Zenés színház

Sonja Šarić szerb szoprán nyerte a IV. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt

2021.09.05. 22:00
Ajánlom
A pandémia miatt tavalyról 2021-re halasztott énekverseny minden korábbinál több, 66 versenyző részvételével zajlott. A Fidelio különdíját az egyetlen magyar döntős, Fürjes Anna Csenge nyerte el.

A 31 éves szerb szoprán, Sonja Šarić kapta a 30 ezer eurós első díjat és a közönségdíjat is a Zeneakadémia által szervezett IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny szeptember 5-i díjkiosztó gálaestjén. A 20 ezer euróval járó második helyen Azat Malik kazah bariton végzett, a 10 ezer eurós harmadik díjat Jihoon Son dél-koreai tenor kapta, a szintén 10 ezer eurós, a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával létrejött Marton Éva Különdíjat pedig Deniz Uzun török-német mezzoszoprán/alt vehette át.

A szombat este a Zeneakadémia Nagytermében megtartott döntőn a versenyzők két fordulóban adtak elő egy-egy áriát a Magyar Állami Operaház Zenekara kíséretével, Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényletével, emellett minden énekes kisfilmen is bemutatkozott a nézőknek, akik a kiosztott szavazólapon voksolhattak kedvencükre. A zsűri ezután határozott a díjakról, majd azokat a szintén a Nagyteremben rendezett vasárnap esti gálakoncerten hirdették ki és adták át.

101A4967-225625.jpg

A IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny díjazottjai (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

A megmérettetésen számos különdíj is gazdára talált.

Az egyetlen magyar döntős, Fürjes Anna Csenge nyerte lapunk felajánlásában a Fidelio Fortissimo különdíjat, amely komoly értékű médiacsomaggal jár együtt.

A tehetséges versenyző ezen felül a Magyar Rádió Művészeti Együtteseitől, illetve a Miskolci Szimfonikus Zenekartól nyert egy-egy meghívást, valamint a Papageno kulturális portál különdíjával is gazdagodott. A második helyezett Azat Malik kazah baritont – aki egyébként 2016-ban már indult a II. Marton Éva Énekversenyen, és akkor is a döntőbe jutott – egy-egy fellépési lehetőséggel jutalmazta a Magyar Állami Operaház és a Müpa. A harmadik helyezett Son Jihoon dél-koreai tenort ugyancsak meghívta az Operaház, illetve a Filharmónia Magyarország koncertszervező. A döntőbe jutottak közül az argentin Germán Enrique Alcántara fellépési lehetőséget kapott egy koncerten a 2022/2023-as évadban a Zeneakadémiától, illetve valamely következő nyári előadásban a Margitszigeti Színháztól, továbbá a legjobb baritonnak járó 800 eurós Bravo Bariton díjat vehette át a Serj Mecenat Classic Foundation of Mongolia felajánlásával.

Volodymyr Tyshkov ukrán basszus bemutatkozhat a kazahsztáni Astana Operában, valamint fellépési lehetőséget kapott a Nemzeti Filharmonikusoktól és a Szegedi Nemzeti Színháztól. Deniz Uzun török-német mezzoszoprán/alt meghívást nyert a Müpától és a MÁV Szimfonikus Zenekartól, Ethan Vincent amerikai bariton pedig Miguel Lerín, az egyik zsűritag felajánlásával, a Lerín Artist Management jóvoltából meghallgatáson vehet részt három spanyolországi operaházban. Oleksandr Kyreiev, aki betegsége miatt nem tudott részt venni a döntőben, a középdöntős előadása alapján kapott meghívást a budapesti Operaházba. A középdöntőig jutó Pjotr Kalina lengyel tenornak kéthetes mesterkurzust ajánlott fel Anatoli Goussev, a zsűri Milánóban élő tagja, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora.

101A3831-225619.jpg

Marton Éva Nemzetközi Énekverseny (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

„Egy zsűrielnök jobb, ragyogóbb és szebb hangokat és embereket nem is kívánhat egy nemzetközi versenynek” – hangsúlyozta Marton Éva, a Zeneakadémia professzor emeritája a díjátadón. A verseny névadója köszönetet mondott a Zeneakadémiának, a rangos nemzetközi zsűrinek, a fiatal énekeseknek, a támogatóknak, és mindenkinek, aki dolgozott a verseny létrehozásán.

„Megismertünk más kultúrákat, és egy olyan versenyzői közösséget, amely összetartó volt, és amelynek tagjai egymás sikeréért is szorítottak” – tette hozzá.

Marton Éva bejelentette, hogy az V. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny megrendezését 2022-ben tervezi a Zeneakadémia. Úgy fogalmazott: azért fontos ez a világszínvonalú megmérettetés, mert népszerűsíti Magyarországot külföldön. „Egy ilyen verseny létrehozása önmagában világszenzáció, és erősíti a nekem oly kedves magyar haza hírnevét” - emelte ki.

 „A 100 legjobb előadó-művészeti egyetem egyikének színpadán állunk az egyetemek világranglistái szerint. A Liszt Akadémia és a Nemzetközi Marton Éva Énekverseny közös küldetése a fiatal tehetségek gondozása, pályájuk segítése” – hangsúlyozta Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a szombati döntő előtt. Köszönetet mondott Marton Éva professzor emeritának, a verseny névadójának, hogy példamutató fegyelmezettséggel, odafigyeléssel áll a Zeneakadémia mellett. Kiemelte: az egyedülálló intézmény, amelyet Liszt Ferenc alapított, létrejötte óta ad otthont a zenei világ legnagyobbjainak, mind oktatóknak, mind előadóknak.

Fejléckép: Sonja Šarić, a IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny győztese (fotó: Mudra László / Zeneakadémia)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.