Zenés színház

Verdi csokoládé-projektje

2017.07.03. 11:58
Ajánlom
A „csokoládé-projekt”: ezzel a munkacímmel emlegette annak idején Verdi a készülő operáját, melynek főszereplője – a korban szinte egyedülálló módon – nem fehérbőrű.

A Shakespeare-drámában egyébként elég hangsúlyos, hogy Otello egy egykori rabszolga, aki mór származása ellenére jelentős pozícióba küzdötte fel magát. Verdi és Boito operájában ez mégsem említődik ennyiszer, annak ellenére sem, hogy a két alkotó "progetto di cioccolatta" munkacímen emlegette az operát.

Az elmúlt bő 130 évben szinte kizárólag fehér tenorok énekelték a főszerepet, az új évezredben viszont egyre többen vélik úgy, hogy nincs ez így jól. Veterán színesbőrű énekesek panaszolják, hogy bőrszínük miatt nem kapták meg a főszerepet: Howard Haskint 1994-ben félretették egy fehér tenor miatt, viszont amikor az lemondta, könyörögtek neki, hogy ugorjon be helyettesíteni. Még megalázóbb volt Michael Austin esete, akivel a 80-as években Alabamában közölték, hogy nem csókolhat meg fehér primadonnát színpadon.

Most megütközést keltett egyesekben, hogy a Royal Opera a német Jonas Kaufmannt szemelte ki Otello szerepére. Pedig akárhogy is nézzük, Kaufmann napjaink legjobb tenorja, aki még soha nem énekelte Otellót. Nem állt eddig rá készen, mondta, ahogy Siegfried szerepére sem a Ringből.

A nézők vegyesen fogadták, amikor 2014-ban az Angol Nemzeti Opera, 2015-ben pedig a Metropolitan olyan produkciókat állított színpadra, melyben Otello nem visel fekete sminket. A Royal Opera House új adaptációjáról Kasper Holten igazgató elmondta, hogy Otello most sem lesz fekete. "A produkció az identitás kérdésére fog fókuszálni, mellyel Otello küzd, a gyökér nélküliséggel és egy idegen kultúrában való élettel, anélkül, hogy a rassz kérdésével foglalkozna." (via)

A jó hír az, hogy az énekes rajongói itthon is megnézhetik a Royal Operaház előadását július 2-án 14 órakor a budapesti Puskin moziban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.