által összeállított program.

Müller Péter

Müller Péter (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách Színház)

Müller azt is elmondta, hogy a legnagyobb Shakespeare-rendező, Peter Brook A profán és az ezotéria Shakespeare világában című előadásában azt állította, hogy

az angol Bárd világa egy felhőkarcoló, amit különböző rendű és rangú lények laknak minden emeleten. A felhőkarcoló tetején pedig Shakespeare világa találkozik a kozmosszal, a világmindenséggel.

Ez egyedülálló a drámairodalomban, más szerzők világa nem találkozik a világmindenséggel, csak a szürke ég van a hősök feje fölött, benne maradnak az emberi világ homályában. Ezt a csodát tehát, a transzcendenssel való egyesülést egyedül Shakespeare tudta megteremteni.

A legendás szerző további különlegessége pedig épp a monológokban keresendő.

A későbbi, realista drámákban ugyanis már nincsenek monológok, ez az idők során kiveszett a darabokból. Pedig Müller Péter szerint a való életben is megtalálható a monológ műfaja, méghozzá három fajtája is: amikor az egyén belső hangja szólal meg, amikor valaki egy kollektívumhoz beszél (például előadást tart), vagy amikor megszólal a lírai költő, és varázsol a szavakkal.

Fekete Ernő és Kerekes Éva

Fekete Ernő és Kerekes Éva (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách Színház)

Az este folyamán a közönségnek természetesen az utóbbiból volt szerencséje részesülni. Mikor Fekete Ernő és Kerekes Éva a színpadra léptek, először a világ leghíresebb szerelmi kettősét adták elő, a Rómeó és Júlia erkélyjelenetét, amelyben a két tétova monológ lassanként összeolvad egy közös romantikus dialógussá. Ahogy azonban azt Müller az elején megígérte, a színészek több mint húsz Shakespeare-hős bőrébe bújtak, így Fekete az izgatott Rómeó után volt lelkes Biron (Lóvá tett lovagok), gunyoros Gloster (III. Richárd), perlekedő Shylock (A velencei kalmár), tépelődő Hamlet, nagyravágyó, majd beletörődő Macbeth, öntelt Petruchio (A makrancos hölgy) és féltékeny, kétségbeesett Leontes (Téli rege) is.

Fekete Ernő

Fekete Ernő

Fotók: Madách Színház/Mohos Angéla

Kerekes Éva eközben volt, hogy partnere szavaira felelgetett (a dacosból alázatossá váló Makrancos Kata monológjaival vagy éppen a diadalmas Lady Macbeth soraival), s volt, amikor azt mutatta meg, hány és hány féle arca van a nőnek Shakespeare-nél – olyan hősnők pár percnyi felidézésével, mint a Sok hűhó semmiért Beatricéje, a Szentivánéji álom Titániája, a Vízkereszt Violája vagy a Hamlet Ophéliája.

Az egyre borongósabbá váló monológok (a halálra készülő Macbeth, Ophélia megőrülése) sorát stílszerűen „A játék véget ért” kezdetű Prospero-eszmefuttatás zárta A viharból, majd a színészek közösen mondták el az Ahogy tetszikből az emberi élet hét koráról szóló ismertetőt („Színház az egész világ...”). Végül pedig Fekete Ernő szavalta el szintén A viharból, szintén Prospero szavait, miszerint „tetszés volt célom”. Az ily módon kerekre zárt előadás tökéletesen igazolta a III. Richárdnak a címben is idézett sorát, hiszen

szinte a semmiből, pusztán a szavak erejével születtek mindent legyőző hatások, élmények, indulatok.

Szerelmünk, Shakespeare fesztivál

Ezzel pedig a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválja a finiséhez érkezett. Az előttünk álló héten még a #ShakespeareLIVE című vidám

előadást , a Krétakör hamlet.ws -ét és a Szerelmes Shakespeare- t láthatjuk, illetve a Reneszánsz Romkocsma nevű programon vehetünk részt, július 16-ig még több alkalommal is. További részletekért kattintson ide.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.