Zenés színház

Szerelem, féltékenység és rengeteg humor - látványos revü-operettel indul az évad a Miskolci Nemzeti Színházban

2020.09.21. 15:20
Ajánlom
A Bál a Savoyban Ábrahám Pál egyik legnépszerűbb, napjainkban is Európa szerte játszott operettje. A bohózati fordulatokban bővelkedő mulatságos féltékenységi történet helyszínét Szőcs Artur rendezése Nizzából Londonba teszi át. A mediterrán – olasz és spanyol – motívumokból építkező zenei anyagban számos népszerű sláger is felcsendül.

Lord Henry és neje, Madeleine egyévi nászút után térnek haza. A férfi korábban nagy kalandor volt, de feleségének ígéretet tett, hogy más nőre többé rá se néz. Hamarosan azonban távirat érkezik egykori szeretőjétől, Tangolitától, akinek Henry még adósa egy szerelmes éjszakával. A nő éjfélkor a Savoy Hotel bálján kívánja a váltót felhasználni…ezzel kezdődnek a bonyodalmak, amelyek számtalan komikus helyzeten keresztül vezetnek a boldog egymásra találásig.

Ábrahám Pál operettje eredetileg Nizzában játszódik, azonban a miskolci verzióban London a cselekmény helyszíne.

Akárhol is legyenek a világban, a Savoy hotelek hangulata teljesen egyedülálló, azonban a leghíresebb és legjellegzetesebb minden bizonnyal a londoni, ezért választottam ezt

– meséli Szőcs Artur.

20200916_MNSZ_BalaSavoyban_EperjesiHarsanyi_087-150416.jpg

Bál a Savoyban - Eperjesi Erika és Harsányi Attila (Fotó/Forrás: Miskolci Nemzeti Színház)

A történet ezúttal is hozza az operettekre jellemző bonyodalmakat, a cselekményszálak csak a darab végére érnek össze. "A férfi és női szerepek dinamikájában ennél az előadásnál érzékelhetünk némi különbséget a megszokottól.

Adott egy zseniális karmester, akit sokáig nem ismernek el, hiszen történetesen nő. Éppen ezért férfi álruhát ölt, de a végén mégiscsak az önállóság és az egyenlőségre való törekvés győz.

A két főszereplőnél szintén érzékelhetjük ezt a fajta dinamikai változást, hiszen a férj hűtlenségére a feleség „válasza” nem a letargia és mélabús szenvedés, hanem határozottan kezébe veszi a dolgokat és visszavág a csalfa férjnek" – részletezi a rendező.

A revü-operettek különlegességét a látványos táncjelenetek adják. A Miskolci Balett művészei, valamint

a színészek is néhány hét alatt sajátították el a sztepptánc fortélyait

Hajdu Anita koreográfustól. Külön kihívás, hogy a művészek ehhez a tánchoz speciális hangosítást kapnak, úgynevezett „sztepp mikroportot”, így minden mozdulatnak tökéletesnek kell lennie, hiszen minden egyes lépést hallani fog a közönség.

20200916_MNSZ_BalaSavoyban-BordasHarsanyi_83-150415.jpg

Bál a Savoyban - Bordás Barbara és Harsányi Attila (Fotó/Forrás: Miskolci Nemzeti Színház)

A Madeleine-t alakító Eperjesi Erikát utoljára márciusban láthatta a közönség a miskolci színpadon. A művésznő elárulta, rendkívül izgatottan várja a premiert. "Egészen más világba csöppen majd itt a néző, mint amit az eddigi operettektől megszokott. Minden adott egy csodálatos revü-operetthez: a gyönyörű kosztümök, a csodálatos melódiák és a fantasztikus tánckar" – ajánlja az előadást Eperjesi Erika.

Számomra nagyon izgalmas, hogy tulajdonképpen kettős szerepet játszhatok:

az első felvonás szende, naiva felesége után a második felvonásban Madeleine igazi csábítóként, vérbeli tüzes nőként tér vissza. Küzd a szerelméért, és közben meg is leckézteti a „félrekacsintó” férjet.

"Nem vagyok egy klasszikus bonviván alkat, de Henry karaktere sem igazán az" – mondja Harsányi Attila, aki a csapodár lordot alakítja. "Szőcs Arturral, a rendezővel sokáig formáltuk ezt a figurát: egy nagyvilági macsót, aki gazdag, magabiztos és bohém, de aki ezt az énjét igyekszik maga mögött hagyni a felesége kedvéért. A bonyodalmakra pedig egészen komikusan reagál, és ezt kellőképpen elrajzolva mutatjuk meg a színpadon. Nagyon élvezem ezt az előadást és az induló évadot is.

Három nagyon különböző előadásban is játszom most, és mindegyikre jó érzés bejönni. Mindhárom más műfaj, más hangulat,

de mind nagyon jó előadás. Én büszke vagyok arra, hogy ez a színház rendkívül sokrétű repertoárral rendelkezik, és bármelyik darabra ül is be a néző, ugyanazt a minőséget kapja. Nálunk az operett nem csak arról szól, hogy kiállnak a színpadra szépen éneklő és szépen felöltözött énekesek. Egy látványos revü-operettet kínálunk a nézőknek, amiben az ember a fontos" – emeli ki a színművész.

20200916_MNSZ_BalaSavoyban_EperjesiHarsanyi_086-150418.jpg

Bál a Savoyban - Eperjesi Erika és Harsányi Attila (Fotó/Forrás: Miskolci Nemzeti Színház)

Bál a Savoyban

Szövegét írta Alfred Grünwald és Frizt Löhner Beda

Fordította: Heltai Jenő
Átdolgozta: Romhányi József

A "Kicsike, vigyázzon...", "How do you do du, du, du", "My golden Baby" dalok szövegírója: Harmath Imre.

Az Umpa Ügynökség engedélyével.Í

LORD HENRY - HARSÁNYI ATTILA / SZŐCS ARTUR
MADELEINE, a felesége - EPERJESI ERIKA / BORDÁS BARBARA mv.
DAISY PARKER, Madeleine unokatestvére - CZVIKKER LILLA
MUSZTAFA BEJ - RÓZSA KRISZTIÁN
LA TANGOLITA, Brazíliai táncosnő - VARGA ANDREA
JACOB WILSON, ügyvéd - PAPP ENDRE / FECZESIN KRISTÓF
MARGARET, riporter - KEREKES VALÉRIA
POMEROL, a Savoy főpincére - KERESZTES SÁNDOR
ARCHIE, komornyik - SZEGEDI DEZSŐ
CHARLIE - VISNYICZKI BENCE
MICHAEL - OSVÁTH TIBOR
LILI - JAMBRIK BOGLÁRKA
MR. ALBERT - BOLLA DÁNIEL
CARMENSITA, spanyol - MOHAI CINTIA
AKEMI, japán - SZŰCS BOGLÁRKA
OXANA, orosz - KOZMA JOHANNA
ALIX, cseh - HARANGOZÓ LILI
GRÉTI, német - KOCSIS ANDREA
MARISKA, magyar - KEPESS BOGLÁRKA
CHAPLIN - FŰZI ATTILA

Közreműködik a Miskolci Nemzeti Színház zenekara, énekkara és a Miskolci Balett

Díszlettervező: CZIEGLER BALÁZS
Jelmeztervező: KOVÁCS ANDREA
Videó, látvány: HAJDUFI PÉTER
Dramaturg: SZŐCS ARTUR
Zenei vezető: CSER ÁDÁM
Karvezető: PATAKI GÁBOR
Korrepetítor: RÁKAI ANDRÁS
Ügyelő: OREHOVSZKY ZSÓFIA
Súgó: FEKETE ZSOLT, REITER KRISZTINA

Koreográfus: KOCSIS ANDREA, LUKÁCS ÁDÁM
Sztepp koreográfus: HAJDU ANITA
Rendezőasszisztens: GADUS DORKA

Vezényel: CSER ÁDÁM / PHILIPPE DE CHALENDAR

Rendező: SZŐCS ARTUR

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.