A Shakespeare-drámában egyébként elég hangsúlyos, hogy Otello egy egykori rabszolga, aki mór származása ellenére jelentős pozícióba küzdötte fel magát. Verdi és Boito operájában ez mégsem említődik ennyiszer, annak ellenére sem, hogy a két alkotó "progetto di cioccolatta" munkacímen emlegette az operát.
Az elmúlt bő 130 évben szinte kizárólag fehér tenorok énekelték a főszerepet, az új évezredben viszont egyre többen vélik úgy, hogy nincs ez így jól. Veterán színesbőrű énekesek panaszolják, hogy bőrszínük miatt nem kapták meg a főszerepet: Howard Haskint 1994-ben félretették egy fehér tenor miatt, viszont amikor az lemondta, könyörögtek neki, hogy ugorjon be helyettesíteni. Még megalázóbb volt Michael Austin esete, akivel a 80-as években Alabamában közölték, hogy nem csókolhat meg fehér primadonnát színpadon.
Most megütközést keltett egyesekben, hogy a Royal Opera a német Jonas Kaufmannt szemelte ki Otello szerepére. Pedig akárhogy is nézzük, Kaufmann napjaink legjobb tenorja, aki még soha nem énekelte Otellót. Nem állt eddig rá készen, mondta, ahogy Siegfried szerepére sem a Ringből.
A nézők vegyesen fogadták, amikor 2014-ban az Angol Nemzeti Opera, 2015-ben pedig a Metropolitan olyan produkciókat állított színpadra, melyben Otello nem visel fekete sminket. A Royal Opera House új adaptációjáról Kasper Holten igazgató elmondta, hogy Otello most sem lesz fekete. "A produkció az identitás kérdésére fog fókuszálni, mellyel Otello küzd, a gyökér nélküliséggel és egy idegen kultúrában való élettel, anélkül, hogy a rassz kérdésével foglalkozna." (via)
A jó hír az, hogy az énekes rajongói itthon is megnézhetik a Royal Operaház előadását július 2-án 14 órakor a budapesti Puskin moziban.