Zenés színház

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

2024.02.16. 15:40
Ajánlom
Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. Az operák operájából készült provokatív, fiatalos produkcióban – amelyre a március 2-i premier előtt hetekkel elkelt minden jegy – a címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja, a Magyar Állami Operaház együtteseit Rajna Martin első karmester dirigálja.

Don Juan, az égiekkel is dacoló, arrogáns szoknyavadász alakja évszázadok óta inspirálja a különböző művészeti ágak alkotóit. Mozart és Da Ponte tág értelmezési kereteket biztosító partitúráját 2008-ban a Salzburgi Ünnepi Játékok felkérésére állította színpadra Claus Guth, aki a német rendezői színház kiemelkedő képviselőjeként ekkoriban már nemcsak kortárs operák és ősbemutatók megalkotójaként volt ismert, de a klasszikus repertoár több darabját is színre vitte, gyakran provokatív, de mindig az eredeti művet szem előtt tartó produkcióiban.

Az Európa vezető dalszínházai által foglalkoztatott rendező egy ugyancsak tágan értelmezhető olvasatban a darab cselekményét napjainkba, egy erdőbe helyezte át. Fontos változtatásai közé tartozik, hogy a darabot nyitó párbajban Don Giovanni maga is halálos sebet kap. Így az akár valós idejűként is értelmezhető cselekmény

a szívtipró utolsó óráinak agóniájában tekint vissza a főhős hódításokkal teli, élvhajhász életére.

A koncepcióhoz illeszkedve a darab ötvözi a Don Giovanni 1787-es prágai és az egy évvel későbbi bécsi bemutatójának zenei változatait: az osztrák premierhez hasonlóan elhagyja a darab második fináléjának tekinthető záró szextettet, ugyanakkor nem használja a bécsi változat – ritkán előadott – Leporello—Zerlina duettjét sem. A realista-naturalista megközelítést Christian Schmidt által forgószínpadra álmodott, élethű éjszakai erdő teszi teljessé. A produkció időtállóságát mutatja, hogy az elmúlt évtizedben a Berlini Állami Operaház, az amszterdami Holland Nemzeti Opera, a madridi Teatro Real, az idei évadban pedig a párizsi Opéra Bastille is színpadra állította.

DonGiovanni04RajnaMartin-fotoBereczValter-153917.jpg

Rajna Martin első karmester (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

A Don Giovanni címszerepét Budapesten két nemzetközileg is elismert magyar énekes előadásában hallhatja a közönség. Bretz Gábor 2013-ban és 2015-ben is alakította már az erkölcstelen szívtiprót az Erkel Színházban, azt megelőzően pedig 2006-ban és 2007-ben a Millenárison megtartott Mozart-maratonon és a Zágrábi Nemzeti Színházban, 2008-ban pedig a Sydney-i Operaházban is fellépett a szerepben. Don Giovanni másik megformálója Szemerédy Károly, aki korábban a madridi Teatro Realban énekelte a főszerepet, és most debütál benne az Andrássy úti Ybl-palotában. Leporellót Cser Krisztián alakítja, aki több mint egy évtizede rendszeresen lép fel az OPERA előadásaiban Don Giovanni segítőjeként.

A további szerepekben olyan, többségében fiatal tehetségekkel találkozhat a közönség, mint a Junior Prima-díjas Tuznik Natália (Donna Anna), Szeleczki Artúr (Don Ottavio), Pataki Bence (Masetto) és a Párizsi Opera Akadémiáján tanuló Brindás Boglárka (Zerlina), valamint Kele Brigitta (Donna Elvira) és Kiss András (Kormányzó). A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát (karigazgató: Csiki Gábor) az ugyancsak Junior Prima-díjas Rajna Martin, az OPERA első karmestere vezényli.

Mozart Don Giovanni című operája a 2024. március 2-i premiert követően az évadban további hat előadáson lesz látható március 6-án, 8-án, 10-én, 16-án délelőtt, 19-én és 24-én délelőtt.

Az előadásokról további információ itt érhető el. >>>

Fejléckép: Szemerédy Károly és Brindás Boglárka (fotó/forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Kapcsolódó

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Puccini Turandotja Franco Alfano eredeti befejezésével hangzott el a Bécsi Állami Operában, a kevésbé édeskés változat kapcsán pedig sok minden felszínre került, amit már régóta kimondatlanul feszült a darabban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Zenés színház interjú

„Csak akkor lehet szabadon alkotni, ha nincsenek félelmeink” – beszélgetés Tassonyi Balázzsal

Tassonyi Balázs elképesztően erős évadot tudhat maga mögött. A Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves hallgatójaként 2024-ben debütált a Budapesti Operettszínház több előadásában is, és főszerepet kapott a Carmenben.
Zenés színház hír

Elfeledett ír operát mutat be Halász Péter Dublinban

Hatalmas sikert aratott 1860-ban a Lurline, az írek egyik legismertebb operaszerzőjének, William Vincent Wallace-nek műve. A méltatlanul elfeledett darab újrafelfedezése közel egy évszázadot váratott magára, most Halász Péter karmester mutatja be újra Dublinban.
Zenés színház ajánló

Élje át ön is élő időben a Bayreuth-i Ünnepi Játékok nyitóelőadását!

Wagner ritkán játszott operájának, a Trisztán és Izoldának élő közvetítése Bayreuth-ból Magyarországon először 2024-ben, kizárólag a budapesti Cinema MOM moziban lesz megtekinthető.
Zenés színház hír

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.