Zenés színház

Thomas Hampson és a katona szíve

2011.09.13. 12:03
Ajánlom
2010 júniusában, budapesti fellépése előtt beszélgettünk Thomas Hampsonnal, aki már akkor jelezte, milyen komoly feladat vár rá: „San Franciscóban pedig 2011 szeptemberében pedig következik egy fontos bemutató, Christopher Theofanidis a 9/11-ról szóló, a hősiességet középpontba állító operájának világpremierje”.

A Heart of a Soldier (Egy katona szíve) ősbemutatóját a 2001. szeptember 11-i terrortámadások tizedik évfordulójára mutatták be. A mű alapja James B. Stewart Pulitzer-díjas újságíró azonos című kötete, amelyet a rendező, Francesca Zambello ajánlott a San Franciscó-i Operaház vezetőjének figyelmébe. A könyv főhőse a nagy-britanniai Cornwallban született Rick Rescorla - így darab zenéje a cornwalli népzenétől átitatott -, a Rhodesiát és Vietnamot megjárt katona, aki a terrortámadások napján a Morgan Stanley biztonsági vezetője volt. Neki köszönhető, hogy közel háromezerrel kevesebb volt halálos áldozat, hiszen ő szervezte meg, hogy a dolgozók a World Trade Center tornyából biztonságban kimeneküljenek. Miután visszatért, hogy ellenőrizze, mindenki elhagyta-e az épületet, a leomló torony maga alá temette.

Stewart műve nem politikai töltetű, ahogyan Christopher Theofanidis zeneszerző, és librettistája, Donna Di Novelli sem politikai töltetű operát írtak. A főszerepet játszó Thomas Hampson mondanivalóját tekintve a Tell Vilmoshoz hasonlította az operát, azt, ahogyan a két magánéleti történeti szál - Rescorla és második feleségének szerelmi köteléke, illetve Rescorla és legjobb barátja, Dan Hill közti kapocs - a világtörténelemmel fonódik össze; emellett a bariton azt is kiemelte, hogy az Egy katona szíve úgy szól a tragédiáról és a terrorizmusról, hogy elkerül minden didaxist, és a reményt, a hitet teszi meg központi gondolattá.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.